Nedá sa teda povedať, že pediatrické ambulancie fungujú v štandardnom režime...

Určite nie, pracujeme vo veľmi zložitých podmienkach. A keď prihliadnem na vek pediatrov, nečudujem sa lekárke, ktorá má 75 rokov, že síce vyšetrí každé dieťa, ale do ambulancie vpustí len rodiča, ktorý je očkovaný alebo otestovaný. Tí rodičia nie sú jej pacienti, ona má právo vyžadovať od nich splnenie určitých podmienok.

Ako sa rodičia na Slovensku starajú o zdravie svojich detí?

Nedá sa to určite zovšeobecňovať, ale mnohí, najmä tí mladší rodičia, akoby nevedeli prevziať zodpovednosť za zdravie svojich detí. Generácia rodičov v mojom veku vedela podať dieťaťu s teplotou lieky proti horúčke a postarať sa oň. K lekárovi sa chodilo až druhý-tretí deň, ak sa ochorenie nezlepšilo. Mladí rodičia prichádzajú okamžite. Lebo na sociálnych sieťach sa písalo, že dieťa malo soplík a bol z toho zápal pľúc. Chápem, že majú strach alebo stres, ale nedívajú sa racionálne na stav svojho dieťaťa, chcú mať okamžite potvrdené lekárom, že je v poriadku. A to, samozrejme, pediatrov takisto zbytočne preťažuje.

Duševné zdravie detí v školskom veku

Deti intenzívne vnímajú stres, obavy, neistotu a smútok, majú prístup k mnohým informáciám, ktoré nemusia vedieť správne vyhodnotiť a môžu mať vážne problémy sa s nimi vyrovnať. Počúvajte, pozývajte na rozhovor a najmä buďte prítomní pri svojich deťoch. Deti často nevedia vyjadriť svoje pocity, preto si všímajte zmeny v ich správaní.Ak pozorujete na svojom dieťati niektorý z nasledujúcich príznakov:

 

  • Nezvyčajné náhle zmeny nálady, predráždenosť, pocity beznádeje alebo zlosti, vzdor a konflikty so súrodencami alebo s rodičmi
  • Zmeny v správaní – nezáujem o komunikáciu s okolím (s rodičmi, s priateľmi, nekomunikuje cez sociálne médiá alebo telefonicky).
  • Nezáujem o činnosti, ktoré predtým prinášali radosť (prestane sa zaujímať o hry, náhle prestane cvičiť na hudobnom nástroji, nerado sa stretáva s kamarátmi a podobne).
  •  Poruchy spánku – nevie zaspať, opakovane sa v noci budí, spí často a dlho cez deň.
  • Má problémy s pamäťou, so sústredením, nechce sa mu premýšľať.
  • Zhoršený prospech, nezáujem o školu.
  • Zmenený príjem potravy – odmietanie, výrazná prieberčivosť a stra ta hmotnosti, výrazné prejedanie.
  • Časté rozoberanie tém ako choroba, strach z nakazenia.
  • Objavenie sebapoškodzovania (výrazné škrabanie, rezné rany na  rukách, nohách, bruchu).

 

Veľmi pozorne sledujte deti s dlhodobými emocionálnymi alebo   psychickými problémami. Kontaktuje čo najskôr primárneho pediatra svojho dieťaťa, poradí vám a vyhodnotí potrebu odbornej psychologickej pomoci.

Ako je to s povinným očkovaním? Zmenila pandémia prístup rodičov k tejto vakcinácii detí?

Počas druhej vlny sme v detských ambulanciách očkovali viac než kedykoľvek predtým. Viróz a chorôb bolo menej, pretože deti boli doma. Rodičia sa nemuseli obávať, že deti čaká škôlka či nejaký krúžok, pretože všetko bolo zavreté, takže po očkovaní mali deti pokoj. Veľa sa očkovalo aj nepovinnými vakcínami, napríklad proti kliešťovej encefalitíde, keďže ľudia chodili s deťmi oveľa viac do prírody.

Mnoho rodičov detí s vážnymi chronickými ochoreniami sa pýta na možnosť očkovania proti covidu-19 pre deti od piatich rokov. Kedy sa s ním začne?

V najbližších dňoch. Vytvoria sa centrá v Bratislave, Martine a v Košiciach, v ktorých budú môcť byť takéto deti očkované. Ide o očkovanie „of label“, čiže očkovanie, ktoré nie je schválené Európskou agentúrou pre lieky a nie je ani povolené v súhrne charakteristických informácií o vakcíne. Nie je to však nič neštandardné, aj dnes používame množstvo liečiv, ktoré nemajú takéto povolenia, no používajú sa u detí na špeciálne povolenie v prípadoch, keď benefit výrazne prevyšuje riziko. V tomto prípade ho ministerstvo zdravotníctva udelilo aj na očkovanie proti covidu-19 v tejto vekovej kategórii v odôvodnených prípadoch.

Článok pokračuje na ďalšej strane.

Diskusia