Sústava vodných diel mala byť viac než to, čím je. Niektoré smelé plány projektantov takmer upadli do zabudnutia. Občas ich niekto osvieži a rojčí trebárs o lodnej doprave až po Žilinu či po časti Váhu na Moravu.

Možno niekedy... Keď budeme bohatší a keď bude mať zmysel voziť tovar od Váhu loďami. Váh je stále aj z európskeho pohľadu výhľadová vodná cesta. Všetky nové stavby cez rieku a okolo nej to musia rešpektovať a nechávať pod mostami dosť miesta pre lode. Na mnohých priehradách sa počas výstavby vybudovali aj stavebné časti plavebných komôr.

Dokončenie a splavnenie stredného úseku Váhu sa z priorít štátu postupne vytratilo. „Proti dokončeniu splavnenia hovorí aj technický stav energetických kanálov, ktoré budú onedlho potrebovať nemalé finančné prostriedky,“ vysvetľuje hovorca Slovenského vodohospodárskeho podniku Martin Bocák.

FOTOGRAFIE VÁŽSKEJ KASKÁDY NÁJDETE V GALÉRII
To naj...
  • Rieka Váh je najdlhšia rieka na Slovensku. Meria 403 kilometrov.
  • Objemom najväčšia priehrada je Liptovská Mara. Zmestí sa do nej 360,5 milióna m3 vody. Súčasťou systému priehrad a kanálov na Slovensku je aj Oravská priehrada s objemom 345,9 milióna m3.
  • Rozlohou najväčšia je na Slovensku Oravská priehrada s plochou 35 miliónov m2.
  • Najvyššie priehrady sú mimo toku Váhu. Turček je vysoký 66 metrov, o meter nižšia je priehrada Nová Bystrica.
  • Najužší z frekventovaných cestných mostov na rieke je Krajinský most v Piešťanoch.

Zub času

Medzi stavbami je viacero „seniorov“ či „pacientov“. „Doposiaľ stavby vážskej kaskády vzorne plnili svoju úlohu s minimálnymi výpadkami bez nároku na oddych, často verejnosťou nepovšimnuté. Niekedy aj zaznávané. Poskytovali nám svoje služby, vďaka nim správy o povodňovej situácii na Váhu prechádzame bez povšimnutia. Už sa nás netýkajú,“ vysvetľuje hovorca.

Všetky vodné stavby podliehajú odbornému dohľadu. „Kontroly konštatujú, že vodné diela vážskej kaskády sú bezpečné a napriek veku nepredstavujú riziko. V rámci plánu opráv modernizujeme aj ovládacie prvky stavieb. Väčšina hradiacich konštrukcií – najdôležitejších zariadení – je pôvodná. Zrejmé sú postupné úbytky materiálu a nedostupnosť náhradných dielcov. Potrebujeme ich kompletnú výmenu. Na to treba mať jasnú stratégiu a perspektívne financovanie. Investičný dlh voči týmto stavbám postaveným s precíznosťou a odbornosťou našich predkov stále rastie.“

Zvýšenú pozornosť podľa hovorcu vyžadujú podhatia, ktoré sa v niekoľkých prípadoch ukázali ako nedostatočne odolné. Treba do nich dopĺňať odplavený stabilizačný materiál.

„Roky sa zastaviť nedajú. Pripomenú nám to aj priesaky cez hrádze kanálov. Zatiaľ postačujú lokálne opravy na úsekoch namáhaných priesakmi, výhľadovo však bude treba riešiť obnovu tesniacich plášťov komplexne. Najlepšia cesta, ako vodnú stavbu dôkladne zrevidovať, je vypustiť ju. Revízie bude nevyhnutné zintenzívniť. Je to bohatstvo, kapitál štátu a musíme si priznať, že ho nahlodáva zub času. Rozumný hospodár sa o to, čo mu prináša úžitok, musí postarať.“

Pokračovanie na ďalšej strane...

Albert Einstein

Géniovia, ktorí sa narodili predčasne. IQ mali aj 160

Populárne články
Ilustračná snímka

Nové obvinenia! Neuveríte, kvôli čomu vraj Meghan spravila cirkus pred svadbou

Hrdý otec Boris Valábik sa po pôrode pochválil svojimi dievčatami.

Boj o život dcérky: BORIS VALÁBIK s manželkou prežili nočnú moru všetkých rodičov

Monika Beňová

Politička alebo bývalá modelka? MONIKA BEŇOVÁ sa zmenila na nepoznanie!

Hotel Apache ako prvý zamestnal ženy krupierky.

Pri zrode bola aj mafia: LAS VEGAS vyrástlo uprostred púšte

Asteroid s priemerom asi jeden kilometer preletel okolo Zeme vo vzdialenosti dva milióny kilometrov a dosiahol rýchlosť 35 kilometrov za sekundu.

Najväčší ASTEROID roka: Dosahuje stonásobne vyššiu rýchlosť než zvuk

Ambasáda je cudzie územie. Je to pravda?

Ambasáda je cudzie územie. Je to pravda?

Zobraziť viac
Diskusia