Slovenské železnice boli v minulosti súčasťou Československých štátnych dráh spolu s dnešnými Českými dráhami. Po troch desaťročiach od rozdelenia sú tie naše zastaranejšie.

Frekvencia vlakov na slovenských koľajniciach je podstatne nižšia, technické vybavenie a zabezpečenie „predpotopnejšie“. Päť vážnych, mediálnej pozornosti hodných nehôd v priebehu polovice jediného mesiaca v Česku naháňa hrôzu a vyvoláva obavy z cestovania vlakom. Či aj nám hrozia podobné nehody a čierne dni na koľajniciach, nie je možné predvídať, ale opatrnosti nikdy nie je dosť.

Najtragickejšia nehoda v niekdajšom Československu sa stala 14. novembra 1960 pri Stéblovej na trati medzi Pardubicami a Semtínom. Zrazil sa osobný vlak s plne obsadeným motorovým vlakom. Zahynulo 118 ľudí. Druhá najtragickejšia nehoda s viac než sto mŕtvymi sa stala na Štedrý deň v roku 1953 pri stanici Šakvice na trati Brno – Břeclav. V rýchlikovej mašine zaspal opitý rušňovodič. V plnej rýchlosti narazil do stojaceho osobného vlaku. Zahynulo 103 ľudí.

Séria vážnych havárií Českých dráh v prvej polovici júla 2020
  • 4. 7. – V Proseniciach v přerovskom regióne narazil vlak súkromnej spoločnosti Leo Express do trakčného vedenia. Nikto sa nezranil.
  • 7. 7. – Na jednokoľajnej trati pri Perninku v Karlovarsku sa zrazili osobné vlaky. Nehodu neprežili dvaja ľudia. Zranených bolo 24 ľudí.
  • 10. 7. – Pri Běchoviciach narazil vlak bez cestujúcich do stojaceho rýchlika. Nikto sa nezranil.
  • 12. 7. – Pri Černošiciach neďaleko Prahy sa dostal osobný vlak na rovnakú koľaj ako rýchlik z Klatov, ktorý šiel za ním. Strojvodca rýchlika stihol zareagovať. Nikto sa nezranil.
  • 14. 7. – Na hlavnej trati z Prahy do Kolína sa zrazil osobný vlak do Říčan so stojacim nákladným expresom. Po náraze sa osobný vlak vykoľajil a hrozilo, že sa prevráti. Nehodu neprežil strojvodca zakliesnený v kabíne. Zranilo sa 35 ľudí.

Kupujú lepších

Rozprávať sa s členmi manažmentu alebo so zamestnancami železníc nemusí byť objektívne. Tí si buď do vlastného hniezda špiniť nebudú a vybavenosť železníc prifarbia, či sľúbia svetlú budúcnosť, alebo tí nižšie postavení budú radšej ticho, aby neprišli o prácu. Starším železničiarom je jasné, že zlyhanie ľudského faktora spôsobuje aj letmejší vzťah k personálu. V minulosti sa len tak niekto nedostal do lokomotívy, aby ťahal za sebou súpravu osobných vozňov. Najprv prešiel dielňami, neskôr bol na mieste pomocníka rušňovodiča, až po čase mohol ťahať rýchlik. Dnes sa mladí dostanú na mašinu po absolvovaní školenia a niekoľkomesačného kurzu. Byť železničiarom už neznamená byť hrdý a uznávaný fachman. Je to práca, do ktorej sa mladí nehrnú ako kedysi. Okrem toho skúsených strojvodcov kupujú súkromné spoločnosti za lepšie výplaty. V štátnych sú platy nižšie.

Miloš Čikovský pracoval ako výpravca, päť rokov bol aj naším redakčným kolegom v časopise Život. Najdlhšie však pracoval ako hovorca troch slovenských spoločností na našich železniciach a viedol podnikový časopis. Túto profesiu robil tri desaťročia. O železnici napísal tri knihy, z toho dve o nešťastiach na nich. Ani on si netrúfa dráždiť osud a odhadovať, kedy by sa mohli udiať na našich koľajniciach podobné nešťastné udalosti. Len konštatuje, že naše železnice zaspali dobu. „Čo nová vláda, to horšie podmienky na železniciach. Zaostávanie spôsobuje v prvom rade nedostatok zdrojov. Štát má síce zámery, že by rád posilnil železničnú dopravu, staval koridory a vytváral lepšie a modernejšie podmienky, to sú pekné plány. Vo volebných programoch a vládnych materiáloch je vždy veľa smelých odhodlaní, ale keď príde na lámanie chleba, je nedostatok financií. Železnica prežíva alebo živorí,“ hovorí.

Koncepcií rozvoja našich železníc tu bolo už niekoľko. Napríklad výstavba koridorov sa neustále posúva. „Podľa prvých materiálov, ktoré vlády schvaľovali, sme už pred piatimi rokmi mali mať koridor až do Čiernej nad Tisou. Prakticky sme sa nedostali do Žiliny. Aký bude ďalší osud výstavby koridoru po Košice, je jeden veľký otáznik.“

Článok pokračuje na ďalšej strane.

Ilustračná snímka

10 rád, ako sa nenakaziť jedlom? Tieto pravidlá by ste mali dodržať!

Populárne články
V mladosti ju francúzska tlač prirovnala k herečke Brigitte Bardot.

Naša Brigitte Bardot: Chalupová sa preslávila vo svete, na emigráciu však nepomyslela

Znak neistoty alebo dominantnosti? MEGHAN sa drží HARRYHO obidvoma rukami.

Meghan chcela zatieniť Dianu: Do manželstva s Harrym vraj išla s jasným cieľom. Aké má ambície?

Ilustračná snímka

Nebola chorá, len zrazu začala spomínať smrť. Tušila, že sa to stane?

Tereza Nvotová

Netradičný film s hororovou zápletkou: TEREZA NVOTOVÁ prichádza s novým projektom

Ilustračná snímka

Dvanásť horoskopov pre všetky znamenia. Čo vás čaká a neminie od 14. do 20. augusta?

Grafiti sú novodobá pliaga. Je to pravda?

Grafiti sú novodobá pliaga. Je to pravda?

Zobraziť viac
Diskusia