Nechcete byť v zime chorí? Poradíme vám, ako zvýšite svoju odolnosť a užijete si mrazivé dni a snehové radovánky.

Ak sa bojíte, že počas zimy vás opäť bude prenasledovať jedna viróza za druhou, mali by ste sa začať otužovať. Začiatočníci by sa mali najskôr skúsiť denne sprchovať studenou vodou, určite nie vliezť do ľadového jazera. Najlepšie je začať vlažnou a postupne ju ochladzovať. Otužuje sa vždy celé telo s výnimkou hlavy. Pri sprchovaní je dobré mierne sa pohybovať. Prvé priaznivé účinky otužovania na imunitu by sa pri každodennom sprchovaní studenou vodou mali prejaviť približne o dva až tri mesiace. Zároveň je vhodné začať sa aj o niečo menej obliekať a znížiť teplotu v miestnostiach, kde sa počas dňa pohybujete. V obývacej izbe či kancelárii stačí 20 °C, v spálni maximálne 17 °C.

Druhy otužovania:

  1. rekreačné – sprchovanie studenou vodou, saunovanie, športovanie v prírode počas celého roka
  2. športové – plávanie vo vode studenšej ako 10 ºC v každom počasí. Takéto plávanie je vhodným doplnkom k zimným outdoorovým športom – zimnej turistike, horolezectvu, lyžovaniu a podobne.

Ako sa sprchovať?

  • So striedaním teplej a studenej vody by sa malo začať v krátkych intervaloch. Vodu s teplotou 40 °C sa odporúča po minúte zmeniť na 15 až 20 °C a takou sa sprchovať približne 10 až 15 sekúnd.
  • Čas strávený pod studenou vodou by sa mal postupne predlžovať, nie však na dlhšie než tri minúty v zime a na tri až päť minút v lete.
  • Ráno sa treba otužovať dvakrát tak dlho ako večer. Striedavé sprchovanie teplou a studenou vodou treba robiť zásadne ráno a pred raňajkami. Ak máte málo času, ranné otužovanie radšej vynechajte, stres v kombinácii so záťažou organizmu by vám mohol skôr uškodiť, ako pomôcť.
  • Pre námahu srdcovo-cievneho systému je pri striedaní teploty vody vhodné začať sprchovaním odspodu nahor – nohy a postupne ruky, hruď, brucho, šiju a tvár. Potom opäť nasleduje sprchovanie teplou vodou.
  • Takéto striedanie je vhodné urobiť jeden až dvakrát počas sprchovania a na záver si dať studenú vodu.
Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Shutterstock

Chcete byť ľadový medveď?

  • Ak obdivujete otužilcov, ktorí v zime plávajú v ľadovej vode, a chcete sa k nim pridať, mali by ste mať menej ako štyridsať rokov.
  • Pred tréningom tela na takéto plávanie je dôležité najprv absolvovať dôkladnú prehliadku a začať len so súhlasom lekára. Táto forma otužovania totiž môže byť rizikom pre tých, čo trpia napríklad na srdcovo-cievne alebo respiračné ochorenia.
  • Nemali by ste začínať sami ani vstupovať do studenej vody bez sprievodu. Najlepšie urobíte, ak sa začleníte do skupiny, kde môžu plavci navzájom na seba dohliadať a v prípade potreby zasiahnuť.
  • Plávanie v ľadovej vode výrazne prekrvuje organizmus, stabilizuje krvný obeh a aktivuje imunitný systém. V sezóne plávania v studenej vode by ste sa však mali vyhýbať nadmernej námahe.

Ako začať so saunovaním sa dozviete na ďalšej strane.

Ilustračná snímka

Bývanie budúcnosti? Podobnosť týchto stavieb s logami známych spoločností nie je náhodná

Populárne články
V minulosti sa rád otužoval v ľadovej vode. Po rokoch však zistil, že ochladzovanie organizmu mu nerobí dobre.

Už 25 rokov nebol chorý: Jozef Vajda sa vyhýba lekárom. Ako si udržiava pevné zdravie?

Ilustaračná snímka

Dvanásť horoskopov pre všetky znamenia. Aký bude tento týždeň?

Z Česka odišiel zo sveta luxusu. ŠTEFAN FARKAŠ dnes pomáha ľuďom v núdzi úplne zadarmo.

Nechceme peniaze: Združenie HAKA hľadá zmiznuté vozidlá i stratených ľudí úplne zadarmo

IVAN GÁLIK sa do nočných vlakov zamiloval.

Cestu mu skrížili koľaje a železnica sa mu stala osudom: Zažívame renesanciu nočných vlakov

Ak nechcete byť sami, Diana odporúča, aby ste boli aktívni a nebáli sa.

Známa poradkyňa zo Svadby na prvý pohľad: Toto sú najčastejšie vzťahové problémy jej klientov

Ilustračná snímka

Vylučujú metán všetky bylinožravce?

Zobraziť viac
Diskusia