Nie všetci Nitrania sú presvedčení o tom, že obrovská štátna investícia v podobe strategického parku, v ktorom sídli automobilka Jaguar Land Rover, je pre mesto pod Zoborom prínosom.

Jeden z mestských poslancov Miloš Dovičovič tvrdí: „Je to pre nás ako morová rana.“

Viacerí jeho kolegovia už dlhší čas hovoria o tom, že výstavba automobilky priniesla do Nitry viac nepríjemností ako výhod. Aj z tohto dôvodu na sklonku minulého volebného obdobia poslanci rozhodli, že mesto neprevezme do svojho majetku komunikácie a ďalšiu infraštruktúru v strategickom parku.

Cesty, chodníky, nástupištia, mosty, protihlukové steny, oporné múry, križovatky, parkoviská a verejné osvetlenie vybudovala štátna spoločnosť MH Invest.

Dnes sú tieto objekty v správe ďalšej štátnej spoločnosti Slovenskej správy ciest. Tá od mesta Nitra žiadala, aby ich bezodplatne prebrali do svojho majetku a súčasne prevzali starostlivosť o ne. Poslanci sú však zásadne proti a tvrdia, že štát im chce nanútiť danajský dar.

Nula pre Nitru

Strategický park Nitra Sever vybudovali na ploche takmer 733 hektárov a okrem územia krajského mesta zasahuje do katastrov priľahlých obcí Lužianky, Čakajovce, Zbehy, Dražovce, Mlynárce a Zobor.

Najväčším investorom je práve spomínaná britská automobilka, v Nitre majú výrobný závod. V pláne je preinvestovať na Slovensku 1,4 miliardy britských libier a vytvoriť 2 800 pracovných miest. 

V prvej fáze budú v nitrianskom závode vyrábať 150 000 vozidiel ročne, cieľom je vyrábať až 300 000 automobilov. Dielo v podobe strategického parku je dnes vo finále, pod Zoborom však nečakajte ovácie, skôr naopak.

Miloš Dovičovič je veľkým kritikomtoho, ako postupovalštát.
Zdroj: Miro Miklas

„Podľa verejne dostupných informácií štát investoval 638 miliónov eur na to, aby na kvalitnej poľnohospodárskej pôde postavil priemyselný park. Tipnite si, koľko peňazí štát investoval v ostatných rokoch do infraštruktúry Nitry? Veľkú nulu,“ rozhorčene vysvetľuje Miloš Dovičovič.

V minulom volebnom období pôsobil v mestskom parlamente ako nezávislý poslanec, nepatril do žiadneho poslaneckého klubu. Práve on presvedčil svojich kolegov, aby zahlasovali za to, že mesto neprevezme do svojej správy infraštruktúru v strategickom parku.

V nedávnych komunálnych voľbách opäť obhájil poslanecký post. Rozpráva nám o tom, že mesto pod Zoborom má obrovské problémy s dopravou. A príchod investorov, tak to sú ďalšie motorové vozidlá v Nitre. Jednotlivé firmy majú totiž svojich zamestnancov, potom je tu výroba, jej vstupy a výstupy, aj v tomto prípade sú na to potrebné autá.

„Keď budovali strategický park, denne prešlo po našich cestách 700 kamiónov.“ Problémy týkajúce sa dopravy sa síce v minulosti čiastočne vyriešili vybudovaním južného obchvatu, všetky autá na ťahu Banská Bystrica, Nové Zámky však smerujú naďalej stredom Nitry.

„Celých 15 rokov sa rieši vybudovanie obchvatu pre okolité obce,“ vysvetlil Miloš Dovičovič.

Najciteľnejšie sa problémy s dopravou prejavujú v okolí nákupného strediska Mlyny. Presvedčili sme sa o tom aj my, naše redakčné auto sme nemali šancu zaparkovať ani po niekoľkých okružných jazdách mestom.

Keď sme si dovolili spomaliť, „odmenou“ nám bolo nervózne trúbenie ostatných vodičov v hustej premávke. Cesty v strede Nitry sú doslova prepchaté ponáhľajúcimi sa autami.

