MUDr. Milan Kulkovský je primár interného oddelenia NsP v Považskej Bystrici. Zároveň je známy bloger a zanietený cyklista.

Na pracovnom stole máte figúrku cyklistu. Chodíte aj do práce na bicykli?

Práve teraz sa končí kampaň Do práce na bicykli. Aktívne som začal, potom však prišli zdravotné problémy a musel som na čas prestať. Inak by som však aj do nemocnice intenzívne jazdil na bicykli.

Keď ste cyklista, jazdíte určite aj po cestách. Aké sú vaše skúsenosti s vodičmi áut?

Som cyklista, no zároveň aj vodič auta. Viem, že sa musia rešpektovať obidve strany. Keď som teraz počas kampane chodil do práce na bicykli, ani raz som nezažil žiadny problém so šoférmi. Zrejme je to aj tým, že viem, aké to je za volantom auta. Možno niektorí cyklisti, ktorí nie sú vodiči, sa nepohybujú po ceste úplne ideálne. Ja idem ku krajnici najviac, ako je to bezpečné, pozerám dopredu, ako autá odbočujú, dávam si pozor pri jazde. A ako vodič obchádzam cyklistov v dostatočnej vzdialenosti. 

Ako je to v Považskej Bystrici s cyklocestami?

Tu sú nádherné trasy v horách, cyklotrasy sa budujú postupne smerom od Trenčína. Medzi Púchovom a Nosickou priehradou je krásna cyklotrasa a verím, že onedlho sa rozbehne ich výstavba aj priamo tu, v Považskej Bystrici.

Mali ste ako cyklista už úraz?

Len povrchové odreniny, hoci každý cyklista skôr či neskôr spadne. Ak som niekedy spadol, tak to bolo v lese. Našťastie, ani ja som nemusel inému cyklistovi dávať prvú pomoc. Jeden úraz som však nepriamo zavinil. Jazdievali sme časť trasy Súľovského cyklomaratónu. Kolega išiel sám dole po lúke zjazdom, zapadalo slnko a vraj si spomenul na mňa, ako by sa mi tam páčilo a že by som si to určite chcel odfotiť. Vtedy spadol a zlomil si kľúčnu kosť. Aj z toho vyplýva, že na jazdu sa treba sústreďovať.

Vy ste internista. Je cyklistika dobrá forma pohybu?

Cyklistika je vynikajúci šport pre celú rodinu. Netrpia pri nej kĺby a je vhodná aj z hľadiska aeróbnej záťaže kardiovaskulárneho systému. Nedávno sme boli s manželkou a so 4-ročným synom na výlete, využili sme časť Vážskej cyklomagistrály z Nemšovej smerom ku Skalke a bolo to niečo úžasné. Je to bezpečné aj pre deti. Ľudia, ktorí bývajú blízko, doslova vyjdú z dvora a môžu prejsť desiatky kilometrov bežne po cykloceste. Pre ich zdravie je to ideálne. Elektrické bicykle umožnili v súčasnosti aktívne sa venovať cyklistike aj takým ľuďom, ktorí by si na bicy­kel z rôznych dôvodov už nesadli. Teraz vidíme manželské páry, dôchodcov, ktorí vďaka e-bicyklom našli spôsob, ako sa hýbať a tráviť čas vonku v prírode. Aj im však treba pripomenúť, že musia dodržiavať pravidlá a neohrozovať tých, ktorí šliapu do pedálov bez elektrickej podpory.

Cyklisti propagujú číslo 1,5

Aj keď celkový počet dopravných nehôd na slovenských cestách klesá, štatistiky hovoria o tom, že medziročne rastie počet úmrtí cyklistov. Dôvodom je zvýšený pohyb cyklistov na cestách (odhaduje sa, že po nástupe koronavírusu sa počet cyklistov v uliciach miest zdvojnásobil), ale predovšetkým nedostatočná ochrana najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky. Vodiči často zabúdajú, že cyklistov chráni iba prilba, kým ich celá konštrukcia automobilu.

 

Za rok 2020 policajné štatistiky evidujú dvadsať smrteľných nehôd cyklistov. Tí tvoria 6 percent z celkových úmrtí pri dopravných nehodách. Dlhodobo je najvyšší počet nehôd cyklistov v Trnavskom, Nitrianskom a Trenčianskom kraji.

 

Na zlepšenie situácie je dôležitá ohľaduplnosť vodičov, ale aj maximálna pozornosť samotných cyklistov. Ako najväčší problém súčasnosti sa javí nedostatočný odstup medzi cyklistom a predbiehajúcim autom. V Nemecku, vo Francúzsku, v Luxembursku, Belgicku či Portugalsku je stanovená pri predbiehaní vzdialenosť medzi autom a cyklistom 1,5 metra, v Španielsku dokonca dva metre. Na Slovensku je vzdialenosť len vo forme odporúčania a podobne ako v Rakúsku či v Česku nie je zákonom predpísaná.

 

Vzdialenosť minimálne 1,5 metra vychádza z posudkov súdnych znalcov. Žiaden cyklista totiž nejazdí úplne rovno, ale kolesá idú vo vlnovke. Tlaková vlna z obiehajúceho automobilu jazdca ešte viac rozhodí. A ak je na ceste menej skúsený cyklista či dieťa, môže to byť až 1,5 metra.

 

Cyklisti preto v celom svete organizujú viaceré kampane, v ktorých propagujú číslo 1,5. Chcú nimi dosiahnuť zákonné zavedenie povinnosti predbiehania vo vzdialenosti 1,5 metra a zároveň aj pripomínať vodičom, aby brali ohľad na ľudí na bicykloch. Cyklisti musia pri svojich cestách myslieť aj na to, aby ich bolo vidieť. Mali by nosiť oblečenie s reflexnými prvkami, za zníženej viditeľnosti aj zadné červené blikacie svetlo. Dôležité je aj nosenie prilieb.

 

Zdroj: Slovenský olympijský výbor

Pribúdajú vážne úrazy cyklistov: Ako sa dá nehodám zabrániť? Viac sa dozviete v najnovšom vydaní týždenníka Život.

Diskusia