Zdravie

Únava, nevoľnosť, bolesti hlavy, vracanie a slabosť. Viete, čo robiť pri vážnom úpale?

8.7. 2019 13:55
Ak vám je na slnku zle, okamžite sa stiahnite do tieňa.
Ak vám je na slnku zle, okamžite sa stiahnite do tieňa.
Zdroj: Shutterstock
Zdravie

Únava, nevoľnosť, bolesti hlavy, vracanie a slabosť. Viete, čo robiť pri vážnom úpale?

8.7. 2019 13:55
Ak vám je na slnku zle, okamžite sa stiahnite do tieňa.
Ak vám je na slnku zle, okamžite sa stiahnite do tieňa.
Zdroj: Shutterstock

Únava, nevoľnosť, bolesti hlavy, vracanie a slabosť. Ak ste strávili niekoľko hodín na priamom slnku, zrejme máte úpal.

Prílišné teplo nerobí dobre nikomu. Veľký pozor treba dávať najmä na bábätká a novorodencov. Nemajú totiž vyvinuté termoregulačné mechanizmy a ľahko sa prehrejú. Rodičia by mali dôsledne dbať na to, aby počas horúcich dní nosili vzdušný svetlý odev, pokrývku hlavy a kvalitné slnečné okuliare, a tiež by mali svoje ratolesti natierať krémom proti UV žiareniu s vysokým ochranným faktorom.

Zvýšenú fyzickú námahu treba prispôsobiť prostrediu. Deti by si mali robiť častejšie prestávky v tieni a v čase medzi 11.00 a 15.00 hodinou by sa nemali vystavovať slnečným lúčom. Zdržiavať v tieni by sa mali aj starí a chorí ľudia, ktorých telo je oslabené a horšie sa vyrovnáva s vysokými teplotami.

Teplo ide do kože

Ako sa vlastne stane, že sa nám v teple začne „variť krv“? Prehriatie vznikne, keď telo samo vytvára alebo prijíma viac tepla, než je schopné odovzdať do okolia. Spočiatku sa organizmus snaží pomôcť si tak, že presúva krv z centrálnych častí tela do kože. Sme rozhorúčení a červení. Neskôr však zlyháva tepelná regulácia, teplota sa zvyšuje a výsledkom je tepelný úpal.

Telo sa začne prehrievať, keď sa organizmus nestačí ochladzovať, pretože vonku je extrémne teplo alebo máme napríklad vysokú horúčku. Ak zlyhá udržiavanie telesnej teploty, napríklad pri prehriatí v zavretom aute, prichádza tepelný šok. Sprevádza ho zlyhávanie dôležitých orgánov a postihnutie mozgu.

U zdravých mladých ľudí takýto vážny stav zvyčajne vzniká následkom extrémnej alebo dlhodobej telesnej námahy na priamom slnku. Telo sa zbavuje tepla v horúcom prostredí dvomi spôsobmi: vyžarovaním a vyparovaním. Pri 35 °C sa však vyžarovanie zastavuje a ostáva jediný spôsob – vyparovanie.

Počas cvičenia je bežné, že tvorba potu dosahuje jeden až dva litre za hodinu, ale pri stopercentnej relatívnej vlhkosti ovzdušia sa zastavuje aj vyparovanie a organizmus stratí poslednú možnosť ochladzovania. Vtedy sa naruší udržiavanie tepelnej rovnováhy a telo sa začína prehrievať.

Príznaky prehriatia nemusia byť jednoznačné. Spočiatku sa môžu podobať nástupu virózy s horúčkou, napríklad chrípke. Prichádza únava a slabosť, nevoľnosť, vracanie, bolesti hlavy a svalov. Mnohí ľudia majú závraty, svalové kŕče a bolesti. Sú podráždení, búši im srdce, mení sa tlak krvi a frekvencia tepu. Môžu prísť vysoké teploty, až do 41 °C.

Tepelný šok má ešte vážnejšie príznaky. Charakteristické sú poruchy vedomia s náhlym nástupom u 80 percent ľudí. Môžu sa bizarne správať, prichádzajú halucinácie, zmeny duševného stavu, zmätenosť, dezorientácia a bezvedomie.

Vyzliecť sa nepomôže

Úpal môže nepríjemne narušiť dovolenkové i pracovné plány. Ako sa mu teda vyhnúť? Základ je nezdržiavať sa na priamom slnku a veľa piť. Dostatok tekutín treba prijímať už 24 hodín pred ohlásenými horúčavami. Ideálne je začať hneď ráno po prebudení. Voľte radšej vlažné ako studené nápoje, ktoré musí telo najprv zohriať.

