Spoločnosť SpaceX mení nemožné na možné. Prvý testovací let hviezdnej lode zvanej Starship budeme môcť sledovať najneskôr do dvoch mesiacov.

Riaditeľ spoločnosti SpaceX Elon Musk poslednú septembrovú sobotu predstavil novú kozmickú loď skonštruovanú tak, aby bola schopná dopraviť posádku a náklad na Mesiac, Mars či akékoľvek iné miesto v slnečnej sústave.

To však nie je všetko. Kozmická loď má po takejto výprave uskutočniť kolmé pristátie späť na Zem, vďaka čomu nebude jej využitie jednorazové. Vo svojom prejave vysielanom naživo cez internet Musk uviedol, že Starship vyštartuje na svoj prvý skúšobný let čoskoro.

Hviezdna loď

Spoločnosť SpaceX dokončuje dve rakety pod označením Mk1 a Mk2. Tá prvá sa nachádza v Texase a druhá na Floride. Finálna verzia hviezdnej lode by mala disponovať šiestimi raketovými motormi Raptor. Tri z nich budú prispôsobené na prácu vo vákuu a tri na použitie v atmosfére Zeme a manévrovanie v rozsahu 15 stupňov.

Loď Starship osadia na raketu Super Heavy, ktorá ju vďaka 37 motorom typu Raptor vynesie na obežnú dráhu Zeme.
Loď Starship osadia na raketu Super Heavy, ktorá ju vďaka 37 motorom typu Raptor vynesie na obežnú dráhu Zeme.
Zdroj: SpaceX

Loď je vyrobená z nehrdzavejúcej ocele a nie z kompozitných materiálov, ako je to bežné. Na túto skutočnosť Musk povedal: „Oceľ je síce ťažšia ako kompozitné materiály na báze hliníka, ktoré sa používajú vo väčšine raketoplánov, no má výnimočné tepelné vlastnosti. Pri extrémne nízkych teplotách nehrdzavejúca oceľ nekrehne a pri veľmi vysokých teplotách žiarenia zemskej atmosféry sa neroztopí, kým nedosiahne bod 1 500 stupňov Celzia.“

Ďalším dôvodom použitia nehrdzavejúcej ocele sú aj náklady na výrobu kozmickej lode. Materiál z uhlíkových vlákien stojí približne 130-tisíc dolárov za tonu, zatiaľ čo oceľ sa predáva približne za 2 500 dolárov za tonu, a to je rozdiel.

Spaceship vysoká 50 metrov s priemerom 9 metrov bude disponovať nákladným priestorom s objemom 1 000 kubických metrov, pričom okrem nákladu pojme 100 ľudí v 40 kajutách.

Rôzne variácie interiéru

Súčasťou je aj veľký spoločný priestor s kuchyňou, so skladom a s krytom, v ktorom sa budú môcť pasažieri ukryť pred slnečnými búrkami. Zároveň nebude chýbať priestor na zábavu prispôsobený na vykonávanie aktivít možných v stave beztiaže.

Podľa oficiálnych vizualizácií bude loď vybavená solárnymi panelmi, ktoré budú zabezpečovať prísun elektrickej energie. Testovací prototyp ich však nemá, zato je vybavený batériami z vozidiel Tesla.

Spoločnosť SpaceX myslí na každý detail, a tak vybaví Spaceship okrem hlavných palivových nádrží ďalšími menšími, ktoré ostanú plné a vypnuté až do pristávacieho procesu. Ide o veľmi dôležitú vec, ktorá zaručuje opätovné pristátie na Zem.

V opačnom prípade by hrozilo poškodenie motorov z dôvodu nasatia vzduchovej bubliny, ktorá vznikne pri vznášaní paliva v stave beztiaže. To by mohlo znamenať nemožnosť hladkého návratu na našu materskú planétu.

Finálna verzia Spaceship Mk1 bude osadená na raketu Super Heavy, ktorá má 37 motorov Raptor. Samotná raketa má výšku 68 metrov a spolu s kozmickou loďou, ktorej výška je 50 metrov, bude dosahovať výšku až 118 metrov, pričom dokáže uniesť až 150 ton nákladu. Testovacie štarty však budú prebiehať s menším počtom motorov, aby sa tak čo najviac eliminovala výška škôd v prípade zlyhania.

