Slovenská pošta hospodárila vlani so stratou niekoľkých miliónov eur. Ku koncu roka prepustili 70 manažérov a pracovníkov v administratíve, chýbajú im však ľudia vo výkone, napríklad poštoví doručovatelia.

Kritická situácia vládla koncom minulého roka v Galante, v meste na juhozápade Slovenska. Celkovo tu vtedy malo pracovať 14 poštových doručovateľov, dlhodobo ich bolo o jedného menej. Chod miestnej pošty bol ohrozený vo chvíli, keď dali výpoveď šiesti poštári.

Na príčine boli pravdepodobne platy, ako sa nám podarilo zistiť, zarábali 560 eur brutto. Túto sumu si mohli vylepšiť províziami za predaj žrebov či za reklamu na iné produkty.

V novembri vedenie pošty zvýšilo platy poštových doručovateľov na 650 eur brutto, traja zamestnanci vo výpovednej lehote sa rozhodli ostať pracovať na pošte, ďalšie tri poštové doručovateľky však predsa len zmenili svoje zamestnanie. Dnes dve z nich pracujú v miestnom obchodnom reťazci, tretia zase v seniorskom centre.

Aktuál­ne je personálna kríza na galantskej pošte, zdá sa, zažehnaná, dokonca listové a iné zásielky v tomto meste roznášajú až štrnásti poštoví doručovatelia. Voľné pracovné miesta sa podarilo obsadiť do konca vlaňajšieho roka.

V neďalekej obci Pata dokonca hrozilo zatvorenie prevádzky, výpoveď dali obidve miestne pracovníčky. Generálny riaditeľ Slovenskej pošty a. s. Peter Helexa, ktorý je vo funkcii od júla minulého roka, hovorí, že takáto situácia nie je ojedinelá.

„Na niektorých pobočkách máme skrátené otváracie hodiny, niektoré pošty máme zase dočasne z technických príčin zatvorené. Dôvody môžu byť rôzne, napríklad aj spomínaný personálny problém. Situácia v Galante bola pre nás vážnym problémom a zároveň výzvou, aby sme pracovali na jej zlepšení. Takáto kritická situácia nie je bežná, ale stretávame sa s ňou v regiónoch, kde je veľká konkurencia zamestnávateľov na trhu práce.“


  •  Slovenská pošta má v súčasnosti voľných 127 pracovných miest na pobočkách pôšt po celom Slovensku.
  •  Chýbajú zamestnanci na týchto pozíciách: poštový doručovateľ, priehradkový zamestnanec, zamestnanec back office na pošte, triedič zásielok, zamestnanec poštovej prepravy, vodič.
  • Najkritickejšia personálna situácia je v Bratislave.
  • Na Slovensku má Slovenská pošta a. s. celkovo 1 576 pôšt, zamestnáva spolu 13 273 ľudí. Ročná fluktuácia je na úrovni 16,6 percenta.

Peter Helexa je vo funkcii iba niekoľko mesiacov, za jeho éry už prepustili desiatky manažérov.
Peter Helexa je vo funkcii iba niekoľko mesiacov, za jeho éry už prepustili desiatky manažérov.
Zdroj: Michal Smrčok

Pomôžu väzni?

Na Slovensku máme viac ako 1 500 pôšt, aktuálne na týchto pobočkách chýbajú desiatky ľudí, napríklad poštoví doručovatelia, priehradkoví pracovníci, zamestnanci v logistike, ktorí triedia listy či balíky, a potom sú to vodiči z povolania.

Dôvodom môžu byť aj nízke mzdy, priemerne zarábajú zamestnanci v tejto štátnej akciovej spoločnosti 780 eur, čo je výrazne menej ako priemerná mzda v národnom hospodárstve. Na našich poštách pracuje vyše 13 000 ľudí, spoločnosť však evidovala v roku 2017 fluktuáciu až na úrovni 18 percent. Vlani sa im podarilo toto skóre vylepšiť o jeden a pol percenta.

„Personálne problémy má veľa firiem, pretože na Slovensku sa zlepšila ekonomická situácia. V našej spoločnosti riešime tento problém významnou investíciou do miezd, od januára 2019 zvyšujeme mzdy v priemere o 7 percent a prerozdelíme zamestnancom celkovo o 13 miliónov eur viac,“ vysvetlil Peter Helexa. Konkrétne v tomto roku ušetria niekoľko miliónov eur, pretože zoštíhlili manažment aj administratívnu zložku, peniaze reinvestujú do platov pre pracovníkov vo výkone a do modernizácie služieb pre ľudí. Vlna zmien bude pravdepodobne pokračovať aj v ďalších kvartáloch.

