Z veľkomesta do pralesa, z hôr na karibský ostrov: Panama je dôkazom toho, že aj malá krajina má na to, aby zanechala veľký dojem.

Čo vie bežný človek o Paname, pokiaľ nie je kapitánom na zaoceánskej lodi alebo nezarába v jednej z mnohých schránkových firiem? Veľmi málo! Väčšina cestovateľov skôr zamieri na Kostariku než do Panamy, hoci príroda je celkom podobná – pacifické a karibské pláže snov, medzi nimi pohorie, ktoré vedie až k 3 475 metrov vysokému vulkánu Barú.

Veľká výhoda Panamy: cesty v prírode ešte nie sú také vyšliapané, môžete sa tak tešiť na skutočný zážitok uprostred divočiny.

Dubaj Južnej Ameriky

Už počas jazdy z letiska hlavného mesta Panama City taxíkom do hotela pochopíte, prečo ho mnohí nazývajú aj Dubajom Južnej Ameriky. Moderné diaľnice medzi pobrežím a mrakodrapmi tu vyrástli ani nie za ostatných 15 rokov. Svoje sídla s výhľadom na Pacifik tu má mnoho peňažných ústavov.

V starej mestskej štvrti Casco Viejo, domove bývalého koloniálneho panstva, sa ukazuje priemyselný boom z tej krajšej stránky: cesty pokryté šachovnicovou dlažbou boli v 17. storočí obkolesené múrmi, chrániacimi mesto pred nájazdmi pirátov.

V roku 1997 vymenovalo UNESCO starú štvrť za svetové kultúrne dedičstvo a odvtedy tu boli vynovené mnohé významné oficiálne budovy – národné divadlo, katedrála, prezidentská rezidencia, ako aj súkromné domy a vily obchodníkov. Steny natreli pastelovými farbami, vyššie poschodia skrášlili balkónmi s kováčskymi zábradliami a z najkrajších stavieb sa stali hotely a butiky.

Preslávil ju aj Hollywood

Šarm štvrte Casco Viejo nedávno využil hollywoodsky režisér ako kulisu pre film o nesmrteľnom agentovi Jamesovi Bondovi – Quantum of Solace. Pri tejto príležitosti bol kultúrny inštitút prerobený na Grandhotel a ruina kedysi elegantného súkromného Old Town Clubu na kulisu pre bál.

Stará časť Panama City známa ako Casco Viejo ponúka historickú architektúru známu aj z mnohých filmov.
Stará časť Panama City známa ako Casco Viejo ponúka historickú architektúru známu aj z mnohých filmov.
Zdroj: Shutterstock

Na rozdiel od Casco Viejo sú na Avenida Central smerom do stredu mesta takmer len domáci. Nákupy tu môžu vybaviť v čínskych obchodoch alebo sa môžu zastaviť v stánkoch rýchleho občerstvenia na panamské národné jedlo – kuracie s ryžou a fazuľou, ako aj na patacones, fritované koláčiky z varených banánov.

Ak máte radšej ryby, tiež si tu prídete na svoje – tucty stánkov na rybacom trhu ponúkajú všade to isté: grilované morské plody všetkých možných druhov, k tomu, samozrejme, patacones.

Z Panama City sa môžete vydať do národného parku Parque Natural Metropolitano. Autom to zvládnete z Casco Viejo len za 20 minút a už môžete obdivovať leňochy v ich prirodzenom prostredí. Nachádzate sa síce v strede mesta Panama, ale zároveň aj v tropickom pralese. Zvuky veľkomesta pohlcuje hustá zelená stena, preniká cez ňu len minimum svetla.

Okrem pohľadu na leňochy sa oplatí pohľad uprieť na park zo 156 metrov vysokého kopca Cerro Pedro. Smerom na juh uvidíte pobrežie Pacifiku, smerom na sever delí koberec pralesa 82 kilometrov dlhý Panamský prieplav.

Legendárna Panamericana

Panama City môžete opustiť po moste Puente de las América a ísť po legendárnej ceste Panamericana – zhruba 30 000 km dlhej diaľnici, ktorá smeruje takmer bez prerušenia od Aljašky až po Ushuaiu.

