„Pandémia a ekonomické následky, to je ako úder železnou tyčou po nohe. Silný, rýchly, nečakaný a veľmi bolestivý,“ hovorí VLADIMÍR BALÁŽ (59) z Prognostického ústavu Slovenskej akadémie vied.

Pre koronavírus nás čakajú zlé ekonomické časy. Dá sa táto situácia porovnať napríklad s vojnou či krízou z roku 2008?

Aktuálne naša ekonomika padá nadol, sme v masívnej recesii. Tento stav sa nedá porovnávať s vojnou, pretože vtedy bolo veľa budov zničených, ekonomika sa naštartovala vďaka stavebnému rozmachu. Kríza v roku 2008 prichádzala postupne. Keď sa objavili prvé správy o koronavíruse v Číne, vedeli sme, že choroba zasiahne aj Európu a následne ekonomiku. Prognostický ústav a iné inštitúcie upravovali prognózy vývoja ekonomiky smerom nadol. Realita však bola omnoho horšia, než sme si mysleli.

Napríklad Národná banka Slovenska v marci hovorila o trojpercentnom prepade našej ekonomiky, aktuálne je to desať percent. Koncom šesťdesiatych rokov minulého storočia v Číne prepukla hongkonská chrípka. Z východnej Ázie veľmi rýchlo prenikla do krajín Európy, do Spojených štátov či Južnej Ameriky. Zomrelo milión ľudí, čiže viac než na koronavírus. Skúmal som údaje, čo to urobilo so svetovou ekonomikou. Nič. Svet totiž nebol tak ekonomicky poprepájaný ako dnes.

Veď len naše mobilné telefóny obsahujú súčiastky minimálne z dvadsiatich krajín. Niektoré naše závody museli zastaviť výrobu už na začiatku, pretože Čína zastavila subdodávky. Už to bolo prvé vážne varovanie. A pozrite sa na USA: aktuálne je tam 40 miliónov ľudí bez práce, pred vypuknutím koronavírusu nepracovali len tri milióny Američanov. Poriadne to s nami zatrasie, ale nepoloží nás to. Verím, že sa vyliečime z tohto silného a bolestivého úderu.

FOTOGRAFIE K ROZHOVORU NÁJDETE V GALÉRII.

Hovoríte o prepojenej ekonomike. Pre Slovensko to platí obzvlášť – sme malá proexportná krajina. Je možné, že budeme práve pre automobilky padať rýchlejšie ku dnu?

Takmer všetky autá, ktoré sa u nás vyrobia, sú určené na export. A keďže celý svet má dnes problémy, je možné, že áut sa bude predávať menej. Dobrá správa však je, že výroba v automobilkách sa počas pandémie nezastavila, aj keď fungovala vo veľmi obmedzenom režime. Dnes sa výroba opäť rozbieha, je to veľmi pozitívne. Povedzme si úprimne: naším šťastím je, že náš robotník je pre automobilky lacnejší než jeho kolega v západnej Európe. Sme krajina automobiliek a výrobcov spotrebnej elektroniky, má to svoju logiku.

Sme veľmi malý štát na to, aby sme vyrábali všetko. Musíme sa špecializovať na jeden-dva konkrétne výrobky a predávať ich po celom svete. To, že sa u nás vyrába najviac áut v Európe, je dané aj našou históriou. Pred revolúciou sme boli krajinou, ktorá mala veľmi dobre rozvinutý zbrojný priemysel. Táto výroba padla, ostali tu však technicky zruční ľudia, najmä odborníci na strojníctvo. Preto si nás vybrali západní investori. Automobily sú naše hlavné zamestnanie plus výroba televízorov a LCD panelov.

Rozhovor pokračuje na ďalšej strane.

Megaluxusná loď vyráža dych.

Nehorázny luxus a kopa iných bizarností. Fúúú... Tak TOTO ste ešte nevideli

Populárne články
Veronika Remišová: Ministerka pre investície a rozvoj

Veronike Remišovej hekli počítač aj telefón: Na záškodnícke akcie je vraj zvyknutá

Život dobrodružného námorníka na pustom ostrove bol prvé mesiace ťažký.

Skutočný Robinson: Vyriekol želanie, ktoré sa mu splnilo, a strávil štyri roky osamote

Paris Hilton

Veľký trapas PARIS HILTON: Čím si rozhnevala priateľov?

Ilustračná snímka

Tak na toto nie sme zvyknutí: Prezidentka prekvapila nezvyčajným outfitom

Megaluxusná loď vyráža dych.

Nehorázny luxus a kopa iných bizarností. Fúúú... Tak TOTO ste ešte nevideli

Zápalkové hlavičky obsahujú fosfor. Je to pravda?

Zápalkové hlavičky obsahujú fosfor. Je to pravda?

Zobraziť viac
Diskusia