Popri veľkých problémoch so starými ekologickými záťažami, s vysokou nezamestnanosťou či so sociálne znevýhodnenými skupinami obyvateľov začala na východnom Slovensku hlasno tikať ďalšia časovaná bomba – mosty v katastrofálnom stave.

Keď sa kedysi v polovici osemdesiatych rokov minulého storočia sčista-jasna, bez varovania zrútil starý železný most medzi šarišskými dedinami Tulčík a Raslavice na štátnej ceste druhej triedy spájajúcej Prešov s Bardejovom, bolo z toho veľké haló. Medzi ľuďmi i cestármi, lebo na čosi také si nespomínali ani najstarší pamätníci. Projektanti i stavitelia mostov mali dobrú reputáciu, pád mosta bol čímsi výnimočným. Ten za Tulčíkom zlomila spolu s hrdzou ťarcha staroby. Touto vážnou diagnózou dnes na Slovensku trpia desiatky mostov.

VIAC FOTOGRAFIÍ K ČLÁNKU NÁJDETE V GALÉRII

Frustrujúce ignorovanie problému

Čas nedevastuje len ľudské telá, dokáže sa nebezpečne zahryznúť aj do betónu, železa, ocele, do železobetónových mostných konštrukcií. A nielen na východe krajiny. „Degradácia mostov na slovenských cestách dlhé roky pokračuje alarmujúcim tempom a ignorovanie tohto problému predchádzajúcimi vládami bolo pre všetkých, ktorí veci rozumejú, až frustrujúce,“ konštatuje analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO Ján Kovalčík. Ako ďalej uvádza, stavebný a technický stav mostov na cestách prvej triedy je doslova alarmujúci. „V roku 2003 bolo v zlom a vo veľmi zlom stave deväť percent mostov, do minulého roka vyskočilo toto percento až na číslo 27, pričom zhoršovanie stavu mostov postupne akceleruje. Len za ostatných päť rokov sa počet mostov v zlom a vo veľmi zlom stave zdvojnásobil!“

Medzi prvými vypovedal poslušnosť na východe Slovenska most cez Ružín na ceste druhej triedy spájajúcej Spišskú Novú Ves, Krompachy, Gelnicu a celú Hnileckú dolinu s Košicami. Most postavený nad vodami priehradného jazera Ružín neďaleko Košickej Belej a Veľkého Folkmara museli uzavrieť pre dopravu na Štedrý deň v roku 2016 na 363 dní. Na 152-metrovom moste, postavenom v roku 1967 technológiou letmej montáže, sa náhle znížila únosnosť mostnej konštrukcie, pod ktorú sa podpísala deformácia predpätej nosnej výstuže. Rekonštrukcia mosta, ktorý je pre stredný Spiš strategický, stála milión 651-tisíc eur.

Článok pokračuje na ďalšej strane.

Ilustračná snímka

ZANIETENÍ CHALUPÁRI: Kam unikal pred svetom Chudík, Dočolomanský a iné hviezdy?

Populárne články
Dorota Nvotová pozýva ľudí na koronové prázdniny.

Na luxus zabudnite! DOROTA NVOTOVÁ opísala svoj život na Maldivách. Takáto je realita

Beh je vhodný šport, treba však behať správne.

Poškodenie kĺbov trápi aj tridsiatnikov. Bolia vás kolená či bedrá?

VIDEO: Keď v

VIDEO: Keď v "lufte" cítiť jar. Zbohom zima! Už aby krajina ozelenela

COVID AUTOMAT (28. februára 202)

COVID AUTOMAT: 20 okresov svieti načierno: Akú farbu má ten váš?

Ilustračná snímka

Vyhrážky zastrelením: Roztrasená MONIKA BABIŠOVÁ sa v Dubaji utápa v slzách

Kobra tancuje podľa píšťaly. Je to pravda?

Kobra tancuje podľa píšťaly. Je to pravda?

Zobraziť viac
Diskusia