Keď necháte za sebou obchodné centrá a predmestia s domami z vlnitého plechu, zablúdite do dediniek s autoopravovňami a s pestro pomaľovanými kantínami – jednoduchými reštauráciami. Do súčasnosti vás privedú až reklamné tabule s fotografiami pláží a apartmánov – vitajte na Costa Esmeralda.

V mestečku Santa Clara môžete odbočiť smerom k moru, kde nájdete takmer ľudoprázdne pláže. Len zopár surfistov tu bude čakať na tú svoju vlnu. Pre plavcov je totiž prúdenie príliš silné.

Po ceste Panamericana sa môžete dostať zhruba za 2 hodiny do mestečka Santiago, odkiaľ vedie cesta do národného parku Santa Fé. Malé mesto pri úpätí Cordillera Central je bránou do parku, kde nie sú žiadne cesty a kde auto nahrádza často kôň alebo vlastné nohy.

Na juhu hlavného mesta Panama sa možno z 200 metrov vysokého kopca Cerro Ancón kochať tropickou vegetáciou, mrakodrapmi, ale aj Tichým oceánom.
Na juhu hlavného mesta Panama sa možno z 200 metrov vysokého kopca Cerro Ancón kochať tropickou vegetáciou, mrakodrapmi, ale aj Tichým oceánom.
Zdroj: Getty Images

Národný park Santa Fé

Najlepšie sa zdoláva práve na konskom chrbte. Džungľa, kde cesty udržiavajú len domorodci campesinos s mačetami, je chráneným územím. Domáci tu však môžu pestovať kávu, banány a manioky. Čo nezjedia, predávajú turistom v Santa Fé.

Skutočne divoké územie sa začína za Rio Santa Maria, ďalej sa už nedá pokračovať ani na koňoch. V pralese sála vlhkosť a teplota 35 stupňov Celzia napriek vysokým stromom s veľkým lístím.

Všade môžete natrafiť na pestrofarebné zvieratá – žaby s červenými bodkami, rybárika či chameleóna. Nájdete tu aj stopy jaguára, ktorý je však taký plachý, že zazrieť ho dokonca nedokážu občas ani domáci. Strach z hmyzu a paniku z hluku džungle by ste však počas stanovania skutočne mať nemali.

Zo Santa Fé sa môžete vydať smerom na Boca Chica pri Tichom oceáne. Táto zátoka je skutočne nádherná: vďaka ostrovom a tmavomodrej vode pripomína fjordy. Nájdete tu len zopár malých ostrovov a malú, rovnomennú dedinu. Ak hľadáte ubytovanie, odporúčame napríklad Bocas del Mar, ktorý ponúka útulné bungalovy, piesočnú pláž a kokteilový bar s výhľadom na západ slnka ako bonus.

Raj pre milovníkov prírody

Na druhý deň sa môžete vydať k morskému národnému parku Golf von Chiriquí. Tu môžete často naraziť na obrovské keporkaky. Stačí mať len trochu šťastia a toho správneho kapitána.

Na polceste medzi Tichým a Atlantickým oceánom môžete naďabiť na horské mestečko Boquete, ktoré leží zhruba 1,5 hodiny cesty autom od Boca Chica. Tu hore, v nadmorskej výške 1 300 metrov, padá voda z neba. Dažďové mračná neustále obklopujú vrchol a grandiózny výhľad na kopce a údolia sa odrazu môže zmeniť na sivú stenu.

Na druhej strane nadmorská výška 1 300 metrov prináša so sebou aj príjemne chladný vzduch. Okolo Boquete preto nájdete ovocné a zeleninové záhrady, ktoré súčasne ponúkajú pôdu pre tú najkvalitnejšiu kávu. Nájdete tu však aj najdrahšie druhé domovy bohatých Panamčanov.

Kto by už len potreboval slnečník, keď všade navôkol sú palmy. Scénický pohľad na oceán je z pláže Bucas Del Toro v Paname.
Kto by už len potreboval slnečník, keď všade navôkol sú palmy. Scénický pohľad na oceán je z pláže Bucas Del Toro v Paname.
Zdroj: Getty Images

Turisti obľubujúci dobrodružstvo ocenia bohatú ponuku vyžitia. Boquette sa stalo miestom stretávania pre všetkých dobro­druhov, ktorí radi lezú na vulkán Barú, hľadajú modro-zeleno-červeného vtáka s názvom kvesal alebo chcú lietať ponad koruny stromov. Prelet môžete absolvovať buď na obrovskej lanovke, alebo na motorovom rogale.

