Zdravie

Prebuďte sa zo zimného spánku: Za Jarnou únavou je nedostatok vitamínov

Marcela Fuknová
Marcela Fuknová
1.4. 2020 6:00
Diskusia ()
Prechádzka na čerstvom vzduchu robí zázraky.
Prechádzka na čerstvom vzduchu robí zázraky.
Zdroj: Shutterstock
Zdravie

Prebuďte sa zo zimného spánku: Za Jarnou únavou je nedostatok vitamínov

Marcela Fuknová
Marcela Fuknová
1.4. 2020 6:00
Diskusia ()
Prechádzka na čerstvom vzduchu robí zázraky.
Prechádzka na čerstvom vzduchu robí zázraky.
Zdroj: Shutterstock

Jarná únava podľa lekárov neexistuje. Nižšiu obranyschopnosť tela a únavu pripisujú nízkemu prísunu vitamínov. Ako naštartovať telo po zime?

Hovoriť o jarnej únave ako o konkrétnom telesnom jave je z medicínskeho pohľadu naozaj nezmysel. Dôležitá je však súvislosť s nedostatkom vitamínu D, ktorého tvorba závisí od slnečného žiarenia. Problém nastáva predovšetkým v zime, keď je slnka menej. Pôvodne sa lekári domnievali, že vitamín D potrebuje organizmus iba na reguláciu vápnika a fosforu, čo súvisí s tvorbou kostí.

V posledných desaťročiach sa tento názor radikálne zmenil a dnes vieme, že vitamín D zohráva úlohu pri regulácii mnohých dôležitých funkcií ľudského tela, najmä pokiaľ ide o imunitu. Početné štúdie potvrdili súvislosť medzi nedostatkom slnečného žiarenia a rachitídou, častejším výskytom únavy, rôznych infekcií, metabolických chorôb, niektorých autoimunitných a dokonca aj nádorových ochorení. Pri nedostatku vitamínu D, ktorý je najvyšší v jarných mesiacoch, býva jeden z hlavných sprievodných javov únava. Ak je človek bez príčiny unavený, je to znak, že čosi nie je v poriadku. Únavu treba považovať za abnormálnu vtedy, keď má človek pocit choroby.

Ako na jarnú únavu?
  • Do jedálneho lístka zaraďte veľa čerstvej zeleniny a ovocia s obsahom vitamínu C a enzýmov. Tie spolupracujú pri transporte vitamínov a vďaka nim sú tieto prírodné vitamíny v nich účinnejšie.
  • Treba dbať na dostatočný prísun minerálov, stopových prvkov, dostatok bielkovín a vlákniny.
  •  Dodržiavajte pitný režim, denne vypite dva až tri litre tekutín – najmä minerálky, ovocné a zeleninové šťavy, nesladené bylinkové čaje.
  • Obmedzte spotrebu tukov, ako sú transmastné kyseliny (v sušienkach, pečive, zákuskoch, šiškách, hranolčekoch a vo väčšine margarínov), nasýtené mastné kyseliny, ktoré sú v tučnom mäse a v plnotučných mliečnych výrobkoch, v loji, bravčovej masti či vo vaječnom žĺtku.
  • Zvýšte príjem nenasýtených mastných kyselín, ako sú mononenasýtené kyseliny v olivovom oleji, orechoch či v avokáde.
  • Zvýšte príjem omega-3 mastných kyselín , ktoré sú súčasťou mnohých dôležitých metabolických procesov v tele. Telo si ich nedokáže vytvoriť samo, preto ich treba prijímať v potrave, ako sú zdravé morské ryby alebo ľanové semienka. Ich nedostatok môže mať nepriaznivý vplyv na zdravie ciev a srdca a správnu funkciu nervového systému.
  • Zvýšte príjem vitamínu D alebo sa viac pohybujte na slnku – hrá to kľúčovú úlohu v podpore takzvanej vrodenej imunity proti vírusom a mikróbom.
  • Dostatok spánku je dôležitý na regeneráciu tela a mysle. Potreba spánku pre ľudský organizmus je individuálna, ale aby človek normálne fungoval, potrebuje priemerne aspoň päť až šesť hodín spánku, ideálnych je sedem až osem hodín.
  • Športujte. Pocit pohody, ba dokonca eufórie, ktorý sa často dáva do súvislosti s pohybovou aktivitou, sa spája s intenzívnym vylučovaním hormónov nazývaných endorfíny, ktoré organizmus produkuje počas vytrvalostného pohybu.

Článok pokračuje na ďalšej strane.

Ilustračná snímka

Boháči šoubiznisu: Medzi hercami vedú fešáci. Koľko zarába Tomáš Maštalír či Monika Hilmerová?

Populárne články
Spevák a skladateľ Miroslav Žbirka počas koncertu 40 rokov na scéne.

Dcéru nevidel sedem mesiacov: Hity MIRA ŽBIRKU poznajú všetci, jeho skutočný život len málokto

Ilustračná snímka

Dovolenka na Slovensku? Rozhodne áno! Týchto 10 miest stojí za návštevu. Spoznáte ich?

Kveta Horváthová

Chráni svoju rodinu: Kveta Horváthová prezradila, kde sú hranice jej súkromia

Ilustračná snímka

Dvanásť horoskopov pre všetky znamenia. Čo vás čaká a neminie na prelome mája a júna?

Pre zdravotné problémy bola testovaná na koronavírus.

Trápi ju samota: Herečka Eva Rysová sa s odchodom rodiny do Kanady nezmierila

Aj peňaženka spôsobuje ischias. Je to pravda?

Aj peňaženka spôsobuje ischias. Je to pravda?

Zobraziť viac
Diskusia