Nesie odkaz slávnejšej americkej „sestry“, pretína našu krajinu na polovicu, spája tri a onedlho už štyri krajiny medzi Baltským a Jadranským morom. Slovenská Route 66 má potenciál stať sa európskym fenoménom.

Spočiatku to bola len zhoda čísiel. Neskôr, keď Slovenskom otriasala hospodárska kríza, získala táto severo-južná tepna vďaka skupine nadšencov celkom nový rozmer.

„V časoch veľkej nezamestnanosti sme sa chytili myšlienky, že by popularizácia tejto cesty mohla priniesť ekonomický prospech a zároveň zvýšiť dopravnú bezpečnosť,“ vracia sa prezident Slovenskej asociácie Route 66 Juraj Smrečan do roku 2009.

O dva roky neskôr sa už cesta I. triedy I/66 od hraničného priechodu Šahy po Telgárt dočkala oficiálneho otvorenia pod názvom SK Route 66.

Pôvodná takmer 190-kilometrová trasa bola v roku 2015 rozhodnutím Ministerstva dopravy a výstavby SR predĺžená o prečíslovanú cestu I/67 až po hraničný priechod Lysá Poľana, vďaka čomu dnes spája naše hranice s Maďarskom a Poľskom. Zďaleka to pritom nemusí byť jej konečná podoba.

Prezident Slovenskej asociácie Route 66 Juraj Smrečan sa snaží o to, aby mladšia „sestra“ slávnejšej americkej cesty nadobudla európsky rozmer.
Prezident Slovenskej asociácie Route 66 Juraj Smrečan sa snaží o to, aby mladšia „sestra“ slávnejšej americkej cesty nadobudla európsky rozmer.
Zdroj: Martin Mázor

Všetko, čo máme

Po doplnení severného úseku na slovenskej „matke ciest“ si možno užiť 270-kilometrovú púť, ďalších 60 extra kilometrov vedie zachádzkou cez malebný Liptov.

„Keďže bol výrazný ohlas a záujem o zapojenie sa do projektu našej Route 66, virtuálne sme ju prepojili s Horehroním. Takto má slovenská Route 66 aktuálny dosah na viac ako 400 000 obyvateľov žijúcich v jej blízkosti.

Počas jazdy od Šiah až po Tatranskú Javorinu tak môžete vidieť prakticky to najkrajšie, čo naša krajina ponúka. Hrady, zámky, kúpele, hory, ,slovenské more‘ Liptovskú Maru, jaskyne, folklórne tradície,“ hovorí Juraj Smrečan.

Cestu prechádzajúcu cez štyri samosprávne kraje, osem okresov, deväť slovenských miest (Šahy, Dudince, Krupina, Zvolen, Banská Bystrica, Brezno, Liptovský Mikuláš, Poprad, Kežmarok) si už okrem motoristov z krajín V4 vyskúšali aj Nóri, Belgičania, Nemci, Holanďania, Francúzi, Taliani, Ukrajinci, Andorrčania a prišli dokonca aj Američania.

Filozofiou mototuristiky na slovenskej Route 66 je podľa Juraja Smrečana vyhľadávať túto cestu ako celok.

„Keď v roku 1924 otvorili legendárnu cestu v Spojených štátoch, slúžila najmä na dopravu materiálu, až neskôr sa z nej stal kult pre motorkárov. Hoci tí tvoria významnú časť aj našich návštevníkov, chceme, aby slúžila všetkým,“ dodáva.

Hraničný priechod s Poľskom Lysá Poľana. Tu je nateraz severný koncový bod cesty.
Hraničný priechod s Poľskom Lysá Poľana. Tu je nateraz severný koncový bod cesty.
Zdroj: Martin Mázor
Poslať emailom
Ilustračná snímka

Čo vedci skúmajú? Ako bude svet vyzerať o desaťročia či prekvapujúce zistenia o ľudskom tele

Populárne články
Herečka a recitátorka s kamarátkou Jarkou Karasovou, ktorú už po druhý raz objavila v televízii.

Skutočné priateľstvo: Eve Kristínovej (91) sa splnil sen. Našla svoju dávnu kamarátku

Ilustračná snímka

Náročná príprava Milana Ondríka: Keď potrebuje vypustiť ventil, nevysedáva v krčme

Vzdelaná, inteligentná, pracovitá, ale v osobnom živote nešťastná. Taká bola ALICE MASARYKOVÁ.

Masaryk ju kŕmil aj prebaľoval. Prezidentova dcéra sa s otcom porovnávala, no obdivovala ho

Ilustračná snímka

Očkovať či neočkovať? Odborníci búrajú mýty súvisiace s vakcináciou

Svadobné šaty s 200-tisíc kryštálmi

Tak toto sa len tak nevidí: Rozprávkové svadobné šaty zdobí 200-tisíc kryštálov

CO2 sa nikdy nezbavíme. Je to pravda?

Zbavíme sa niekedy CO2?

Zobraziť viac