Ak by vám ani to nestačilo, môžete sa ešte vydať ponad hlboké údolie cez závesný most. Ak sa vám pritom nepodarí zahliadnuť vzácneho kvesala, nezúfajte – v Paname totiž žije 1 000 druhov vtákov, viac než v Kostarike!

Pokiaľ však máte radšej sladké ničnerobenie na pláži, odporúčame navštíviť jeden z ostrovov San Blas Archipels, ktoré sú ako konfety rozsypané vo vode golfu Kuna Yana na karibskej strane Panamy. Turizmus tu organizujú výlučne domáci, ktorí výlety vždy naštartujú v hlavnom meste Panama City.

Po krátkej ceste terénnym autom a následnej plavbe loďkou sa môžete odrazu ocitnúť na pieskovej pláži ostrovčeka Icodub s kokosovými palmami a jednoduchými trstinovými chatami obkolesenými tyrkysovým morom.

Tento mini ostrovček, ktorý vám poskytne skutočný pocit Robinsona, dokážete prejsť pešo za 10 minút. Aby tento kúsok raja zostal naďalej zachovaný, je nutné nielen šetriť pitnou vodou, ale zbaliť svoj neporiadok, ktorý sa ekologicky spracuje až na pevnine.

Inak nemusíte robiť nič iné, len s potápačskými okuliarmi a šnorchlom naháňať pestrofarebné rybičky. Alebo sa z visiacej siete s pohárikom dobrého rumu v ruke kochať pelikánom počas rybolovu.

Panamský prieplav

Vodná cesta dlhá zhruba 80 kilometrov zmenila svojho času svetový obchod: dodnes je Panamský prieplav prameňom života, zdrojom príjmov, ale najmä grandióznym ľudským výkonom. Pozrime sa na legendárny prieplav, ktorý spája dva oceány.

V roku 2014 oslavoval kanál, ktorý má povesť najväčšieho a najodvážnejšieho stavebného projektu na svete, svoje sté výročie. Kuriózne je, že návrh skrátiť 15 000 kilometrov dlhú námornú cestu okolo Kap Hoorn cez dnešnú Panamu prišiel na um ešte habsburskému cisárovi Karolovi IV.

Najznámejšia skratka na svete: Panamský prieplav oslávil v roku 2014 svoje sté výročie.
Najznámejšia skratka na svete: Panamský prieplav oslávil v roku 2014 svoje sté výročie.
Zdroj: Shutterstock

Mnohí vedci, medzi nimi aj Alexander von Humboldt, pochybovali o možnosti jeho zhotovenia. Až napokon, v roku 1881, začal Ferdinand de Lesseps, úspešný staviteľ Suezského kanála, na základe poverenia francúzskej spoločnosti Compagnie universelle du canal interocéanique de Panama s výkopom.

Jeho projekt sa však zmenil na fiasko: tento Francúz si namýšľal, že je schopný doslova premiestňovať kopce v pohorí Kordilier, plavebné komory považoval za zbytočné a riziká tropickej klímy úplne podceňoval.

Dážď mu tak neustále splavoval nové masy zeminy do namáhavo vybagrovanej kotliny, predovšetkým však zo 100 000 najatých robotníkov zahynulo až 22 000 pri rôznych nehodách a v dôsledku chorôb, ako sú žltačka a malária, to je viac než každý piaty! Jeho spoločnosť sa napokon dostala do konkurzu a celá dráma sa skončila v roku 1888. Len na istý čas...

Nápad vytvoriť kanál bol totiž príliš zaujímavý na to, aby sa ho celkom vzdali. V roku 1903 obsadilo americké vojsko priestor okolo úžiny a prevzalo aj stavbu. Prezident Roosevelt chcel totiž presúvať svoju námornú flotilu rýchlo z jedného pobrežia na druhé.

Jeho šéfinžinieri však boli chytrejší než de Lessepsovi. Pochopili, že na prácu potrebujú zdravých mužov. Zlepšili preto ich životné podmienky a úspešne zabojovali pomocou jedu proti hmyzu s nositeľmi smrteľných chorôb – komármi.

