Hoci sa pre mnohých stávajú strašiakom, slnečné lúče vám zlepšia nielen náladu, ale i niektoré kožné ochorenia. Ako si užiť leto bez spálenia?

Slnko stále zostáva najlepším zdrojom vitamínu D. Stačí dodržať niekoľko základných pravidiel a bez problémov ho načerpáte, hoci je fototyp vašej pokožky aj nižší. Na čo si  dávať v lete pozor a pri ktorom ochorení vás odborníci takmer poženú na slnko?

Zopakujte si fototypy

I. fototyp

 

Svetlá pokožka i oči, ryšavé alebo svetloplavé vlasy. Často možno spozorovať veľké množstvo pieh. Prirodzený ochranný čas pokožky sa pohybuje od 5 do 10 minút. Ideálne sú opaľovacie krémy s najvyššou ochranou SPF 50+.

 

II. fototyp

 

Svetlá pokožka i vlasy, bledšie zelené alebo modré oči. Výskyt pieh je nižší ako pri prvom fototype. Prirodzený ochranný čas sa pohybuje od 10 do 20 minút. Siahnite po vysokej ochrane SPF 50.

 

III. fototyp

 

Svetlohnedá pokožka, hnedé, prípadne sivé oči a tmavšie blond až hnedé vlasy. Prirodzená ochrana pred slnkom vydrží 20 až 30 minút. Ideálne sú krémy na opaľovanie z kategórie strednej ochrany SPF 15 až 25.

 

IV. fototyp

 

Tmavá pokožka, tmavé oči, takmer žiadne pehy a tmavohnedé až čierne vlasy. Prirodzený ochranný čas sa pohybuje okolo 40 až 45 minút. Stačia prípravky na opaľovanie s nízkou ochranou SPF do 10.

Sledujte tieň

Prvým krokom, aby ste si zdravo užili slnečné lúče, je určite aplikácia ochranného krému. „A to hlavne na pokožku tváre a chrbty rúk. Sú to miesta, ktoré vystavujete slnku takmer neustále, nielen na dovolenke, ale aj cestou do práce či z práce. Nezabudnite na uši, a ak máte plešinu, treba myslieť na ochranu pokožky hlavy. Sú to lokality, na ktorých sa môže slnečné žiarenie nepríjemné vypomstiť,“ približuje jedno z najdôležitejších pravidiel dermatologička Alexandra Rozborilová. „Pri ostatných častiach tela dodržujte rozumné správanie. Krémujte sa a vyhýbajte sa napríklad pobytu na slnku medzi 11.00 až 15.00 hodinou.“ Nechce sa vám na dovolenke sledovať čas? Odborníčka má pre vás praktickú radu. Na slnko nechoďte vtedy, ak je váš tieň kratší, ako ste vy. Rovnako počítajte s tým, že určitá dávka UV žiarenia si vás nájde aj v tieni alebo za oblačného počasia.

Pokračovanie na ďalšej strane...

Diskusia