Tohtoročné Vianoce boli pre internetové obchody skúškou ohňom, koľko toho znesú. K prudkému rastu ich tržieb výrazne prispela korona. Veľký nápor prináša občasné zlyhania.

Takmer všetky e-shopy na stránkach avizovali, že cez sviatky s koronou to bude pre ne masaker, že ani pri najlepšej vôli nestihnú doručiť všetko pred Štedrým večerom. Pár dní pred Vianocami som si objednal termosublimačnú tlačiareň na tlač fotografií a k nej náhradné náplne. Neprekážalo mi, keď mi obchod s „nepozemšťanom“ oznámil, že zásielku dostanem až 28. decembra. V pohode. Nezbláznim sa. Chápem.

Stratený v systéme

V našich končinách nás vystríhajú najmä pred čínskymi internetovými obchodmi. Vraj sa nemusíme dočkať ani tovaru, ani vrátenia peňazí. Moje skúsenosti s nimi sú však doteraz len najlepšie. Ak mi aj od nich prišiel poškodený tovar či niečo celkom iné, než som si objednal, nemali problém poslať mi náhradný tovar či vrátiť peniaze na účet. Doprava z Číny, pochopiteľne, trvá dlho. S tým sa treba zmieriť, rovnako ako s tým, že na Číňanov nemá dosah naša legislatíva. „Na firmy mimo Európskej únie nemáme páky. Dozorujeme iba firmy so sídlom u nás,“ vysvetľuje vedúca odboru ochrany spotrebiteľa Slovenskej obchodnej inšpekcie Jana Vilímová.

„Keby mal slovenský spotrebiteľ problém s firmou so sídlom v Nemecku, môže mu pomôcť Európske spotrebiteľské centrum v Slovenskej republike. Sieť spotrebiteľských centier existuje po celej Európskej únii. Prípad prevezmú v jednej krajine a komunikovať ho môžu v inej. Spotrebiteľské centrum v krajine, kde firma sídli, potom vymôže požadovanú náhradu. Nemecký zákazník s problémom s našou firmou dáva podnet v spotrebiteľskom centre vo svojej krajine a na ich podnet ho rieši centrum u nás,“ dodáva.

Keby obchodník robil obštrukcie, naše spotrebiteľské centrum sa môže obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu. „Kolegovia v našom európskom spotrebiteľskom centre majú vysokú úspešnosť. Odporúčame ich nespokojným spotrebiteľom. Európske spotrebiteľské centrum v Slovenskej republike sídli v budove ministerstva hospodárstva.“ Na veľké internetové obchody udomácnené u nás síce legislatíva dosah má, ale pri probléme môže zákazník naraziť na systém, s ktorým môže byť boj nadlho márny. Napríklad môjmu „mimozemskému“ obchodu na takúto skúšku nervov zákazníka stačí infolinka. Na tej by mal zákazník veľmi rýchlo vysvetliť a vybaviť, čo potrebuje. Lenže ak sa stratí v systéme, je to na infarkt.

S „mimozemšťanom“ som doteraz nemal žiadne problémy. Vyhovuje mi nakupovať u nich jednoducho a prehľadne. Zdalo sa mi, že ich systém funguje perfektne, až kým som nenarazil. Balíček, v ktorom mala byť tlačiareň a náhradné náplne, mi prišiel načas. Ale boli v ňom len náplne. Povedal som si – dobre, stane sa. Zavolal som na „mimozemskú“ infolinku a tam mi dáma vysvetlila, aké je to jednoduché. Mám odfotografovať balíček aj s obalom, v ktorom prišiel, aby bolo jasné, že sa doň tlačiareň nemohla vojsť, a poslať obrázok s krátkym vysvetlením na ich „mimozemský“ infomail. Super. Jednoduché. Tak som to urobil – a nič. Mŕtvy chrobák. Podľa dievčiny ma mali informovať obratom. Čakal som deň-dva... Márne.

Pokračovanie na ďalšej strane...

Thomas Alva Edison

Neznáme fakty o Edisonovi: Niektoré sú ako z rozprávky

Populárne články
Veronika Cifrová Ostrihoňová

Ostrihoňová otvorene o materskej dovolenke: Do práce si odskočila už 6 týždňov po pôrode

S partnerom MILOŠOM BLAŽEKOM boli spolu päť rokov, v septembri sa zasnúbili.

Obeťou aj prvá učiteľka. EVA ŠUCHTEROVÁ prehrala boj s kovidom, nedožila sa ani svadby

Pri príležitosti nášho jubilea sme načreli do archívu. Život navštívil jednu z prvých slovenských hlásateliek v televízii aj v rozhlase.

Život navštívil legendárnu HANU KOŠČOVÚ. Čo prezradila o svojej práci a po čom túžila?

Ilustračná snímka

Dvanásť horoskopov pre všetky znamenia. Čo vás čaká a neminie od 5. do 11. marca?

Thomas Alva Edison

Neznáme fakty o Edisonovi: Niektoré sú ako z rozprávky

Alkohol ničí mozgové bunky. Je to pravda?

Alkohol ničí mozgové bunky. Je to pravda?

Zobraziť viac
Diskusia