Zrážku dronu s malým lietadlom či helikoptérou sme na Slovensku zatiaľ nemali. Radšej ani nemyslieť na to, čo by mohla spôsobiť.

Vyľakanie, technické škody, ale aj smrť pilota či pád lietadla... Aj to sú hrozby pri používaní dronov, ktoré sa dnes stali obľúbenou zábavkou. „Drone“ je po anglicky trúd, ale aj bezpilotné lietadlo. Vydrží lietať vo vzduchu, fotografovať, nakrúcať videá. Ako obrazovka ovládača či rovno celý ovládač stačí smartfón. Najmä okolo slovenských hradov počas víkendov lieta niekoľko dronov. Ich majitelia sa tešia, čo všetko nimi dokážu, ako rýchlo a ďaleko sa môžu dostať.

Technika im to umožňuje, ale predpisy použitie obmedzujú a regulujú. Najpravdepodobnejšie hrozí kolízia v mestách, kde záchranárske vrtuľníky lietajú len vo výške sto metrov nad zemou. Riziko nie je len vo vzduchu, ale aj na zemi. Sú to totiž len stroje „nadupané“ elektronikou, ktorá môže zlyhať. A aj zlyháva. Niektorí si stále myslia, že keď ich predávajú v obchode, môžu si s nimi robiť, čo chcú.

FOTOGRAFIE K ČLÁNKU NÁJDETE V GALÉRII

Na dohľad

Nejasnosti okolo pravidiel používania dronov vysvetľuje Dopravný úrad Slovenskej republiky. Práve v tomto období mala začať platiť spoločná európska právna norma, ku ktorej jednotlivé krajiny mohli pridať svoje špecifické požiadavky. Európe ide o zjednotenie podmienok. V niektorých krajinách legislatíva akoby zaspala a nevníma moderný svet a jeho technické možnosti. Dvadsiate prvé storočie je éra dronov. Zavedenie novej právnej úpravy, ktorá sa má uplatňovať od 1. júla, Európska únia pre koronavírus pravdepodobne posunie až na 1. január budúceho roka. Jej súčasťou je povinná elektronická registrácia každého používateľa a absolvovanie online testu pre každého, kto chce dron používať.

„Na Slovensku ich prevádzku upravuje rozhodnutie Dopravného úradu z minulého roka. Určuje podmienky na lietanie podľa hmotnostných tried dronov a kategórií rizika, ktoré predstavujú. Z troch kategórií sú dve základné kategórie, ktoré sú určené najrozšírenejšej skupine rekreačných pilotov. V prvej sú nerizikové lety. Na takéto lietanie netreba žiadny súhlas Dopravného úradu. Záleží na hmotnostnej triede dronu. Samozrejme, je dôležité rešpektovať pravidlá dostatočnej vzdialenosti od ľudí a budov. Všeobecné pravidlo je nelietať vyššie než 120 metrov a nelietať nad davom ľudí. Zariadenie musí byť na dohľad toho, kto ho riadi,“ vysvetľuje inšpektor bezpilotných dopravných prostriedkov Filip Pecháč.

Samozrejme, nestačí iba dodržať výšku. Pred každým letom sa treba presvedčiť a overiť si, kde chce pilot vzlietnuť. „Sú určené výškové hranice či úplné zákazy v rôznych vzdialenostiach okolo letísk, je však jednoduchšie zapamätať si, že pri letiskách a približne do štyroch kilometrov od nich sa to nesmie.“

Článok pokračuje na ďalšej strane.

Megaluxusná loď vyráža dych.

Nehorázny luxus a kopa iných bizarností. Fúúú... Tak TOTO ste ešte nevideli

Populárne články
Veronika Remišová: Ministerka pre investície a rozvoj

Veronike Remišovej hekli počítač aj telefón: Na záškodnícke akcie je vraj zvyknutá

Život dobrodružného námorníka na pustom ostrove bol prvé mesiace ťažký.

Skutočný Robinson: Vyriekol želanie, ktoré sa mu splnilo, a strávil štyri roky osamote

Paris Hilton

Veľký trapas PARIS HILTON: Čím si rozhnevala priateľov?

Ilustračná snímka

Tak na toto nie sme zvyknutí: Prezidentka prekvapila nezvyčajným outfitom

Megaluxusná loď vyráža dych.

Nehorázny luxus a kopa iných bizarností. Fúúú... Tak TOTO ste ešte nevideli

Zápalkové hlavičky obsahujú fosfor. Je to pravda?

Zápalkové hlavičky obsahujú fosfor. Je to pravda?

Zobraziť viac
Diskusia