Dá sa seriálové jedlo skonzumovať? Nakrúca sa s reálnymi bankovkami či zbraňami? A čo hovorí na nedávny nešťastný incident Aleca Baldwina (63) markizácky rekvizitár Milan „Šuli“ Rakický (42)?

Ako ste sa dostali k práci rekvizitára?

Zdedil som ju. Do filmovej brandže ma dotiahol otec. Bolo to v mojich šiestich rokoch a jednoducho to vo mne ostalo.

Ako vás do práce zapájal?

Zo začiatku som účinkoval v komparzoch a postupne som mu začal pomáhať. Najskôr so špeciálnymi efektmi, so snežením, s ohňom, dymom… Stále sme s otcom niečo tvorili, vyrábali, skúšali a fantazírovali.

Čiže váš otec pracoval ako rekvizitár alebo robil špeciálne efekty?

Dlhé roky robil v televízii rekvizitára, potom zbrojára a neskôr na voľnej nohe vyrábal špeciálne efekty. Toto všetko som po ňom zdedil.

Je dnes vo všeobecnosti o povolanie rekvizitára záujem?

Kedysi nám ľudia závideli, že my rekvizitári sme súčasťou filmového priemyslu, ale v súčasnosti neviem, či je dopyt po tejto profesii. Myslím si, že v tejto brandži pôsobia skôr staršie generácie, a stalo sa nám, že sme mali mladších pomocníkov, ktorých sme chceli do našej práce zaučiť, ale nevydržali pri tom. Nebavilo ich to a to by malo byť základom. Práca by mala človeka v prvom rade baviť.

Vnímam, že v rámci mojej práce je málo ľudí, ktorí ju vykonávajú, no toto sa u nás vo filmovom priemysle týka viacerých zložiek, či sú to kostymérky, zvukári, alebo spomínaní rekvizitári. Aktuálne sa nakrúca naozaj veľmi veľa, preto títo ľudia nepracujú len na jednom projekte, ale rotujú medzi viacerými.

Čo všetko, ak hovoríme o televíznom seriáli, sa dá považovať za rekvizity?

V podstate všetko od zariadenia priestorov – skrine, sedačky, veľké nábytkové kusy – až po veci, ktoré držia herci v rukách alebo ktoré sú na pľaci.

FOTOGRAFIE K ROZHOVORU NÁJDETE V GALÉRII

Ako vaša práca vyzerá v praxi? Napríklad keď sa začína nakrúcať nový seriál?

V prvotnej fáze musí byť prítomný architekt, ktorý navrhne scénu, dá nám vizuály daného priestoru. Náš vedúci všetko zorganizuje, my nakúpime veci. Kulisy, ktoré postavia stavbári, zariadime nábytkom až po poslednú lyžičku. (Smiech.) S tým súvisia aj jedlá, ktoré sa v seriáli objavia, od raňajok cez obedy až po večere, to všetko majú v rukách rekvizitári.

To znamená, že musíte aj variť?

Áno. A musím priznať, že naše výtvory si herci dosť chvália. Veľmi často sa stáva, že sa už natočil finálny obraz a vtedy herci vyzvedajú, či jedlo na tanieri môžu dojesť, a ja im vždy odpoviem, že môžu, ale tanier mi musia vrátiť. (Smiech.)

Aj sa vám stalo, že si od vás vypýtali recept na nejaké konkrétne jedlo?

Monika Hilmerová (47) sa ma raz pýtala, ako robím praženicu, pretože si ju veľmi chválila. Povedal som jej recept, ale verejne to hovoriť nebudem, pretože je to moje tajomstvo. (Úsmev.)

Ako je to s nápojmi pri nakrúcaní? Teraz mám na mysli krčmu v Hornej Dolnej. Pijú tam herci vodu alebo vodku?

(Smiech.) Väčšinou pijú vodu a nealkoholické pivo, ale stalo sa, že sme raz Maťkovi Landlovi (58) počas nakrúcania na tretiu ostrú do pohárika naliali slivovicu. Vedeli sme, že sa po nakrúcaní nikam nechystá a ostáva spať v hoteli, a on bol zlatý, lebo ako ten pohárik kopol do seba, tak ho poriadne striaslo, ale dohral to bravúrne až do konca. (Smiech.) 

Musíte sa dobre oboznámiť aj so scenárom seriálu, aby ste vedeli ku konkrétnym epizódam zo­hnať rekvizity pre hercov?

Na to, aby sme vedeli, čo by mal herec na pľaci mať, prípadne čo by mal vyrábať, potrebujeme poznať scenár. Danú vec mu potom zabezpečíme, kúpime alebo mu ju vyrobíme. Počas nakrúcania Hornej Dolnej mávame pravidelné porady k scenáru, kde sa cez masky, kostýmy, rekvizity preberá všetko, a niekedy sa stane, že na prípravu konkrétnej rekvizity máme len jeden deň. Občas je to stres.

Pokračovanie na ďalšej strane...

Diskusia