Často sa hovorí o počte žiakov v triedach. Akoby nižší počet žiakov bol ukazovateľom istej kvality a následného záujmu o školu. Pritom si mnohí neuvedomujú, že menej žiakov v triede otvára priestor na osobnejší vzťah učiteľ – žiak a dáva predpoklad väčšieho záujmu a vedenia zo strany učiteľa. Myslím si, že v triedach by ich malo byť toľko, aby sa im učiteľ dokázal dostatočne venovať. Je správne, keď chce štát či zriaďovateľ direktívne stanoviť striktné minimá žiakov v triedach? Nemali by si počty žiakov v triedach určovať samy školy?

Všetci sme navštevovali školu, kde sme mali možnosť učiť sa spolu, ale na vybrané predmety nás delili – napríklad na jazyky, aby sme sa mohli viac naučiť. Určovanie počtu žiakov v triedach je ekonomické rozhodnutie, tu sa nedá hovoriť o lepšej kvalite. Najlepšia kvalita je predsa, keď sa len mne individuálne niekto bude venovať a pripravovať ma podľa mojich potrieb. Samozrejme, že aj súkromná škola je ekonomický subjekt a individuálne štúdium je utópia, ale učíme skupinovo, delíme žiakov v seminároch podľa profesionálnej orientácie. Robíme všetko pre kvalitný rozvoj našich detí.

Aký podiel na dobrom fungovaní školy majú učitelia? Je dnes ťažké nájsť dobrého učiteľa?

Bez dobrého učiteľa nie je dobrý žiak a neexistuje ani dobrá škola.
Katarína Luptáková

Získať dobrého učiteľa je najťažšia skúška pre riaditeľa. Učiteľ nie je len ten, kto vzdeláva, ale aj vychováva, trávi s dieťaťom viac času ako rodič, otvára mu možnosti a ovplyvňuje názory. Hovorí sa, že priemerný učiteľ povie, dobrý vysvetlí, skvelý demonštruje, ale veľký inšpiruje. Škola je živý celok, kde učitelia vytvárajú orchester na záverečný koncert.

Nájsť dobrého učiteľa je výzva, ale aj šťastie. Netvrdím, že som s kolegami stopercentne spokojná, ale snažím sa nájsť optimálne zloženie zborovne a som hrdá, že učitelia fungujú aj ako ľudia, kolegovia. Mám šťastie, že sme pozitívnym príkladom pre celé Slovensko, lebo vekový priemer učiteľov je mimoriadne nízky (35 rokov) a všetci sú motivovaní, plne kvalifikovaní a majú chuť na sebe pracovať.

Niekedy to vyzerá, že dobrí učitelia zo školstva odchádzajú. A nielenže neprichádzajú noví dobrí učitelia, ale pedagogiku už ani neštudujú dobrí študenti. Čo sa týka personálneho obsadenia, je na tom školstvo skutočne zle. Je toto dlh, ktorý zanecháme budúcej generácii?

Nemám úplné informácie, aby moja odpoveď bola objektívna. Z vlastnej skúsenosti viem, že na inzerát sa prihlásia mnohí kandidáti, ale v skutočnosti podmienky v školstve nie sú zaujímavé pre úplnú špičku generácie, čo bude v blízkej budúcnosti treba zmeniť, lebo dobrý učiteľ bude taký vzácny, a preto aj drahý, že si ho budú môcť dovoliť len niektorí v súkromných, elitných školách a ostatní sa budú musieť uspokojiť s hocikým. Tu, bohužiaľ, zrejme budeme kopírovať krajiny na západ od nás, kde tieto skúsenosti už majú, ale nepoučili sme sa z nich.

Len za posledné tri roky, od roku 2016, počet uchádzačov o štúdium pedagogiky klesol o polovicu. Ísť študovať za učiteľa sa považuje pomaly za prehru, lebo plán A nevyšiel...

Každým rokom klesá záujem študentov o prácu v školstve. Potom sa do školstva dostávajú aj ľudia, ktorí tam nemajú čo hľadať, lebo školy majú voľné pracovné miesta, ale nebolo si z koho vybrať. Príčiny všetci poznáme. Nízke platy, slabá podpora učiteľov, nedostatočná príprava budúcich pedagógov aj vlády, ktoré za celé roky nedokázali presadiť potrebné reformy. Problémom je aj zrušenie externého štúdia pri väčšine učiteľských odborov. Navyše namiesto piatich rokov (bakalársky a magisterský stupeň) dnes študenti študujú až sedem rokov. Pritom ak chceme byť úspešnou krajinou, dobrí učitelia musia byť prioritou.

Ak má človek vzťah k práci, ktorú robí, prirodzene ho to núti hľadať tú najlepšiu cestu, vďaka ktorej bude prácu robiť dobre. Dobrým učiteľom sa človek stáva vtedy, keď je ohodnotený, motivovaný, nie je preťažený, nie je unavený, nie je zdeformovaný a nie je rukojemníkom systému. Učí dnes v školách veľa rukojemníkov?

To by som sa neodvážila nikdy tvrdiť. Stále verím, že každý zamestnanec školy je tam preto, že v práci s deťmi vidí význam, napĺňa ho a je jeho sebarealizáciou. Deti sú veľmi objektívne a prísne zrkadlo, rýchlo odhalia všetkých, ktorí sú tam z iných dôvodov, a takému človeku to dajú pocítiť. Na konci každého školského roka robíme v našej škole sebahodnotenie učiteľov a tiež dotazník, v ktorom môžu žiaci anonymne vyjadriť názor na jednotlivé predmety a učiteľov. Nestretla som sa u žiakov s týmto názorom, aj keď som už našla aj kritické a veľmi presné ohodnotenie kolegovej slabej stránky.

Článok pokračuje na ďalšej strane.

Ilustračná snímka

Čo vedci skúmajú? Ako bude svet vyzerať o desaťročia či prekvapujúce zistenia o ľudskom tele

Populárne články
Beverly Hills 90210

Ako žijú hviezdy z Beverly Hills 90210? Niektorým osud prial, s inými sa nemaznal

Pes najdúch si veľmi rýchlo zvykol na pestré hudobné žánre. Muziku má dokonca veľmi rád.

Moja láska: Juraj Bača pomáha ľuďom i štvornohým chlpáčom. Jeden mu prirástol k srdcu

Moderné štvrte Caracasu stále „zdobia“ socialistické heslá a symboly.

Chávezov experiment: V zdecimovanej VENEZUELE ako-tak prežívajú len vidiečania a Indiáni

Premiéra slovenského filmu

Známa slovenská herečka oslavuje. Naozaj má Diana Mórová už toľko rokov?

Jessica Simpson

Cítila hanbu a strach: Jessica Simpson sa rozpísala o svojich traumách aj démonoch

Ľudí na svete stále pribúda. Je to pravda?

Pribúda ľudí na svete?

Zobraziť viac
Diskusia