Je to už šesť rokov, čo čínsky prezident Si Ťin-Pching ohúril svet zámerom svojej krajiny postaviť naprieč Európou, Áziou aj Afrikou Novú hodvábnu cestu.

Slovensko má k účasti na tomto dopravnom, ekonomickom a finančnom megaprojekte stále váhavý, neujasnený postoj. Na samite k tomuto medzinárodnému projektu v Hongkongu sa o tom presvedčil župan Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.

O enormnom záujme o Novú hodvábnu cestu a o smerovanie jej železničných i vodných koridorov okrem iného výrečne svedčí aj počet účastníkov medzinárodného samitu.

Ponuku Číny na spoluprácu si prišlo vypočuť viac ako 5-tisíc štátnikov, politikov, predstaviteľov stoviek bohatých i chudobnejších regiónov, najvplyvnejších bankárov, potencionálnych spoluinvestorov.

Číňania majú veľký záujem o rozšírenie prekladiska Bočiar pri Košiciach.
Číňania majú veľký záujem o rozšírenie prekladiska Bočiar pri Košiciach.
Zdroj: Peter Ličák

Číňanom sa páči Bočiar

Historická, viac ako 10 000 kilometrov dlhá hodvábna cesta spájala Čínu s krajinami v Stredomorí už v treťom tisícročí. Legendárna spojnica Východu so Západom slúžila nielen na prepravu tovaru oboma smermi, ale do krajín, cez ktoré viedla, po nej prichádzali aj nové vedomosti, poznatky vedy či skúsenosti.

Najznámejšia a najslávnejšia zo všetkých obchodných ciest mala teda veľký vplyv na rozvoj krajín, ktoré ležali na jej dlhej trase.

„Skúsenosti z európskych krajín ukazujú, že účasť na Novej hodvábnej ceste nevyhnutne vyžaduje podporu na všetkých úrovniach riadenia štátu. Žiaľ, na Slovensku je s tým problém, na takú efektívnu súčinnosť to zatiaľ nevyzerá. Slovensko by si malo zobrať príklad z Poľska, kadiaľ prechádza jeden z hlavných prúdov železničnej vetvy Novej hodvábnej cesty. V lokalite Czeremha-Wyskolitowsk budujú Poliaci už druhé prekladisko tovarov, na prvom termináli Brest-Malesznice za tri roky jeho prevádzky stúpol objem prepraveného a preloženého tovaru o 100 percent, adekvátne k týmto výkonom stúpli aj príjmy,“ konštatuje po návrate z hongkonského samitu predseda košickej krajskej samosprávy.

Košického župana Rastislava Trnku mrzí, že vláda dáva prednosť Viedni pred východným Slovenskom.
Košického župana Rastislava Trnku mrzí, že vláda dáva prednosť Viedni pred východným Slovenskom.
Zdroj: Peter Ličák

V apríli 2017 odporučila vláda Košickému samosprávnemu kraju, aby spolupracoval s Čínou na projekte Novej hodvábnej cesty. V tom čase Čína prejavila záujem o to, aby jeden zo železničných koridorov končil na východnom Slovensku, pri Košiciach.

Číňania sa aj prišli pozrieť na prekladisko Bočiar, po jeho prehliadke boli spokojní s jeho strategickou polohou, končí tam širokorozchodná trať z Ukrajiny, lokalita ponúka veľký priestor na vybudovanie nového terminálu, nebol by tam problém ani s pracovnými silami.

Ako zaznelo na samite v Hongkongu, Čínska rozvojová banka už investovala do 600 infraštrukturálnych projektov súvisiacich s Novou hodvábnou cestou 168 miliónov eur. To však zďaleka nie je konečné číslo, krajina má dnes na účte devízových rezerv viac ako 4 bilióny amerických dolárov.

Z ekonomického pohľadu sú to však mŕtve peniaze, ktoré ležia ladom namiesto toho, aby zarábali. Práve z tejto devízovej rezervy chce čínska vláda časť investovať do projektu hodvábnej cesty.