Kozmická loď vstupujúca do atmosféry. Trup lode zostavili z nehrdzavejúcej ocele, ktorá zvládne vysoké teplotné namáhanie.
Kozmická loď vstupujúca do atmosféry. Trup lode zostavili z nehrdzavejúcej ocele, ktorá zvládne vysoké teplotné namáhanie.
Zdroj: SpaceX

Motory Raptor pracujú s uzavretým cyklom a na ich pohon slúži ako palivo kvapalný metán a ako okysličovadlo LOX, čo je kvapalný kyslík. Metán má ako palivo množstvo výhod, je lacný a dá sa vyrobiť v mnohých miestach našej slnečnej sústavy, z vodíka získaného z ľadu a z CO2 získaného z atmosféry planét či ich mesiacov.

Pozrime sa napríklad na najväčší mesiac Saturnu, ktorým je Titán. Na povrchu tohto mesiaca sa nachádzajú veľké jazerá etánu a metánu, ktoré poskytujú takmer nekonečné zásoby energie. Okrem jazier sa metán nachádza v plynnom skupenstve v Titánovej atmosfére. Práve z tohto dôvodu je využitie metánu ako paliva pre rakety kozmickej lode momentálne najlepším riešením.

Motory Raptor sú doposiaľ najsilnejšie motory spoločnosti SpaceX, pričom poskytujú viac než trojnásobný ťah oproti motorom Merlin 1D, ktoré boli použité v raketách Falcon. Cena jedného takéhoto motora je vysoká, viac ako 2 milióny dolárov.

Podľa Elona Muska sa však pri masovej výrobe dokáže znížiť viac ako desaťnásobne, čo by znamenalo sumu nižšiu ako 200-tisíc dolárov za jeden motor. Výhodou je aj možnosť opätovného použitia motorov, ktoré sú skonštruované a navrhnuté tak, aby vydržali približne 1 000 štartov s minimálnou údržbou.

Ilustrácia lode Starship odlietajúcej zo základne na Mesiaci.
Ilustrácia lode Starship odlietajúcej zo základne na Mesiaci.
Zdroj: SpaceX

Prvý štart kozmickej lode môžeme očakávať už do dvoch mesiacov. Počas neho však Starship neopustí atmosféru Zeme. Tá totiž vzlietne do výšky 20 kilometrov a následne pristane naspäť na zemi. Tento test bude akousi základnou skúškou na pokračovanie v prekonávaní ďalších prekážok.

Ešte pred pár rokmi sme si ani nevedeli predstaviť, že by sme mohli dopraviť ľudí na miesta v našej slnečnej sústave. Dnes máme vďaka spoločnosti SpaceX možnosť veriť, že to dokážeme. Sme už len krôčik od toho, aby sme opäť zapísali do histórie tento prelomový moment v dejinách ľudstva.

Poslať emailom
Diskusia ()
Volocopter by mohol slúžiť ako taxík budúcnosti.

V Singapure predstavili taxík budúcnosti: Poradí si so vzdialenosťou aj zápchami

Populárne články
Kráľovná nešetrí len na personále.

Legendy o skúpej Alžbete II.: Hladným sa do paláca chodiť nevypláca, takto hostia návštevy!

S víťazom Tour de France 2019 Eganom Bernalom.

Netradičná záľuba šoféra z Nitry: Juraj si dopisuje s cyklistickými tímami z celého sveta

Čipsy sa prvýkrát  v obchodoch začali predávať v roku 1895 v Clevelande.

Vznikla z nehody a náhody: Na pochúťku čakali v radoch boháči aj senátori!

Lenka Beňová priznala, že po Robovej smrti sa borila nielen so stratou milovaného muža, ale aj so zdravotnými problémami, ktoré sa objavili po strese.

Spoveď partnerky moderátora a politika Beňa: Čo je na živote bez Roba najťažšie?

Volocopter by mohol slúžiť ako taxík budúcnosti.

V Singapure predstavili taxík budúcnosti: Poradí si so vzdialenosťou aj zápchami

Vedeli ste

Vedia aj slony skákať?

Zobraziť viac
Diskusia