Nakoniec sme urobili to, na čo je odkázaných veľmi veľa Nitranov a ľudí z okolia. Naším autom sme namierili do podzemnej garáže v obchodnom centre, lenže aj tam to bolo s parkovaním veľmi biedne.

Iba plátali

Druhou Achillovou pätou Nitry je Univerzitný most. Je súčasťou štátnej cesty 1/64 a patrí pod správu Slovenskej správy ciest.

„Mosty sú podľa technického stavu zaradené do siedmich kategórií. Tie v prvej sú nové stavby, v siedmej sú zase mosty na spadnutie. Pred dvanástimi rokmi bol ten náš na hranici šiestej kategórie. Potom sa záhadne dostal do štvorky, dnes je v päťke. Nie je síce v stave, že by padal, ale potrebuje veľmi rozsiahlu rekonštrukciu.

Treba dať do poriadku teleso mosta. Doteraz sa vždy riešili len čiastkové problémy. Hlavne v predvolebnom čase zbrúsili iba povrch, opravili jamy a po troch či štyroch mesiacoch znova nastali problémy,“ opísal nitriansky poslanec situáciu.

Most denne využívajú tisíce ľudí. Z jednej strany je centrum, na druhej strane rieky sa nachádza miestne sídlisko Chrenová. Jazdia tadiaľ aj všetci motoristi smerujúci z Nových Zámkov do Levíc, Topoľčian či Banskej Bystrice. Štát v tomto prípade konal úplne naopak.

Najprv sa dal do stavby strategického parku namiesto toho, aby v prvom rade riešil existujúce problémy súvisiace s infraštruktúrou a dopravu v Nitre. Ako paródia preto znie výjazdové rokovanie vlády SR v septembri 2015. Konalo sa práve v Nitre, keď už bolo jasné, že do tohto mesta má namierené britská automobilka.

„Do investičného plánu Slovenskej správy ciest je zaradené spracovanie dokumentácie pre stavebné povolenie stavby I/64 Komjatice – Nitra a zabezpečenie realizácie generálnej opravy Univerzitného mosta,“ takýto sľub dostali Nitrania pred troma rokmi.

„Máme uznesenie vlády, s ktorým si môžeme vytapetovať pešiu zónu. Dnes je december 2018 a nič sa nedeje,“ nešetrí Miloš Dovičovič kritikou.

Hrozili štrajkom

Nečudo, že Nitrania na požiadavku štátu, aby prebrali do svojej správy infraštruktúru v strategickom parku, reagujú ako býk na červené súkno. S výnimkou jedného hlasu boli všetci mestskí poslanci proti takémuto postupu.

Mestský parlament neobmäkčil ani fakt, že ročne pribudne do rozpočtu Nitry vďaka parku suma vo výške 520 000 eur. Ide o daň z nehnuteľností, ktoré sa vybudovali pre investorov.

Mesto by sa muselo okrem iného postarať o 6 kilometrov chodníkov či 7 kilometrov ciest. Ročne by ich to vyšlo na 200 000 eur, nutná by však bola kúpa novej techniky na tento účel. Na druhej strane, v zozname sú aj stavby, ktoré si nevyžadujú pravidelnú starostlivosť, ako napríklad protihlukové steny či oporné múry.

„Žiadna stavba nestojí raz a navždy len tak. Mesto Nitra cesty, chodníky a ostatné stavby v parku nepotrebuje. Štát ich vybudoval pre investorov, pretože sa tak zaviazal. Ak dnes nás štát žiada, aby sme sa o tento majetok starali, urobíme to, ale nech nám za to zaplatí. Dokúpime pre naše stredisko mestských služieb potrebné stroje a môžeme štátu poskytovať komerčné služby, tak ako iným subjektom.

