Zdá sa, že železničné prekladisko tovaru Dobrá pri slovensko-ukrajinskej hranici sa po rokoch hriešnej nečinnosti alebo len minimálnych výkonov preberie k životu. Pravda, ak karty vo svetovej ekonomike nezamieša koronovírusová pandémia.

Pred pár týždňami prišla z týchto najvýchodnejších končín republiky dobrá správa. Na termináli kombinovanej dopravy preložili prvý ucelený nákladný vlak, ktorý prišiel cez Ukrajinu po širokorozchodnej trati novou Hodvábnou cestou z Číny.

Nová šanca

Spoločnosť Bulk Transshipment Slovakia si prenajala od Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia prekladisko tovaru na mieste, kde sa stretávajú železničné trate širokého a normálneho rozchodu, na desať rokov s možnosťou predĺženia prenájmu o ďalších päť rokov. Na šancu oživiť a naplno využívať kapacity prekladiska sa čakalo dvadsať rokov.

„Hlavným cieľom našej spoločnosti je v spolupráci s ďalšími dvoma akcionármi, ktorými sú Budamar Logistics a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, maximálne využívať kapacity prekladiska v rámci intermodálnej prepravy smerujúcej z Ázie do Európy alebo opačným smerom. Aby bolo možné tento zámer zrealizovať, pripravujeme viaceré prezentácie terminálu na medzinárodne uznávaných fórach a výstavách. Už v najbližšom období sa zúčastníme na konferencii IRCF v Prahe a na výstave TransRussia v Moskve.

Pre ďalší rozvoj terminálu Dobrá je však nevyhnutne potrebná aj podpora zo strany štátu, štátnej správy aj samosprávy. Lebo napríklad už od roku 1992 je nedoriešené otvorenie cestného hraničného priechodu Čierna – Solomonovo, ktorý by nepochybne prispel k lepšiemu využitiu možnosti prekladiska a určite by bol prínosom aj pre rozvoj celého východného Slovenska. Nemenej dôležité sú štátne investície do priľahlej cestnej a železničnej infraštruktúry. Len včasnými riešeniami budeme schopní konkurovať trasám smerujúcim z východu cez Poľsko a Maďarsko a staneme sa zaujímavým bodom nielen novej Hodvábnej cesty.

V predchádzajúcom období sa v termináli ročne preložilo len 89 vlakov, hoci súčasná kapacita umožňuje preložiť ročne až 1 575 nákladných vlakov. Prioritou akcionárov je dosiahnuť aj spoľahlivosť a bezpečnosť prevádzky tohto pracoviska, čo vyžaduje najnutnejšie opravy technologických zariadení a infraštruktúry. Výdavky na nutné opravy v prvej etape dosiahnu výšku 365-tisíc eur, nevyhnutné investície do infraštruktúry, osvetlenia a sociálneho zabezpečenia zázemia obsluhy terminálu dosiahnu sumu 900-tisíc eur,“ povedal pre Život technický riaditeľ firmy Bulk Transshipment Slovakia Alojz Filipek.

Doterajšie využívanie prekladiska ďaleko zaostávalo za jeho reálnymi možnosťami. Nečudo, že sa na juhovýchode vravieva, že peniaze investované do výstavby prekladiska, jeho elektrifikácie i modernizácie boli vyhodené.

Chyba striedala chybu

V prvej dekáde nového tisícročia odpracoval Ing. Ivan Smatana (76) z Košíc na modernizácii prekladiska štyri krušné roky. Ako víťaz verejného obstarávania získal od Železníc Slovenskej republiky objednávku na geodetické práce súvisiace s elektrifikáciou železničných tratí na prekladisku aj s rozšírením terminálu kombinovanej dopravy.

Na termináli môžu ročne preložiť tovar z 1 500 vlakov.
Na termináli môžu ročne preložiť tovar z 1 500 vlakov.
Zdroj: Archív BTS

„Pri spomienke na tieto dve stavebné akcie mi aj teraz vstávajú šedivé vlasy dupkom. Toľko chaosu a zmätkov som nezažil na žiadnej stavbe, konkurovať tomu môže len chaos, ktorý sprevádzal výstavbu Elektrárne Vojany v okrese Michalovce, ktorá bola výkonom 1 320 megawattov najväčšou tepelnou elektrárňou v Československu. Aj v Dobrej sa kopila chyba na chybu, stavbári mali tendenciu obchádzať záväzné normy a technologické postupy a investor to prehliadal, tváril sa, že to nevidí. Neraz sme boli len pol krôčika od katastrofy, prekladisko asi strážila celá armáda anjelov,“ ponára sa do chmúrnych spomienok inžinier Smatana.

V našom rozhovore sa vrátil až 40 rokov dozadu, má na to dôvod – podobný chaos ako v Dobrej zažil ako začínajúci geodet na stavbe Elektrárne Vojany. Vtedy sa pod zmätky podpísal štát, o pochybeniach sa nesmelo nahlas rozprávať, nieto o nich písať. Zverejniť takú hanbu si štát a štátostrana dovoliť nemohli. Všetko ostalo len v rovine „šuškandy“.

„Elektráreň mala vyrábať elektrinu zo sovietskeho uhlia, lenže štát zabudol uzavrieť dohodu so sovietskou vládou o dodávkach uhlia z baní pri Donbase. Celá technológia sa prerobila na využívanie mazutu, vtedy som si myslel, že taký chaos a defilé zlyhaní už na žiadnej stavbe nezažijem, lenže prešlo 40 rokov a podobný tragikomický scenár mal repete na prekladisku Dobrá,“ rekapituluje geodet Ivan Smatana.

Článok pokračuje na ďalšej strane.

Život sa s ňou nemaznal, nakoniec sa však na ňu usmialo šťastie v podobe milujúcej majiteľky.

Zázraky sa dejú: Fenka s amputovaným ňufáčikom si prešla peklom, teraz našla láskyplný domov

Populárne články
Ilustračná snímka

Gröhling nemal na tlačovke rúško. Matovič sa s ním nebabre: Žiada najvyššiu pokutu!

Jonáš nakrútil video o priebehu choroby, aby ľuďom vysvetlil, čo sa s ním počas nej deje.

Útoky počas karantény: Nakazený Jonáš opísal desivé správanie agresívnych ľudí

Lídri hnutí a strán sa dohodli na zložení vlády. Čakajú ich ťažké časy. Je však dôležité, aby dokázali vládnuť celé funkčné obdobie a splniť svoje sľuby.

Aké šance má vláda? Politológovia opísali plusy a mínusy nových ministrov

ZIKA ASCHER nad návrhmi látok v roku 1946.

Tvorili pre Alžbetu II. či princeznú Dianu: Ascherovci do textilného biznisu zlákali aj Picassa

Prechádzka na čerstvom vzduchu robí zázraky.

Prebuďte sa zo zimného spánku: Za Jarnou únavou je nedostatok vitamínov

Tekuté mydlo je hygienickejšie. Je to pravda?

Je tekuté mydlo hygienickejšie?

Zobraziť viac
Diskusia