Za kľúčové krajiny považuje Čína na starom kontinente Španielsko, Holandsko, Taliansko, Grécko, Nemecko, Poľsko. Prezident Si Ťin-Pching na samite oznámil, že Čína už uzatvorila s európskymi, ázijskými a africkými partnermi dohody o spolupráci v hodnote 57 miliárd eur.

Prvý kontajnerový vlak do Londýna bol v roku 2017 vypravený s veľkou parádou.
Prvý kontajnerový vlak do Londýna bol v roku 2017 vypravený s veľkou parádou.
Zdroj: Getty Images

Nešťastný variant

„O prepojení Ázie, Európy a Afriky koridormi Novej hodvábnej cesty pod taktovkou Číny uvažuje dnes už 68 krajín, záujem podieľať sa na tomto projekte deklaruje aj Slovensko. Lenže kým Číňania majú prioritný záujem o to, aby nové prekladisko tovarov bolo v Bočiari pri Košiciach, naša vláda má napodiv záujem vybudovať širokorozchodnú železničnú trať naprieč celým Slovenskom, až na hranice s Rakúskom. Ekonomicky lukratívne prekladisko by teda nebolo na východnom Slovensku, ale nevedno prečo, ,darovali‘ by sme ho bohatej Viedni. Pri stretnutí s Číňanmi jasne zaznelo, že sú z tohto postoja našej vlády zneistení. Lebo odmietnuť výstavbu terminálu na vlastnom území a preferovať iný štát je pre nich ťažko pochopiteľné. Ak vláda bude presadzovať tento nešťastný variant, bude to pre východné Slovensko aj pre štátnu pokladnicu nenahraditeľná ekonomická strata. Po výstavbe nového terminálu Bočiar by tam mohlo nájsť dobre platenú prácu 5- možno až 10-tisíc ľudí. Z Košíc, Prešova, z Gemera, z dolného Zemplína,“ mrzí postoj vlády Rastislava Trnku.

Prvú mapu historickej hodvábnej cesty nakreslil cestovateľ Marco Polo.
Prvú mapu historickej hodvábnej cesty nakreslil cestovateľ Marco Polo.
Zdroj: Getty Images

Pritom aj Čína by radšej videla terminál Novej hodvábnej cesty pri Košiciach ako pri Viedni. Lokalitu na východnom Slovensku považujú za ideálnu, oceňujú, že Košický samosprávny kraj vyčlenil v krajskom územnom pláne na terminál plochu s výmerou 560 hektárov, aj to, že nové prekladisko by dokázalo ročne preložiť až pol milióna kontajnerov.

Na samite v Hongkongu sa košický župan dozvedel, že čínska vláda má na stole z európskych krajín stovku ponúk na vybudovanie prekladísk.

Kým iné štáty sa o tento lukratívny biznis bijú, lobujú v Číne u najvyšších štátnych predstaviteľov, slovenská vláda prihráva obrovskú investíciu bohatším susedom. V športovej terminológii sa tomu vraví gól do vlastnej bránky.

Volocopter by mohol slúžiť ako taxík budúcnosti.

V Singapure predstavili taxík budúcnosti: Poradí si so vzdialenosťou aj zápchami

Populárne články
Kráľovná nešetrí len na personále.

Legendy o skúpej Alžbete II.: Hladným sa do paláca chodiť nevypláca, takto hostia návštevy!

S víťazom Tour de France 2019 Eganom Bernalom.

Netradičná záľuba šoféra z Nitry: Juraj si dopisuje s cyklistickými tímami z celého sveta

Čipsy sa prvýkrát  v obchodoch začali predávať v roku 1895 v Clevelande.

Vznikla z nehody a náhody: Na pochúťku čakali v radoch boháči aj senátori!

Lenka Beňová priznala, že po Robovej smrti sa borila nielen so stratou milovaného muža, ale aj so zdravotnými problémami, ktoré sa objavili po strese.

Spoveď partnerky moderátora a politika Beňa: Čo je na živote bez Roba najťažšie?

Volocopter by mohol slúžiť ako taxík budúcnosti.

V Singapure predstavili taxík budúcnosti: Poradí si so vzdialenosťou aj zápchami

Vedeli ste

Vedia aj slony skákať?

Zobraziť viac
Diskusia