„Aktuálne vykonávame hĺbkovú organizačnú a procesnú analýzu. Chceme Slovenskú poštu riadiť efektívne, preto sme napríklad už teraz zlúčili niektoré útvary,“ dodal generálny riaditeľ. Ďalšie potrebné milióny, ktoré by investovali do miezd, chcú získať aj rozšíreným podnikaním.

„Plánujeme sa zamerať na rozvoj balíkových služieb, v ktorých je Slovenská pošta jednotkou na slovenskom trhu. Na každej pobočke chceme spustiť možnosť platby kartou. Zákazník by za poplatok, podľa typu bankomatovej karty, u nás dostal požadovanú hotovosť.

Úspech má na poštách drobný spotrebný tovar, naše služby chceme v tomto smere rozšíriť o predaj tovaru na splátky. Išlo by napríklad o čiernu techniku, zákazníkovi by sme poskytli všetky služby, ktoré sú s tým spojené, od výberu v katalógu až po doručenie tovaru k nemu domov,“ vymenoval Peter Helexa niektoré z možností, ako si vylepšiť hospodársky výsledok.

Ľudia fluktuujú aj pre nízke platy.
Ľudia fluktuujú aj pre nízke platy.
Zdroj: TASR

Slovenská pošta sa ocitla v strate aj pre výrazný pokles množstva listových zásielok. Ľudia síce vzájomne komunikujú, správy si však posielajú čoraz častejšie elektronicky.

Na druhej strane vzrastá počet zákazníkov, ktorí nakupujú v e-shopoch, preto rekordne, o 30 percent, stúpol na poštách objem spracovaných balíkov počas vianočnej prevádzky. Slovenská pošta je lídrom na trhu práve v tejto oblasti a svoju pozíciu si chce vylepšiť, čím by stabilizovala aj svoju ekonomickú situáciu.

Podobne ako iné firmy, ktoré bojujú s kritickou personálnou situáciou, aj na poštách plánujú zamestnať cudzincov, či dokonca problém riešiť pomocou väzňov. Na Slovensku totiž zavládol nový trend, fabriky a iné podnikateľské subjekty, ktoré majú na to vytvorené vhodné podmienky, zamestnávajú slovenských odsúdených. Dopyt po takejto pracovnej sile je však obrovský, preto majú noví záujemcovia v tomto prípade mizivé šance.

„Je možné, že sa nám podarí zamestnať odsúdených napríklad pri triedení zásielok už tento rok. Lenže takéto riešenie, podobne aj zamestnávanie štátnych príslušníkov tretích krajín, pokladám za krátkodobé.

Našou prioritou je, aby na slovenských poštách pracovali spokojní a motivovaní ľudia, ktorí by vydržali na svojich pozíciách aj 20 či 30 rokov a svoje odborné skúsenosti a vedomosti by mohli odovzdávať novým a mladším kolegom. Naštartovali sme činnosti na zlepšenie spokojnosti zamestnancov a robíme opatrenia nielen v oblasti miezd,“ upresnil Peter Helexa.

Listových zásielok je z roka na rok menej, pribúdajú však balíky.
Listových zásielok je z roka na rok menej, pribúdajú však balíky.
Zdroj: Michal Smrčok

Píšu mu o problémoch

Súčasťou spomínaných opatrení bolo zisťovanie spokojnosti jednotlivých pracovníkov. Išlo a anonymný dotazník.

„Na prvom mieste je plat, ale dôležité je aj pracovné prostredie, prístup nadriadených. Hovorím o manažmente v prvej línii, práve tu musia byť zrelé osobnosti, fundované a schopné motivovať svojich podriadených.“

Na našu otázku, či sa zamestnanci slovenských pôšt sťažujú na zlé medziľudské vzťahy na pracoviskách, Peter Helexa hovorí:

„Zamestnanci mi píšu o jednotlivých problémoch, dostávam elektronické a listové správy, dokonca mi poštu adresujú aj domov. Každý jeden list si prečítam a dokonca niektoré pobočky preto navštívim osobne. Som našim zamestnancom vďačný za to, že dotazník nevybavili iba krížikmi, ale opisne, slovom, vysvetlili, čo ich trápi. Takýto prieskum budeme realizovať pravidelne, aby sme sa mohli zlepšovať.“

Dlhé rady na poštách na Slovensku, hlavne vo väčších mestách, to je ďalší chronický problém, na ktorý pravidelne poukazujú zákazníci. Vedenie Slovenskej pošty a. s. tvrdí, že aj v tomto prípade nastanú zmeny k lepšiemu.

