Zdravie

Cítite sa vyčerpaní, hoci nemáte pocit zvýšenej záťaže v práci či doma? Trápi vás nepríjemný fenomén

4.10. 2019 9:00
Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Shutterstock
Zdravie

Cítite sa vyčerpaní, hoci nemáte pocit zvýšenej záťaže v práci či doma? Trápi vás nepríjemný fenomén

4.10. 2019 9:00
Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Shutterstock

Nie je to výmysel, ale reálny fenomén, ktorý postihuje čoraz viac ľudí. Podľa odborníkov sa jesenná únava prejavuje vyčerpanosťou, nedostatkom energie či dlhodobým pocitom zhoršenej nálady. Ako si s ňou poradiť?

Cítite sa vyčerpaní, hoci nemáte pocit zvýšenej záťaže v práci či doma? Bojíte sa, že vás opäť skolia jesenné virózy? Na jeseň ľudia trávia menej času vonku a menej vetrajú. Aj preto majú vírusy a bacily svoju sezónu, šíria sa totiž najmä v uzavretých priestoroch kvapôčkovou infekciou.

Hoci pre ľudí so zdravou imunitou virózy nebývajú nebezpečné, ich príznaky sú otravné, obťažujúce a môže ich skomplikovať aj pridružená bakteriálna infekcia. Napríklad zápal priedušiek, pľúc, prínosových dutín či stredného ucha.

Budujte si imunitu

Základom prevencie a budovania funkčného imunitného systému je správna životospráva. Teda dostatočný pitný režim, strava bohatá na vitamíny, minerály, stopové prvky a vlákninu s obmedzením tukov, korenín a cukrov. Aj správne zloženie stravy môže podľa odborníkov prispieť k zníženiu jesennej únavy.

Ak si chcete dopriať aj výživové doplnky, medzi najvýznamnejšie účinné látky na podporu imunity patria bakteriálne imunomodulátory (látky obsahujúce zložky baktérií), biologicky aktívne polysacharidy (výťažky z bunkových stien húb a niektorých rastlín), probiotiká, prebiotiká, prípravky z echinacey a z minerálov najmä zinok, selén a vitamíny A a C. Prospešné sú napríklad aj prípravky z hlivy ustricovitej.

Zdrojom aminokyselín, ktoré pomáhajú vytvárať biele krvinky bojujúce proti škodlivým mikroorganizmom, sú bielkoviny. Preto by ste si denne mali dopriať minimálne 60 gramov bielkovín. Uprednostňujte chudé bielkoviny s nízkym obsahom tuku, ako sú ryby, hydina bez kože, vajcia, strukoviny či sójové výrobky.

Pobytom na čerstvom vzduchu predchádzate jesenným chorobám.Pobytom na čerstvom vzduchu predchádzate jesenným chorobám.
Pobytom na čerstvom vzduchu predchádzate jesenným chorobám.Pobytom na čerstvom vzduchu predchádzate jesenným chorobám.
Zdroj: Shutterstock

Doplňte hormón šťastia

Počas jesene môže ľudskému organizmu chýbať takzvaný hormón šťastia – sérotonín. Odborníci radia podporiť jeho produkciu konzumáciou tmavej čokolády minimálne so 70-percentným obsahom kakaa, ktorá obsahuje aj množstvo antioxidantov. Tie pozitívne vplývajú na kardiovaskulárny systém a podporujú prirodzený obranný mechanizmus ľudského organizmu.

Práve jesenné dni s nedostatkom svetla spúšťajú takzvané sezónne depresie, ktoré sa u niektorých ľudí objavujú v dňoch, keď sa predlžuje tmavá časť dňa. Keďže slnečného žiarenia nemáme toľko, koľko potrebujeme, pokožka produkuje menej vitamínu D, ktorý chráni pred depresiou.

Chýbajúci vitamín musíme doplniť prostredníctvom stravy. Získať ho možno predovšetkým konzumáciou rýb. Vedci sa domnievajú, že vznik depresie je výsledkom kombinácie genetických, biochemických, psychologických faktorov a vplyvov vonkajšieho prostredia. Prevenciou je preto aj pohyb vonku, najmä počas dní, keď svieti slnko.

Poslať emailom
Ilustračná snímka

Úzky, ale útulný. Viete si predstaviť bývanie v takomto unikátnom domčeku?

Populárne články
Ilustračná snímka

Slovensko spomína: Uplynuli dva roky od vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej

Renée Zellweger

Drasticky priberala aj chudla: Stvárnila detskú hviezdu, ktorú vlastná matka napchávala drogami

Tenisové kurty pri Relax centre využívajú nie len „domorodci“.

Raj na Slovensku: Občania neplatia za káblovku, majú nové cesty a lacné obedy. Kde na to berú?

Ilustračná snímka

Dvanásť horoskopov pre všetky znamenia. Čo vás čaká a neminie od 21. do 27. februára?

Antarktída

V Antarktíde zaznamenali nový rekord: Teplota na ľadovom kontinente prekročila 20 °C

Ilustračná snímka

Počujú slony prichádzať dážď?

Zobraziť viac