Mestské zastupiteľstvo v Nitre má na zreteli verejný záujem obyvateľov mesta, o veci na úrovni štátu nech sa starajú poslanci Národnej rady SR. Pravda je, že strategický park pre nás znamená viac starostí ako výhod. Spomeniem iba zamestnanosť. Zámerom bolo dať prácu, dobre platenú, našim ľuďom.

Idea o slušných mzdách sa však rozplynula po tom, ako sme sa prvýkrát stretli s predstaviteľmi automobilky kvôli platom. Dnes je štátnou politikou voziť sem pracovať príslušníkov tretích krajín. Dostávajú pracovné povolenie už na 2 roky. V žiadnom prípade z mojej strany nejde o xenofóbiu,“ dodal Miloš Dovičovič.

O platoch v automobilke Jaguar Land Rover nás informoval predseda Moderných odborov Peter Mrázik. Kým s vedením automobilky podpísali kolektívnu zmluvu, rokovali s nimi niekoľko mesiacov, dokonca bol v pláne štrajk. Odborári vybojovali zvýšenie platov približne o 10 percent. Najnižšie základné platy bez zarátania príplatkov či odmien sa dnes začínajú na úrovni 715 eur.

Nový primátor

Slovenská správa ciest nás informovala, že opäť požiadajú nové mestské zastupiteľstvo, aby Nitra prebrala do svojej správy infra­štruktúru v parku.

Na čele mesta stál v posledných dvanástich rokoch Jozef Dvonč (SMER-SD, SNS). Pre TASR sa vyjadril, že je nepríjemne prekvapený, ako rozhodli poslanci. Podľa neho prináša strategický park Nitra Sever hlavne pozitíva a je bežnou praxou, že mestá preberajú do správy komunikácie a iné prvky v takýchto zónach.

Po novembrových voľbách je nitrianskym primátorom Marek Hattas, ktorý má na svojej strane väčšiu časť poslancov. V nitrianskom mestskom zastupiteľstve budú v novom volebnom období pôsobiť 4 poslanecké kluby. Najpočetnejším je práve 11-členný klub Tímu Hattas. Jeho predsedom sa stal Roman Ágh.

Jozef Dvonč (na snímke vľavo) bol primátorom dvanásť rokov, mesto dnes vedie Marek Hattas.
Zdroj: TASR

Ako nás informoval Henrich Varga z mestského úradu, Tím Hattas sa dohodol na vzájomnej spolupráci s koalíciou pravicových strán a s Tímom pre Nitru. V mestskom zastupiteľstve pôsobí 31 poslancov, z toho 21 bude spolupracovať s novým primátorom, ktorý kandidoval ako nezávislý.

Pre Život sa zatiaľ k danému problému – infraštruktúra v strategickom parku – nevyjadril, vo funkcii je pár dní, potrebuje sa oboznámiť s agendou.

Podľa aktuálnych informácií, ktoré nám poskytla Slovenská správa ciest, to vyzerá, že Nitrania sa konečne dočkajú aj splnenia sľubov zo strany štátu. V blízkej budúcnosti sa konečne bude rekonštruovať toľko kritizovaný most.

„Univerzitný most je súčasťou balíka s názvom Modernizácia a rekonštrukcia mostov ciest I. tried, 2. fáza. Stavebno-technický stav mosta vzhľadom na rozsah porúch je zaradený do stupňa V – zlý, ale nie havarijný. Predpoklad uzatvorenia zmluvy so zhotoviteľom stavby je do konca tohto roka. Začatie realizácie je naplánované na február až marec budúceho roku. Lehota výstavby je 18 mesiacov od odovzdania staveniska zhotoviteľovi,“ vysvetlila hovorkyňa Lucia Karelová.

Miloš Dovičovič je však skeptický: „Je ťažké veriť aktuálnym vyjadreniam Slovenskej správy ciest. V októbri 2017 na mestskom zastupiteľstve vystúpil generálny riaditeľ Roman Žembera a tvrdil, že rekonštrukcia Univerzitného mosta sa začne na jar 2018. Teraz je december 2018 a je tu zase nový sľub.“

Diskusia