„Na stovke pobočiek sme počas vianočnej prevádzky spustili takzvanú balíkovňu, prioritné vydávanie balíkov. Už dnes máme na päťdesiatich pobočkách inštalované vyvolávacie systémy. Znamená to, že záťaž je rovnomerne rozložená na všetkých pracovníkov za priehradkami, rady sú kratšie. Plánujeme zaviesť aj platbu kartou ktorejkoľvek banky, čo tiež urýchli proces pri priehradkách. Ďalšou novinkou by bola mobilná aplikácia, zákazník sa bude môcť napríklad objednať na návštevu pošty či sledovať zásielku. Bude to praktická pomôcka pre každého zákazníka,“ opísal Peter Helexa.


Či sneží, alebo prší, poštári musia ísť vždy do terénu.
Či sneží, alebo prší, poštári musia ísť vždy do terénu.
Zdroj: TASR

Dôležité sú topánky

Ak by existoval manuál na to, ako čo najlepšie vykonávať prácu poštového doručovateľa, Beáta Bednárová by mohla slúžiť ako príklad. Komunikatívnu, pohotovú a empatickú Kysučanku sme zastihli v deň, keď jej rodná dedina Svrčinovec v okrese Čadca pôsobila na prvý pohľad romanticky bielo pod záľahami snehovej periny.

„My, ktorí tu žijeme od narodenia, sme na snehové kalamity zvyknutí a hlavne dobre pripravení. Zvlášť poštoví doručovatelia, musíme sa hlavne dobre obliecť a v prvom rade si chrániť nohy napríklad špeciálnymi návlekmi. Veľmi dôležité sú topánky. Našťastie od nášho zamestnávateľa dostávame práve na tieto prípady veľmi kvalitnú obuv.“ Napriek tomu, že je vyučená kaderníčka, veľmi si obľúbila poštársku prácu, vykonáva ju 7 rokov.

„Školu som skončila krátko po prevrate, nebolo sa kde zamestnať, zrazu každý súkromníčil. Vydala som sa, postupne prišli na svet 4 deti, bola som na materskej dovolenke, potom som u nás v dedine pracovala v prevádzke, ktorá neskôr skrachovala. U nás v dedine sa náhodou uvoľnilo miesto poštárky, prihlásila som sa a neľutujem. Je to pekná práca, hoci musím chodievať aj na odľahlé miesta. Hlavne seniori ma vyzerajú, nedočkavo na mňa čakajú, aby so mnou prehodili pár slov a povypytovali sa ma na najčerstvejšie novinky v dedine.

Za tie roky sa mi podarilo spoznať nových ľudí a nadviazať s nimi pekné medziľudské vzťahy. Moja práca mi priniesla ďalšie milé benefity. Hoci roznášam poštu vo svojej rodnej dedine a odjakživa som vnímala jej peknú prírodnú scenériu, až teraz pri roznášaní pošty si pozornejšie všímam všetky tie krásne miesta.“

Energická pani Beáta netají, že navštevovať ľudské obydlia prináša aj riziká. „Sú to hlavne psy, ktoré znenazdajky vybehnú z dvora. Už som preto pristúpila aj ku krajnému riešeniu a jednému z majiteľov som pohrozila, že viac mu už nedonesiem poštu. Našťastie dal situáciu do poriadku,“ spomína.

Odborníci na zamestnanosť pravidelne zostavujú rebríčky povolaní, ktoré v krátkej budúcnosti zaniknú, medzi nimi sa často objavuje práve poštový doručovateľ. Generálny riaditeľ Peter Helexa však na margo takéhoto skepticizmu hovorí: „Je pravda, že počet listových zásielok klesá. Stále sú tu však seniori, ktorým doručujeme dôchodky domov, potom sú tu letáky či iné podobné produkty, hlavne v čase volieb ich roznášame oveľa intenzívnejšie ako obvykle.“

Poslať emailom
Diskusia ()
Turecký lietajúci automobil Cezeri.

Turecko šokovalo na technologickom festivale: Predstavujeme vám náš lietajúci automobil!

Populárne články
Herečka Sarah Hyland

Vo filme romantika, v realite dráma. Herečka Sarah Hyland už prekonala 16 operácií!

Turecký lietajúci automobil Cezeri.

Turecko šokovalo na technologickom festivale: Predstavujeme vám náš lietajúci automobil!

Založila konferenciu SUPERfeel, ktorá prináša ženám priestor na vzdelávanie a ďalšiu motiváciu.

Ivana Kičikoleva našla počas liečby vážnej choroby zmysel života: Som rada, že sa mi to stalo

Farmár z okresu Krupina nám ukazuje, ako mu diviaky zničili úrodu. Ak štát nezačne konať, úplne skončí s pestovaním poľnohospodárskych plodín.

Desať ton zdravých zemiakov musel vyviezť na hnojisko. Farmár čakal pomoc od štátu, tá neprišla

Karolína Chomisteková

Chomisteková končí na poste riaditeľky Miss Slovensko: Vystrieda ju tento mladík!

Vedeli ste

Vo vode sa scvrkáva koža.

Zobraziť viac
Diskusia