Popri veľkých problémoch so starými ekologickými záťažami, s vysokou nezamestnanosťou či so sociálne znevýhodnenými skupinami obyvateľov začala na východnom Slovensku hlasno tikať ďalšia časovaná bomba – mosty v katastrofálnom stave.
Keď sa kedysi v polovici osemdesiatych rokov minulého storočia sčista-jasna, bez varovania zrútil starý železný most medzi šarišskými dedinami Tulčík a Raslavice na štátnej ceste druhej triedy spájajúcej Prešov s Bardejovom, bolo z toho veľké haló. Medzi ľuďmi i cestármi, lebo na čosi také si nespomínali ani najstarší pamätníci. Projektanti i stavitelia mostov mali dobrú reputáciu, pád mosta bol čímsi výnimočným. Ten za Tulčíkom zlomila spolu s hrdzou ťarcha staroby. Touto vážnou diagnózou dnes na Slovensku trpia desiatky mostov.
VIAC FOTOGRAFIÍ K ČLÁNKU NÁJDETE V GALÉRIIFrustrujúce ignorovanie problému
Čas nedevastuje len ľudské telá, dokáže sa nebezpečne zahryznúť aj do betónu, železa, ocele, do železobetónových mostných konštrukcií. A nielen na východe krajiny. „Degradácia mostov na slovenských cestách dlhé roky pokračuje alarmujúcim tempom a ignorovanie tohto problému predchádzajúcimi vládami bolo pre všetkých, ktorí veci rozumejú, až frustrujúce,“ konštatuje analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO Ján Kovalčík. Ako ďalej uvádza, stavebný a technický stav mostov na cestách prvej triedy je doslova alarmujúci. „V roku 2003 bolo v zlom a vo veľmi zlom stave deväť percent mostov, do minulého roka vyskočilo toto percento až na číslo 27, pričom zhoršovanie stavu mostov postupne akceleruje. Len za ostatných päť rokov sa počet mostov v zlom a vo veľmi zlom stave zdvojnásobil!“
Medzi prvými vypovedal poslušnosť na východe Slovenska most cez Ružín na ceste druhej triedy spájajúcej Spišskú Novú Ves, Krompachy, Gelnicu a celú Hnileckú dolinu s Košicami. Most postavený nad vodami priehradného jazera Ružín neďaleko Košickej Belej a Veľkého Folkmara museli uzavrieť pre dopravu na Štedrý deň v roku 2016 na 363 dní. Na 152-metrovom moste, postavenom v roku 1967 technológiou letmej montáže, sa náhle znížila únosnosť mostnej konštrukcie, pod ktorú sa podpísala deformácia predpätej nosnej výstuže. Rekonštrukcia mosta, ktorý je pre stredný Spiš strategický, stála milión 651-tisíc eur.
Článok pokračuje na ďalšej strane.