Ak chcete vidieť správne a mať zdravé oči, mali by ste tráviť dosť času vonku. Umelé svetlo či prítmie zraku škodia.

Koronavírus na dlhý čas zmenil návyky všetkých ľudí v Európe. Niektorí nemohli vychádzať z domu vôbec, iní len na obmedzený čas niekoľkokrát za týždeň. Väčšina ľudí trávila veľa času pri televíznej obrazovke alebo pri počítači, pretože práca i škola sa zrazu presunuli k nim domov. Oční lekári však varujú pred nedostatkom prirodzeného denného svetla pri takomto spôsobe života. Môže narušiť správne fungovanie očí a poškodzuje zrak. Pohyb vonku na prirodzenom svetle je dôležitý faktor aj pre správny rozvoj detského zraku.

Priveľa času v uzavretých priestoroch môže nepriaznivo vplývať na rozvoj rôznych očných porúch. Veľkú úlohu pri vývoji krátkozrakosti má okrem vplyvu dedičnosti životný štýl. Je preukázané, že dlhodobá práca oka na blízku vzdialenosť, keď sa oko neustále prispôsobuje a zaostruje na blízku vzdialenosť, vedie k nárastu dĺžky oka a tým k rozvoju krátkozrakosti, odborne myopie. Veľmi citlivé je práve oko v predškolskom a školskom veku, ale aj u študentov v období strednej a vysokej školy.

Myopia narastá dokonca aj u dospelých, ktorí neustále zaťažujú zrak do blízka. Treba, aby dieťa zameriavalo zrak aj do diaľky, a to sa mu najlepšie darí vonku pri rôznych hrách alebo prechádzkach. Dnes je viac krátkozrakých detí než v minulosti a príčinou je práve nedostatok denného svetla a dlhodobé pozeranie do blízka pri dlhom a častom používaní elektronických zariadení, ako je počítač, mobil či tablet. Spôsobuje to záťaž pre oči, vzniká takzvaný syndróm počítačového videnia a dieťa má problém s „preostrením“ oka do diaľky.

Ako pracovať pri umelom svetle?

Nastavte si jas

Niektoré monitory, mobily a televízory umožňujú automatické nastavenie jasu podľa zmeny svetla v miestnosti. Ak to vaše zariadenie neumožňuje, nastavte si jas tak, aby ste na obrazovke všetko videli bez prižmurovania očí alebo inej námahy zraku a aby vás oči zároveň z príliš jasného svetla nepálili.

 

Držte mobil ďaleko od tváre

Myslite na to, že telefón by ste mali držať 45 až 60 centimetrov od tváre.

 

Dávajte si prestávky

Každých dvadsať minút odvráťte zrak od obrazovky a dovoľte očiam, aby si odpočinuli. Zahľaďte sa na pár sekúnd do diaľky a pozrite sa von oknom. Užitočná pomôcka je nastavenie časovača, ktorý vás upozorní, že je čas na krátku prestávku.

 

Použite nočný režim

Niektoré zariadenia umožňujú nočný režim, v ktorom sa vypne modré svetlo, ktoré okrem ničenia očí negatívne ovplyvňuje spánkový režim. Prejdite si nastavenia, a ak je na vašom zariadení možnosť nočného režimu, zapnite si ho.

Článok pokračuje na ďalšej strane.

Ilustračná snímka

Kam na DOVOLENKU S DEŤMI? Aj na Slovensku máme atrakcie pre najmenších. Tu sú niektoré z nich

Populárne články
Na doskách SND účinkuje vyše 40 rokov.

Nemal uznanie od otca: MARTIN HUBA roky čakal na slová podpory od rodičov

Fedor Flašík a Monika Beňová

Odkaz tehotnej Beňovej: Dojatý Flašík prezradil, prečo s Monikou nemali vlastné deti

Ivana Beláková je pokrytá tetovaniami od svojich obľúbených tatérov. Považuje to za obdobu kúpy obrazu od maliara, ktorého štýl uznáva..

Slovenka z malej obce na Myjave dobýva Hollywood: Medzi tetovačmi patrí k svetovej špičke

Dara Rolins

Zarába ťažké tisíce! Z príjmov DARY ROLINS vám spadne sánka. Má to však svoju daň

Aneta Parišková

Aneta Parišková zvláda náročnú liečbu bravúrne: Aké budú výsledky?

Niagarské vodopády sú najväčšie. Je to pravda?

Niagarské vodopády sú najväčšie. Je to pravda?

Zobraziť viac
Diskusia