Miestnosti, kde sa zdržiavate, by mali byť vyvetrané. Vetrajte len skoro ráno alebo neskôr večer a cez deň okná neotvárajte. V horúcom počasí nie je dobrý nápad pripravovať v kuchyni zložité jedlá či žehliť. Žalúdok by mal byť odľahčený, nie sú vhodné veľmi sýte jedlá či alkohol.

Netreba sa vyzliekať, skôr si obliecť ľahký, vzdušný odev svetlých farieb. Pred teplom totiž nechráni odhalená koža, ale skôr vrstva vzduchu pod odevom. V horúčavách pomáha aj sprchovanie. Krátke sprchovanie vlažnou vodou aj 2-3 razy denne pomôže udržiavať tepelnú rovnováhu.

Ak sa rozhodnete napriek teplám cvičiť či pracovať vonku, nezabúdajte na zvýšený príjem tekutín, vhodné sú napríklad hypotonické minerálne vody. Pred cvičením a po ňom by ste sa mali odvážiť. Strata viac ako 7 percent telesnej hmotnosti znamená závažnú dehydratáciu. Päť-šesť percent naznačuje strednú stratu tekutín, 2- až 3-percentný úbytok hmotnosti prezrádza ľahkú stratu tekutín.

Deti sa rýchlejšie prehrejú, treba dbať na pitný režim.
Deti sa rýchlejšie prehrejú, treba dbať na pitný režim.
Zdroj: Shutterstock

Choroby a lieky

Na prehriatie organizmu a úpal sú náchylnejší chorí ľudia so srdcovými a s kožnými ochoreniami. Jedným môže zlyhať obehový systém, iní majú zníženú funkčnosť kože. Teplá znášajú zle aj obézni ľudia či tí s poruchami vylučovania vody a soli.

Veľký pozor by si mali dávať ľudia, ktorí majú v horúčavách hnačky alebo sú dehydrovaní z vracania alebo horúčky. Ohrození sú aj pacienti s chorobami žliaz s vnútorným vylučovaním – štítnej žľazy či pankreasu. Záťažou sú aj neurologické choroby a horúčka.

K vzniku úpalu môže prispieť aj nesprávny životný štýl neprispôsobený horúčavám: cvičenie v horúcom prostredí, nedostatok klimatizácie a ventilácie, nevhodné oblečenie, znížený príjem tekutín, horúce prostredie (stan, pobyt v aute, saune, kúpeľoch).

Veľmi rizikové je užívanie liekov a drog. Pozor na lieky na vysoký tlak krvi a poruchy srdcového rytmu, na odvodnenie, choroby žalúdka a čriev, proti alergii a na psychické ochorenia a pozor aj na povzbudzujúce drogy a alkohol.


Prvá pomoc pri úpale

Preneste postihnutého do chladného prostredia a uložte ho do ležiacej polohy či polosedu.

Začnite ho chladiť akýmkoľvek spôsobom:

• Potierajte ho vlažnou vodou a ovievajte ho, aby sa urýchlilo odparovanie. Studená voda nie je vhodná, pretože spomaľuje vydávanie tepla kožou vyžarovaním.

• Priložte mu vrecko s ľadom zabalené do uteráka ku krku, do podpazušia a na slabiny.

• Prikryte postihnutého vlhkou plachtou.

• Podávajte mu nesladenú a neochutenú vodu z vodovodu po dúškoch. Moč by mal mať slabožltú farbu a nemal by zapáchať. Tmavší moč svedčí o nedostatku tekutín.

Ak sa ťažkosti po 30 minútach nezmiernia, vyhľadajte pomoc lekára. Pri zmätenosti alebo bezvedomí ihneď volajte záchrannú službu.

Poslať emailom
Ilustračná snímka

Máte doma problém s mravcami? Vďaka tomuto sa vašej domácnosti vyhnú širokým oblúkom!

Populárne články
Americká raperka Cardi B.

Výnimočný cit pre módu, alebo nevie, čo so sebou? Americká raperka predvádza šialené outfity!

Fotografka cestuje s bábikami.

Záľuba tejto ženy vás očarí: Fotografie z dovolenky, aké má málokto!

Mestečko Vidin dostane aj vďaka eurofondom nový šat. Miestni však krútia hlavou, že to nebude zasa až taká sláva. V Bulharsku sa vraj kradne viac ako na Slovensku.

Majú 38 eur na mesiac. Navštívili sme najchudobnejší región v Európe

Obec Kanianka sa nachádza na konci Hornonitrianskej kotliny, na rozhraní pohoria Malá Magura.

Kedysi zabudnutá obec dnes láka okolie. Práce miestnych remeselníkov nájdete po celom svete

Diváci sa predstavenia Morena, v ktorom hrá aj Dominika Kavaschová, nedočkali.

Škandál v divadle: Pre hlučný konflikt skupiny mužov herečka nezostala ticho!

Vedeli ste

Vo vode sa scvrkáva koža.

Zobraziť viac