Podnikateľ a dnes už aj známy herec Igor Rattaj (52) sa vďaka televíznej šou čoskoro podelí s verejnosťou o svoje biznisové skúsenosti. V súkromí ho napĺňa herectvo, ktoré kedysi vykonával bez nároku na honorár. S pribúdajúcim záujmom o jeho osobu sa však aj toto zmenilo.
Na obrazovky TV Markíza mieri šou Jama levova. Na základe prvých informácií a vizuálov mám pocit, že pôjde o šou typu SuperStar alebo Hlas Česko Slovenska, len nie v speváckej, ale v biznisovej oblasti. Je to tak?
Dá sa povedať, že šou má nádych akejsi talentovej šou. Sme tam piati investori a postupne sa nám predstavujú ľudia so svojím príbehom a podnikateľským nápadom a v obmedzenom čase je ich úlohou zaujať nás. Vzhľadom na to, že my ako investori nemáme priestor na due diligence (hĺbková previerka podniku súvisiaca s potenciálnou obchodnou transakciou, pozn. red.), iba náš pocit a dojem rozhodnú o tom, či daný nápad podporíme alebo nie. Divákov bude azda najviac zaujímať, ako prihlásených podnikateľov budeme, poviem to žargónom z biznisovej brandže, grilovať. (Smiech.)
Do šou sa hlásili iba úplní začiatočníci?
Máme tam úplných začiatočníkov, až naivistov aj ťažkých profesionálov.
A princíp funguje napríklad ako v šou Hlas Česko Slovenska? Ak viacerí máte záujem o konkrétny nápad, do ktorého by ste chceli investovať peniaze, o dotyčného podnikateľa sa „pobijete“?
Myslím, že dva nápady boli naozaj vynikajúce, a vtedy sa o ne doslova strhla bitka. V závere sme sa dohodli, že jeden projekt podporíme hneď dvaja investori. Ale, samozrejme, predstúpili pred nás aj takí ľudia, ktorých sme všetci hneď odmietli. Maximálne od nás dostali zadarmo nejakú múdru radu. (Smiech.) Alebo nastal aj prípad, keď sme podporili nápad, ktorý by si za normálnych okolností investíciu nezaslúžil, ale dotyčný bol niečím zaujímavý, milý, takže občas sa z našej strany udiala aj charita. (Úsmev.)
V akých oblastiach sa podľa predstavených nápadov ľudia najčastejšie snažia podnikať?
V startupoch. Snažia sa vymýšľať aplikácie s víziou, že z nich do roka bude druhý Facebook. Bohužiaľ, väčšina týchto projektov bola zameraná lokálne. Slovensko je však veľmi malý trh a najúspešnejšie aplikácie nevychádzajú z nejakého národného, naopak, z nadnárodného princípu.
Videli ste sa v niektorom zo súťažiacich? Pripomenul vám niektorý z nich vaše začiatky?
Takto by som to nedefinoval. Keď sme začínali my, teda tesne po revolúcii, bola iná doba. Vládol tu chaotický systém. Neexistoval trh ani pravidlá. Dnes je už celý systém zviazaný zákonmi a pravidlami. Preto sa podľa mňa začína ťažšie a nikomu nezávidím, že začína dnes.
V čom súčasní podnikatelia robia v rámci svojho biznisu najväčšie chyby?
Nemyslia globálne, pritom súčasný svet je vďaka technológiám absolútne prepojený. Ako chybu v rámci tejto šou som si napríklad uvedomil, že ľudia si pýtali obrovské peniaze za relatívne malý podiel vo svojej firme. Pritom ich podiel je len bohapustý nápad, ale ten nápad musí niekto zrealizovať a zaplatiť a určite to nebude robiť za 10-percentný podiel. Viete, dnešné podnikanie už nie je o tom, že niekto vymyslí brutálny produkt. Ľudia už vymysleli naozaj všetko. Je dôležité, ako daný produkt chcete, respektíve viete predať.
Majú podľa vás úspešní biznismeni určité spoločné vlastnosti? Napríklad aj vy s kolegami investormi máte za sebou rôzne podnikateľské príbehy, ale na druhej strane, spája vás nejaká spoločná črta, vlastnosť?
Všetci, ktorí sme sa v tejto šou zišli, sme súťažiacim kládli otázky, ktoré smerovali k podstate veci. Skrátka, po skúsenostiach, ktoré každý z nás z podnikania má, presne vie, na čo sa pýtať, respektíve každý z nás vie, kde sú úskalia podnikania. To pramení z toho, že hoci sme všetci investori v konečnom dôsledku úspešní, každý jeden z nás má za sebou sériu neúspechov. Keby to tak nebolo, išlo by len o číre šťastie, nie o postupne vybudovaný biznis.
POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE