Rozhovory

Obrovské zmeny v školách: Expertka sa vyjadrila, čo čaká vaše deti

24.9. 2019 10:30
Ak nemáte dobrú angličtinu, nie ste pri rozprávaní v nej sami sebou.
Ak nemáte dobrú angličtinu, nie ste pri rozprávaní v nej sami sebou.
Zdroj: Jana Korcek
Rozhovory

Obrovské zmeny v školách: Expertka sa vyjadrila, čo čaká vaše deti

24.9. 2019 10:30
Ak nemáte dobrú angličtinu, nie ste pri rozprávaní v nej sami sebou.
Ak nemáte dobrú angličtinu, nie ste pri rozprávaní v nej sami sebou.
Zdroj: Jana Korcek

Od septembra sa oficiálne ruší povinná angličtina od 3. ročníka základnej školy. Žiaci sa môžu učiť aj nemčinu, španielčinu či ruštinu. Podľa Klaudie Bednárovej z Asociácie jazykových škôl SR sa tak úroveň ich znalosti angličtiny ešte zhorší.

Klaudia Bednárová je absolventkou PF UKF v Nitre (odbor anglický jazyk a literatúra). V roku 2009 založila anglické jazykové centrum the Bridge, ktoré sa v roku 2010 stalo jedným zo zakladajúcich členov Asociácie jazykových škôl SR. V rokoch 2011 až 2016 pôsobila ako jej predsedníčka. Aktívne sa venuje vzdelávaniu učiteľov. Stála pri zrode Slovenskej komory angličtinárov a vedie projekty ELTforum.sk a the Bridge re-boot camp for teachers. Na Slovensku už druhý rok organizuje celosvetový projekt konferencie pre riaditeľov škôl, LAMSIG. Vo výučbe anglického jazyka prináša svetové inovácie a zavádza do praxe efektívne učenie.

Angličtina ako prvý cudzí jazyk v školách nepovinná už raz bola, pred piatimi rokmi. Prečo sa táto povinnosť opäť ruší?

Áno, je to návrat o päť rokov. Teoreticky to nie je zlý nápad. Rodičia dieťaťa mu môžu vybrať cudziu reč, angličtina je tak či tak povinná aspoň ako druhý jazyk, maturita z nej sa nezrušila. Dôraz na angličtinu tam teda stále je. Problémy to však prináša v školskej praxi.

Aké?

Nemáme totiž dostatok učiteľov angličtiny. A keď ako riaditeľ školy neviete zohnať angličtinára, ale máte zo zákona na výber šesť iných jazykov, tak prijmete nemčinára. Na malej škole odíde angličtinárka na materskú dovolenku, iná nie je, tak budú mať žiaci francúzštinárku. Hrozí teda, že aká učiteľka bude k dispozícii, taký jazyk sa deti budú učiť.

Pred piatimi rokmi bol toto najdôležitejší argument pre zavedenie povinnej angličtiny a situácia sa nezmenila. Nemáme odvtedy viac jazykárov. Niekto povie – veď ak majú dobrú nemčinárku, nech sa učia po nemecky. Áno, ale povinná maturita sa nezrušila, angličtinu si deti musia pribrať ako druhý jazyk a kontinuita učenia sa tak iba drobí.

Jeden z argumentov ministerstva bol, že pri povinnej angličtine ako prvom jazyku výrazne klesol počet detí, ktoré sa učili iné cudzie jazyky.

To je pravda. Pravdou je aj to, že deti by sa mali učiť cudzí jazyk čo najskôr. Otázkou však je, na akej úrovni. Pravdupovediac, ja by som svoje dieťa do jazykovej školy nedala.

Prečo?

Dieťa má týždenne štyri hodiny angličtiny v škole. A to už je dosť času, ktorý trávi jej učením, ak by to bolo kvalitné učenie. Úroveň v základných školách však nie je vysoká a aj veľmi málo jazykových škôl má kvalifikovaných lektorov.

Dieťa sa teda učí angličtinu v škole s učiteľkou, ktorá nevie poriadne po anglicky, a potom mu ešte zaplatíte extra angličtinu v jazykovej škole, kde to môže byť s lektorom to isté. Deti teda trávia učením angličtiny veľa času, lebo rodičia na to kladú dôraz, ale kvalita je veľmi zlá.

A tak človek chodí na angličtinu roky a nič z nej nevie...

Presne tak, a je to veľmi demotivujúce. Stretávame sa s ľuďmi, čo sa učia angličtinu od škôlky, no nevedia ju. Taký človek si o sebe potom myslí, že musí byť hlupák. No nikdy nezvážil, že ak angličtinu po takom čase nevie, zrejme aj jeho učitelia robia chybu. A veľakrát to tak je.

Mnohých od učenia odrádza slabý plat a žiadna možnosť kariérneho rastu.
Mnohých od učenia odrádza slabý plat a žiadna možnosť kariérneho rastu.
Zdroj: Shutterstock

Je dobrý nápad vychovávať deti bilingválne, ako to dnes často vidíme?