Potom nechali zahatať mocnú rieku Rio Chagres vo vnútrozemí. Jej neustále pritekajúca voda mala naplniť dve plavebné komory na koncoch budúceho kanála. Tam, kde bolo kedysi viacero dedín a jedno mesto, tak vzniklo jazero Lago Gatún.

Oslava im celkom nevyšla

Plány vychádzali: lode mohli prekonať výškový rozdiel 26 metrov medzi dvoma oceánmi len pomocou príťažlivosti vody.

Ako prvá prekonala nový kanál 3. augusta 1914 malá nákladná loď S. S. Cristobal. Bez prerušenia, iba za 12 hodín. Triumfálna otváracia párty sa však Američanom celkom nevydarila: v Európe totiž Nemci akurát začali 1. svetovú vojnu.

Až po jej ukončení bol prieplav sprístupnený aj pre civilnú plavbu. Odvtedy je Panamský prieplav, ktorý v roku 2000 definitívne pripadol Paname, považovaný za jednu z najdôležitejších obchodných ciest. V roku 2016 cezeň preplavili 331 miliónov ton tovaru, čo zodpovedá zhruba trom percentám celosvetovej lodnej

Nebezpečná práca: medzi rokmi 1906 až 1914 zahynuli počas výstavby prieplavu v priemere každý deň dvaja ľudia – pri nehode alebo v dôsledku malárie.
Nebezpečná práca: medzi rokmi 1906 až 1914 zahynuli počas výstavby prieplavu v priemere každý deň dvaja ľudia – pri nehode alebo v dôsledku malárie.
Zdroj: Shutterstock
prepravy.

Dôvodom bolo aj zväčšenie šírky kanála v roku 2016 a spojazdnenie nových plavebných komôr.

Predtým to bolo, akoby ste chceli slona pretlačiť cez krtkovu dieru – tak veľmi sa za ostatných 20 rokov zväčšili prepravné lode. Dnešné plávajúce giganty totiž dosahujú skutočne nadpozemské rozmery: sú dlhé až 366 metrov, široké 49 metrov a hlboké 15 metrov. Šialené, čo poviete?

V Panamskom prieplave dnes pracuje 280 lodivodov (medzi nimi 2 ženy), ktorí sa starajú o bezpečnú plavbu. Pracujú tu dňom i nocou, plavba jednej lode môže trvať zhruba 15 hodín, no počas hmly alebo búrky omnoho dlhšie.

Prepravné spoločnosti nahlasujú svoje lode vopred niekoľko mesiacov, nič sa teda nesmie pokaziť. Poplatok za jedno použitie prieplavu sa môže vyštverať až na neuveriteľných 830 000 dolárov.

Výškový rozdiel dvoch starších plavebných komôr Miraflores dosahuje 16,5 metra a brány vážia vyše 600 ton každá. Musia totiž zvládnuť enormný tlak vody. Pre plavbu jednej lode nimi pretečie do mora 200 miliónov litrov sladkej vody.

Nová doba

Pred bránami plavebnej komory sa vodné masy dokážu postarať o mohutné turbulencie. Neskúsení kapitáni tu môžu poriadne znervóznieť, musia totiž vyrovnávať prúdy a vírenie.

Nikam nenaraziť, to je občas doslova centimetrová záležitosť. Riziko poškodenia stavidla plavebnej komory je veľmi vysoké. V najhoršom prípade sa tu môžu lode aj celkom zaseknúť. A to sa môže poriadne predražiť – jedna hodina odťahu vás vyjde na 3 000 dolárov.

Zdvihnutie lode v plavebnej komore trvá zhruba 8 minút. Nová, 3-stupňová plavebná komora má na dĺžku viac ako 400 metrov a šírku 55 metrov – zmestia sa do nej tie najväčšie prepravné lode.

Problémom je, že v dnešnej dobe sucha a klimatických zmien daných aj fenoménom El Niño, sa z jazera Gatún už nesmie vypúšťať toľko sladkej vody do mora ako kedysi. Už v rokoch 1997/98 pršalo tak málo, že lode museli pred vjazdom do kanála časť svojho nákladu vyložiť.

Nové plavebné komory preto rozšírili o 3 zásobné bazény, z ktorých sa pomocou čerpadiel dá opätovne využiť až 60 percent vody. Viac nebolo technicky možné.

