Čo máte za sebou a pred sebou?
Vyzval ma prestížny operný Bregenzer Festspiele, ktorý sa rozhodol do svojej koprodukcie pozvať Operu Slovenského národného divadla, aby som pre nich napísala komediálnu operu. Námet padol na Carla Goldoniho. Premiéra opery Impresario Dotcom odznela v najväčšom čase kovidu v roku 2020. Pre prísne reštrikcie som ju musela skrátiť zo 134 na 90 minút, aby bola bez pauzy. Je to komická opera o operných spevákoch, o ich náture, o spoločnosti, kde sa hrám s najznámejšími opernými áriami, ktoré pozná každý milovník opery. Samozrejme, potom ich spracúvam do svojej modernej podoby. Opera bude mať jedinú premiéru i na Slovensku 21. októbra 2022.
S touto operou ste zožali veľký úspech. Venoval sa jej aj nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.
To pre mňa bola veľká vec. Tento denník patrí medzi najrešpektovanejšie nemecké i európske noviny. A o mojej opere napísal: „Bregenzer Festspiele: Konečne veselá opera! Komická opera Ľubice Čekovskej Impresario Dotcom oslavuje svetovú premiéru na festivale v Bregenzi a zaujala svojským rozmarným (bizarným) humorom, brilantnými zvukmi a paródiou na operu ako obchodný a spoločenský priestor.“ (Frankfurter Allgemeine, 22. 8. 2020, Werner M. Grimmel)
Na čom ešte pracujete?
Na budúci rok v apríli-máji odohrá Winterstein-Theater Opera v nemeckom Annabergu-Buchholzi moju prvú operu Dorian Gray, ktorú preložili do nemeckého jazyka a bude úplne nanovo zinscenovaná, v inej réžii. Veľmi sa na to teším. Táto opera vznikla na objednávku SND v Bratislave. No a aktuálne pracujem na veľkej opere pre Národné divadlo Brno. Libreto napísala na motívy diela spisovateľky Virginie Woolfovej Viktória Knotková. Premiéra bude na jar 2024. Teším sa, že mi na Bratislavských hudobných slávnostiach jeden z najrenomovanejších orchestrov – Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia z Ríma, odohrá Turbulenciu pod rukami renomovaného slovenského dirigenta Juraja Valčuhu. Koncom septembra budem mať v nemeckom Aachene aj premiéru svojej orchestrálnej skladby Adoration v podaní Sinfonieorchester Aachen a Christophera Warda.
Je úžasné, že môžete tvoriť a zároveň vaše skladby zaznievajú pred publikom.
Áno, skladateľ žije svojou prácou, musí jej veriť a má sa v nej celoživotne zdokonaľovať. Keď príde objednávka, môže písať a zároveň, keď sa mu jeho skladby „ozvučia“, nezostanú v spiacom režime na papieri, vtedy si skladateľ plní sny.
Komponujete aj hudbu pre film. Naposledy sme ju počuli v rozprávke Zakliata jaskyňa. Čo pre vás znamená takáto práca?
Filmovú muziku milujem. Občas si ako skladateľka spravím „žánrový výlet“, no aj filmovou hudbou či aranžovaním piesní si skladateľ môže kultivovať remeslo, hoci v tomto prípade robím skôr akúsi službu, druhé husle: snažím sa vyhovieť režisérovi a danej požiadavke. Samozrejme, dávam do toho seba plným priehrštím, ale predsa len je to rozdiel, keď tvorím ako autonómny autor, ktorý si urobí to, čo chce počuť. Tvoriť hudbu pre film je odlišnejšie, ale nesmierne ma to baví. (Úsmev.)
Rozhovor pokračuje na ďalšej strane...