Most SNP
Druhý most cez Dunaj postavili v rokoch 1967 až 1972. Z ekonomických dôvodov sa rozhodli pre návrh, ktorý skončil až na štvrtom mieste. Kvôli výstavbe spojnice medzi najväčším slovenským sídliskom Petržalkou a Starým Mestom bolo treba zbúrať aj značnú časť bratislavského podhradia vrátane historicky hodnotných častí Vydrice, synagógy v maurskom štýle či mestského pivovaru.
Oplechovaný oceľový nesymetricky zavesený cestný most na jednom šikmom pylóne s vejárovým usporiadaním závesov dostal názov Most Slovenského národného povstania. Postavili ho spoločnosti Doprastav Bratislava a Hutní montáže Ostrava podľa projektu A. Tesára, J. Zvaru, J. Lacka, L. Kušníra a I. Slameňa. Obstarávacia hodnota stavby bola 149,9 milióna československých korún. Celý most je zváraný a má dve dvojprúdové vozovky pre autá, pod nimi je z každej strany chodník (3,5 metra široký) pre chodcov a cyklistov. Vnútri dvojkomorového prierezu sú umiestnené vodovodné potrubia a káble telekomunikačného a elektrického vedenia.
Úplne na vrchole pylónu nad reštauráciou UFO (s priemerom 32 metrov) je otvorená vyhliadková plošina pre verejnosť znovuotvorená 15. júna 2005. Vo východnom pilieri je umiestnený rýchlovýťah pre desať ľudí. Za 45 sekúnd sa záujemcovia dostanú z nuly do výšky 95 metrov. V druhom pilieri sa nachádza núdzové schodisko so 430 schodmi. Osvetlenie mosta bolo pôvodne riešené tritisíc svietidlami na držadlách zábradlí, v roku 1998 ho nahradilo stožiarové osvetlenie s 52 špeciálnymi svietidlami. Od roku 2016 prostredníctvom svetelnej signalizácie môžu ľudia sledovať predpoveď počasia na ďalší deň. Jednotlivé farby svietia večer, pričom červená predstavuje veterné, zelená zamračené a hmlisté, žltá slnečné a modrá daždivé počasie.
Predpoveď zasvieti každých pätnásť minút na päť minút. Osvetlenie je napojené na meteorologické systémy a zabezpečuje ho 24 LED reflektorov. Most SNP (od roku 1993 do 28. augusta 2012 Nový most) v kategórii zavesených mostov obsadil po svojom otvorení štvrté miesto na svete. V kategórii mostov iba s jedným pylónom a jednou závesnou rovinou mu svetové prvenstvo zostalo dodnes. Na treťom mieste je medzi mostmi so šikmým pylónom. Táto stavba zaujala natoľko, že sa ňou rozhodli inšpirovať aj v lotyšskej Rige, kde postavili jeho kópiu s názvom Gorkého most.
Pokračovanie na ďalšej strane...