Kovid opäť farbí okresy načierno. S ministrom školstva BRANISLAVOM GRÖHLINGOM (47) sa rozprávame aj o tom, či sa deti budú znova učiť z domu.

Pred sviatkami ste ľudí vyzývali, aby cestovali minimálne pre možnú nákazu. Ako ste sviatkovali vy?

Bol som hlavne v prírode, pretože inokedy sa mi to pre pracovnú zaneprázdnenosť nepodarí. Potom – nesmejte sa zo mňa, prosím – som vyrezával tekvice. Motivovali ma susedia, ktorí mali pred dverami pekne ozdobené tekvice, vytváralo to príjemnú atmosféru.

Neodporúčali ste cestovanie kvôli školám, aby sa pre kovid nezatvárali. Rodičia školopovinných detí lockdown vnímali ako nočnú moru. Pracovali z domu, učili sa s deťmi... Dnes veľa z nich chce počuť, že už nás taký scenár nečaká.

Tejto téme sme sa venovali už v auguste a septembri. Cestovali sme po Slovensku a všetkých vyzývali, aby zvážili očkovanie. Je to jediná cesta, ktorá nás vyvedie z pandémie. Mantra testovania nás neposúva dopredu. Druhá vlna pandémie a prerušené vyučovanie, táto situácia bola náročná pre rodičov, pre ministerstvo a hlavne pre deti. Mám tým na mysli ich socializáciu a duševné zdravie. Aj teraz, keď odborníci hovoria – prerušte vyučovanie, som proti tomu. Neexistujú reálne dôvody na to, aby sme to urobili. Druhá vec: nie sme technicky takí vybavení, aby sme mohli dištančne vzdelávať všetky deti rovnako. A mám na zreteli duševné zdravie detí a mládeže. Každý pondelok vyhodnocujeme dáta, zistili sme, že školy nie sú ohniskami nákazy. Pozitivita v školách je nízka vďaka preventívnym opatreniam a očkovaniu. Minulý týždeň bolo vykonaných 300-tisíc samotestov, v rámci ktorých sa zistila iba 0,9-percentná pozitivita. Zo 700-tisíc žiakov a žiačok bolo pozitívnych iba 0,7 percenta. Čo sa týka zamestnancov a zamestnankýň škôl, pozitívnych bolo 1,4 percenta z nich. Tieto čísla sú veľmi nízke na to, aby sme zatvárali školy. Kladne hodnotím aj to, že sa nám podarilo znížiť izoláciu zo štrnásť na desať dní s tým, že už po piatich dňoch môže dotyčný absolvovať PCR test.

Predpokladám, že ste dostávali aj negatívne reakcie od rodičov.

Boli to stovky a stovky správ a mailov, v ktorých poukazovali na nevýhody dištančného vyučovania. Nikto nedokáže udržať dieťa šesť hodín pri počítači, aby sa vzdelávalo. Preto sme na tento druh vzdelávania vyčlenili iba najdôležitejšie predmety. V minulosti sme chceli uviesť do praxe online vyučovanie. Zistili sme práve vďaka pandémii, že ani to nie je to pravé. Asi najlepšia forma je kombinovaná, a to prezenčná a dištančná.

Gröhling o situácii v školstve: Všetko o platoch učiteľov a chýbajúcich posilách. Celý rozhovor nájdete v najnovšom vydaní týždenníka Život.

Diskusia