Médiami prebehla informácia, že záznam vyniesol na svetlo sveta poslanec Róbert Halák. Moderátorovi Norovi Dolinskému ste v relácii Karty na stôl povedali, že sa s ním roky poznáte, ale vaše vzťahy sa vystupňovali po výpovediach sólistov Opery SND. Aké sú aktuálne vaše vzťahy? Vydiskutovali ste si s ním túto záležitosť?

Spôsob, akým poslanec Robo Halák a niektorí jeho kolegovia poslanci zasahovali počas uplynulých mesiacov do mojej práce, sa nedá nazvať inak ako nekompetentnosť okorenená aroganciou štátnej moci. V čase, keď v Opere SND prebiehali personálne zmeny, som Robovi Halákovi volal a žiadal som ho o osobné stretnutie, na ktorom by som mu vysvetlil odborné a manažérske dôvody našich krokov. On vtedy odmietol s tým, že nás ako člen výboru požiada o určité informácie písomnou formou. Nasledovalo moje vypočutie na parlamentnom výbore pre kultúru a médiá, ktorého je pán Halák súčasťou. Po tomto výbore sme do parlamentu poslali ešte desiatky strán textov a grafov, ktoré jasne vysvetľovali správnosť a nevyhnutnosť personálnych zmien v opere. Žiaľ, nad zdravým rozumom a tvrdými dátami vyhrali vybičované emócie, falošný sociálny sentiment a klasické slovenské „kamarátšafty“.

To, akým spôsobom sa môj účelovo vystrihnutý výrok z malej odbornej konferencie v Budapešti v priebehu troch neskorých večerných hodín dostal k členom vlády a parlamentu, nemožno považovať za náhodu a ja to nemienim ďalej komentovať.
M. Drlička

Povedali by ste dnes slová, ktoré ste v Budapešti formulovali, inak?

Určite áno.

Vrátim sa ešte k nepopulárnemu prepúšťaniu, ku ktorému ste kvôli zefektívneniu chodu SND pristúpili. Z manažérskeho hľadiska je to logické, z ľudského ste sa, prirodzene, nestretli s pochopením tých, ktorých sa to týkalo. Toto do výraznej miery prispelo k vášmu odchodu z funkcie. Dalo sa v tomto smere urobiť z vašej strany niečo inak?

Osobne som pri jednotlivých stretnutiach so sólistami Opery SND nebol. Proces personálnych zmien prebiehal niekoľko mesiacov a Opera SND mala v tom čase svojho riaditeľa pána Ľubora Cukra, ktorý bol priamo zodpovedný za personálnu agendu svojho úseku. V tejto súvislosti nám je najčastejšie vyčítaná nezvládnutá komunikácia smerom k dotknutým umelcom. Dnes ľutujem, že som nebol osobne prítomný počas tohto procesu.

VIAC FOTIEK K ČLÁNKU SI POZRITE V GALÉRII...

Prepúšťanie v divadle odštartoval aj podľa vašich slov viac ako pol roka trvajúci boj s poslancami NR SR. Ten však ešte pokračoval na sociálnych sieťach cez rozsiahle obvinenia po tom, ako ste prišli o svoju funkciu. Ako si to vysvetľujete?

Malá skupinka bývalých zamestnancov vrátane niektorých operných sólistov motivovaných pomstou za svoj odchod z SND dodávala do parlamentu klamlivé a manipulatívne informácie. Poslanci týmto klamstvám uverili, vytvorili im politické krytie a spustil sa brutálny nátlak na ministerku kultúry. Koniec príbehu poznáme.

Zdroj: EMIL VAŠKO

Beriete tieto útoky osobne alebo cez funkciu, ktorú ste zastávali?

Sociálne siete sú ideálnym nástrojom pre populistických politikov, ktorí tam môžu urážať a obviňovať kohokoľvek bez akýchkoľvek dôkazov. Neberiem to osobne. Na všetky útoky sa snažím reagovať vecne a pragmaticky.

Na druhej strane, pred vaším odchodom vznikla petícia, ktorú podpísali mnohé kultúrne osobnosti, podporu vám však vyjadrili aj zahraničné inštitúcie. Ako ste to vnímali?

Podpora, ktorú som dostal bezprostredne po svojom odvolaní, bola pre mňa šok. Mnohé reformy, ktoré sme v SND realizovali, boli zo svojej podstaty nepopulárne a nečakal som takú obrovskú podporu práve z SND. Spôsob, akým sa za mňa postavili kolegyne a kolegovia, bol pre mňa veľmi silným momentom. Nasledovala petícia podpísaná viac ako 2 500 ľuďmi na Slovensku vrátane najvýznamnejších osobností z oblasti kultúry. A potom sa pridali operné domy, hudobné vydavateľstvá a agentúry z celej Európy. Okrem najznámejších operných domov ako Bayerische Staatsoper z Mníchova, Royal Opera House Covent Garden z Londýna, Kráľovskej švédskej opery zo Štokholmu či Teatra La Fenice z Benátok sa pod petíciu podpísali predstavitelia ďalších takmer dvadsiatich európskych divadiel. Vedel som, že pani ministerka svoje rozhodnutie zmeniť nemôže. Túto podporu som vnímal ako potvrdenie toho, že sme spolu s mojím tímom vykonali kvantum dobrej práce a odborná verejnosť doma a v zahraničí to vnímala a ocenila svojím postojom.

Rozhovor pokračuje na ďalšej strane...

Diskusia