Komu pomôžu?

Vitamíny ako doplnok stravy by mali užívať ľudia trpiaci napríklad chronickým ochorením tráviaceho traktu, čriev či cukrovkou. Vhodné je ich doplnenie aj po infekcii v období zotavovania a po operačných zákrokoch. Opäť sa však treba poradiť s lekárom.

Ako si doplniť vitamín D?
· pobytom na slnku, · mliekom a mliečnymi výrobkami, · rybami a morskými plodmi (losos, sardinky, krevety, tuniak v plechovke), · vaječnými žĺtkami, · hovädzou pečeňou, · doplnkami stravy (pre bábätká najmä kvapky).

Počas roka klesá hladina vitamínu D. Za normálnych okolností sa získava najmä zo slnečného žiarenia a v menšej miere z rýb, rastlinných olejov, zo žĺtka či z mliečnych výrobkov. V lete by sme sa preto aspoň 15 minút denne mali zdržiavať na priamom slnku bez opaľovacích prípravkov – najlepšie v ranných alebo vo večerných hodinách. Zásoby vitamínu D z leta však vydržia maximálne 4 mesiace, preto by sme ho mali počas zimy dopĺňať. Priamo ovplyvňuje schopnosť tela vstrebávať vápnik, ktorá sa znižuje aj vekom. Jeho nedostatok je vážnym faktorom pri rednutí kostí – osteoporóze.

Takže vitamíny ako výživové doplnky môžu byť pre naše telo dobrým pomocníkom. Treba ich však užívať s rozvahou a brať pritom do úvahy svoj celkový zdravotný stav. Nie sú to totiž cukríky.

Diskusia