Práve vďaka dramaturgičke Judite Gembickej (73) RTVS úspešne priviedla životu verejnoprávnu Trojku, ktorá čerpá bohatého televízneho archívu. „Prácu archívom som do spustenia tretieho televízneho okruhu nepoznala. Nikdy som archívnymi formátmi takejto miere nepracovala. Bola to pre mňa dobrodružná cesta do minulosti,“ povedala nám.

Odkedy sme sa s vami naposledy rozprávali, ubehlo dlhých jedenásť rokov. Vtedy ste čerstvo odišli z televízie Markíza a boli ste na voľnej nohe. Keď z RTVS pri­šla ponuka rozbehnúť tretí televízny okruh, už ste si užívali dôchodok.

Áno, som už „staršia dorastenka“ a možnosť ísť do dôchodku som mala v roku 2002. (Smiech.) Vtedy som pracovala v televízii Markíza, ale do dôchodku som nešla. Richard Rybníček (52) ma zlanáril do RTVS. Veľmi dobre som si rozumela s vtedajším programovým riaditeľom Františkom Borovským (45), ktorý však v roku 2004 prešiel do televízie Joj a ponúkol mi tam miesto šéfredaktorky vlastnej tvorby. V televízii Joj som pôsobila niečo vyše roka a potom opäť vďaka Františkovi Borovskému som sa vrátila na rovnaké miesto, z ktorého som v roku 2002 z Markízy odišla. Bola som riaditeľkou výroby a vývoja zábavných programov a hranej tvorby. Z Markízy som odišla v roku 2009 „akože“ do dôchodku. (Smiech.)

Ale televízna práca ma natoľko pohltila, že som si nevedela predstaviť život bez nej. Aj preto sme si s kolegyňou, dnes televíznou producentkou Zuzkou Balkóovou (54) založili produkčnú spoločnosť. Prioritne sme sa orientovali na dokumenty. Myslím, že dva nich – jeden o výtvarnej skupine galandovcov a druhý o živote seniorov v sociálnom zariadení v Stupave – úspešne reprezentovali RTVS na festivaloch v zahraničí, napríklad v Karlových Varoch a v Jihlave. V našej malej produkčnej spoločnosti sme sa museli poriadne obracať a sledovať, o čo by bol na trhu záujem.

Tím Trojky RTVS. Zľava brand manažérka Michaela Ridošová, dramaturg Ján Koóš, špecialistky skladby Pauli Šimečková a Katka Paulechová, intendantka Judita Gembická, dramaturgička ZUZKA SZABÓOVÁ a šéfdramaturg Martin Timko.
Zdroj: archiv nmh

Predovšetkým v oblasti životného štýlu. A tak sme s Emmou Tekelyovou (68) vydali mimoriadne úspešné dévedéčka o cvičení a tvárovej gymnastike, za čo sme získali ocenenie za najvyšší predaj v tomto segmente. S Adrianou Polákovu (45) sme zas vydali dve kuchárske knihy, ktoré sa predávali doslova ako čerstvé rožky. (Smiech.) Potom ma oslovil Peter Núñez (51), ponúkol mi možnosť podieľať sa na dramaturgii relácie Siedme nebo.

Chvíľu som teda spolupracovala s Vilom Rozborilom (54), až som na staré kolená dostala ponuku od generálneho riaditeľa RTVS pána Jaroslava Rezníka(55). Zamýšľal totiž spustiť tretí televízny okruh orientovaný skôr na seniorov, ktorý by čerpal z televízneho archívu. Najskôr som ani nevedela zareagovať a hneď v úvode som sa ho opýtala: „Viete, koľko mám rokov?“ (Smiech.) Ale napokon to bola veľká výzva aj veľká dôvera, za ktorú som vďačná! Dnes som veľmi rada, že som to skúsila. Nikdy predtým som nerobila s archívmi a bola to pre mňa dobrodružná cesta do minulosti.

VIAC FOTOGRAFIÍ K ČLÁNKU NÁJDETE V GALÉRII

Ako ste vedeli, po čom chcete v rozsiahlom, 65-ročnom archíve RTVS siahnuť najskôr?

Bola som spolupútničkou mnohých významných televíznych osobností, s mnohými z nich som mala možnosť spolupracovať. A tak som začala v archíve prezerať ich televíznu „pozostalosť“. Bola som doslova ohromená bohatstvom ich tvorby. Katka Svetková, Boris Filan, Heda Melicherová, Maroš Puobiš, Jaro Mareš, Peter Vrchovina, Gery Komora, Laco Bariak, Karol Strážnický, Jaro Čorba... To je časť významných mien, ktorých tvorba sa objavila hneď v úvode nášho vysielania. Áno, takto sa to celé začalo. Bolo to ťažké, mala som stiahnutý žalúdok, ale 22. decembra 2019 sme vysielanie spustili. Dnes sme radi, že hoci ide v prevažnej miere o archívny obsah, nesleduje nás len generácia seniorov, ale našli sa nadšenci, dokonca aj z radov mladých ľudí, ktorí Trojku sledujú a „fandia“ jej.

Ozývali sa aj hlasy proti spusteniu Trojky?

Možno na začiatku. Napísalo nám pár ľudí, ktorí si mysleli, že budeme „vetrať“ socialistické ódy. My sme však žiadne socialistické ódy nevetrali ani sme o to nemali záujem. Na druhej strane sme sa netvárili, že tu 40 rokov nikto nežil. Televízny archív je rezervoárom našej histórie a či sa to niekomu páči alebo nie, v tých časoch sa takto žilo, správalo, rozprávalo, vyzeralo a nie všetci boli hrdinovia… V archívoch sme objavili úžasné dokumenty. Veď dnes už nenakrútime rozhovor s Bazovským, s Fullom, Hložníkom, Rúfusom – skrátka s veľkými menami našej kultúry –, ktorí sú zachytení v procese tvorby. Toto dajme von!

Rozhovor pokračuje na ďalšej strane...

Diskusia