Veľmi veľa rodičov iniciatívne dnes učí svoje deti po anglicky tým, že sa s nimi doma rozprávajú. Lenže to je veľmi málo. Komunikácia sa dnes celkovo redukuje len na funkčný jazyk.

Deti nemajú dostatočnú slovnú zásobu ani v materinskom jazyku, lebo nečítajú, pozerajú rozprávky s dialógmi bez zmyslu, nedokážu sa dostatočne dlho sústrediť, majú problémy s koncentráciou, od roka majú tablety... A do toho všetkého majú hovoriť dvomi jazykmi. Čiže ešte aj tú nedostatočnú komunikáciu u nich rodičia rozptýlia do dvoch častí.

Srbi robili výskum na škole pre deti diplomatov. Mnohí rodičia tam sami učia deti po anglicky, alebo majú anglicky hovoriace opatrovateľky.

Výskum ukázal, že tieto deti majú horšie komunikačné zručnosti, pretože množstvo komunikácie, ktorú zvládajú, sa ešte delí na dva jazyky. Materinská reč sa teda nevyvinie tak, ako by sa mala. A materinský jazyk je základ pre kvalitu našej komunikácie. Ak teda nerozprávate dobre po slovensky, v žiadnom inom jazyku to už lepšie nebude.

Čiže od toho, ako kvalitne ovládate materinský jazyk, závisí, na akej úrovni sa dokážete naučiť ten cudzí?

Presne tak. Keď máte bilingválne deti, je rozdiel, či majú rodiča cudzinca, alebo nie, lebo v rodine s cudzincom je množstvo komunikácie v jeho jazyku prirodzene oveľa väčšie. Mám bilingválne netere, ktoré sa vrátili z Francúzska na Slovensko. Ich otec je Francúz, no najťažšie pre švagra so sestrou bolo zabezpečiť, aby deti aj v slovenskom prostredí boli čo najviac vystavené francúzštine.

Ja som z rodiny, kde som bola prirodzene vystavená aj maďarčine a naučila som sa ju, no bola to súčasť nášho života. Rozhodne nestačí, že dieťaťu po anglicky hovoríte obleč sa, najedz sa, príď, urob toto... Tak ako to vidíme u mnohých rodičov. Málokto v cudzom jazyku deťom číta, málokto ich nechá pozerať v ňom rozprávky, ktoré majú kvalitné dialógy, cestuje s nimi do tej krajiny...

Bilingválne vzdelávanie rozhodne nie je len o výmene informácií. Je teda dobré učiť dieťa cudzí jazyk čím skôr, ale musí sa to robiť správne. Inak to môže narobiť viac škody ako osohu. Bohužiaľ, moja skúsenosť z praxe je, že väčšinou je to dieťaťu na škodu.

A učenie jazyka v škôlkach?

Ak má dieťa angličtinu 45 minút v škôlke a je tam pätnásť detí, nenaučí sa nič. Navyše v škôlkach takmer nikdy nie sú kvalifikovaní učitelia jazyka, lebo je to najhoršie zaplatené. A podobná situácia je aj na základných a stredných školách. Inak by sme nemali maturantov, ktorí ledva kokcú po anglicky.

Na druhej strane, mnohé deti v angličtine četujú s ľuďmi z iných krajín, vymieňajú si informácie po anglicky pri hraní počítačových hier... To znalosti jazyka nezlepšuje?

Ale áno. Paradoxne počítačové hry, hoci sú zaznávané z iných dôvodov, učeniu jazyka pomáhajú. Deti, ktoré hrajú online počítačové hry, majú lepšiu angličtinu. Dá sa povedať, že takéto deti majú najväčšiu motiváciu, pretože ten jazyk pri hre potrebujú. Zvládnu to, pretože angličtinu jednoducho chcú vedieť.

Deťom motivácia pri výučbe v škole často chýba. Mnoho učiteľov vám dokonca povie, že motivovať deti nie je ich úlohou, hoci neviem, čo iné by ňou malo byť.

Poslať emailom
Volocopter by mohol slúžiť ako taxík budúcnosti.

V Singapure predstavili taxík budúcnosti: Poradí si so vzdialenosťou aj zápchami

Populárne články
Volocopter by mohol slúžiť ako taxík budúcnosti.

V Singapure predstavili taxík budúcnosti: Poradí si so vzdialenosťou aj zápchami

Polákovci síce ako manželia prežili spolu iba rok, no ľúbili sa a schádzali dlhých 35 rokov.

Vdova po Karolovi Polákovi: Na sklonku života oľutoval, že ma neposlúchol

Samovyšetrenie prsníkov si pravidelne robí len desať percent žien.

Prípadov rakoviny prsníka stále rastie: 300 žien zomiera zbytočne

Natalie Portman

Natalie Portman v odvážnom outfite: Aj pred štyridsiatkou má stále čo ukázať!

Aj zemiakové brigády patrili k socializmu.

Život za socializmu: Spomínate si ešte na rady na banány a toaletný papier?

Vedeli ste

Vedia aj slony skákať?

Zobraziť viac