Ktorá loď smela v roku 2016 cez nové rozšírené plavebné komory preplávať ako prvá, o tom rozhodla medzinárodná lotéria. Víťazom sa stala loď Andronikos, čo v preklade znamená práve víťaz.

Plávala pod vlajkou Marshallových ostrovov, patrila však čínskemu gigantovi Cosco, ktorý prepravnú loď pri príležitosti oslavy premenoval na Cosco Shipping Panama. S dĺžkou 300 metrov a kapacitou takmer 94 000 ton by sa do starej plavebnej komory nemala šancu zmestiť.

Dňa 26. júna 2016 sa slávnosť odohrala pred zrakom tisícov Panamčanov a množstvom medzinárodných štátnych návštev od Atlantiku po Pacifik. Panamský prezident Juan Carlos Varela pri tej príležitosti vyhlásil, že: „Rozšírenie prieplavu je historickou udalosťou pre Panamu, región, ale aj celý svet“.

Za všetkým hľadaj ženu

Za fakt, že k otvoreniu došlo napriek mnohým ťažkostiam s omeškaním len pár mesiacov a s celkovými nákladmi 5,12 miliardy amerických dolárov, môže predovšetkým jedna žena: Ilya Espino de Marotta. Táto inžinierka koordinovala vo funkcii výkonnej viceprezidentky celú megastavbu, občas v ružovej ochrannej prilbe. Len preto, aby ukázala, že aj ženy dokážu zvládnuť takúto náročnú úlohu...

Pod jej vedením odpratalo 40 000 robotníkov zhruba 150 miliónov kubických metrov zeminy a kamenia, vylialo 12 miliónov cementu a 192 000 ton ocele – to zodpovedá 19-násobnej hmotnosti parížskej Eiffelovej veže.

Veľké lode teraz prinášajú do pokladnice malej zeme mnoho peňazí – len za uplynulý rok to bolo 1,65 miliardy amerických dolárov. Koncom júla 2018 preplávalo novou plavebnou komorou už 4 000 lodí.

To však nie je všetko. Počas plavby smerom k jazeru Gatún vidno hustý prales. Ten slúži nielen ako zábrana zosuvu pôdy, ale aj ako obrana vodného toku pred prípadnými teroristickými útokmi. Dlhé desaťročia ho chránila armáda a plavebný úrad a vďaka semenám, ktoré dopadajú na okolitú pôdu z lodí z celého sveta, patrí k najpestrejšiemu miestu na Zemi.

Renomovaná vedecká spoločnosť Smithsonian Tropical Research Institute spočítala, že okolo kanála rastie 1 700 až 2 300 rôznych druhov stromov a krovín. Presne spočítať ich dokázali 983 druhov.

Počet lodí, ktoré ročne zdolajú prieplav, narástol od roku 1914 z 1 000 kusov na 15 000 v súčasnosti.
Počet lodí, ktoré ročne zdolajú prieplav, narástol od roku 1914 z 1 000 kusov na 15 000 v súčasnosti.
Zdroj: Getty Images
Turecký lietajúci automobil Cezeri.

Turecko šokovalo na technologickom festivale: Predstavujeme vám náš lietajúci automobil!

Populárne články
Herečka Sarah Hyland

Vo filme romantika, v realite dráma. Herečka Sarah Hyland už prekonala 16 operácií!

Turecký lietajúci automobil Cezeri.

Turecko šokovalo na technologickom festivale: Predstavujeme vám náš lietajúci automobil!

Založila konferenciu SUPERfeel, ktorá prináša ženám priestor na vzdelávanie a ďalšiu motiváciu.

Ivana Kičikoleva našla počas liečby vážnej choroby zmysel života: Som rada, že sa mi to stalo

Farmár z okresu Krupina nám ukazuje, ako mu diviaky zničili úrodu. Ak štát nezačne konať, úplne skončí s pestovaním poľnohospodárskych plodín.

Desať ton zdravých zemiakov musel vyviezť na hnojisko. Farmár čakal pomoc od štátu, tá neprišla

Karolína Chomisteková

Chomisteková končí na poste riaditeľky Miss Slovensko: Vystrieda ju tento mladík!

Vedeli ste

Vo vode sa scvrkáva koža.

Zobraziť viac
Diskusia