Amatérsky výtvarník Stanislav Baláž (67) z Raslavíc by si zaslúžil mať zápis v Knihe slovenských rekordov. Štvrť roka pracoval na výnimočnej výtvarnej kolekcii – šesťdesiatich portrétoch raslavických folkloristov.

Šarišská dedina na polceste medzi Prešovom a Bardejovom je na mape slovenského folklóru zapísaná zlatými písmenami. Je to už viac ako sto rokov, čo na začiatku dvadsiatych rokov minulého storočia raslavický richtár Anton Maník spolu s Jozefom Vavrekom, Andrejom Juskom a Andrejom Hvizdom dali dohromady miestnych ľudových spevákov, tanečníkov a muzikantov, nadšencov hornošarišských piesní a tancov. Prvých šesť rokov si spievali a tancovali len tak pre seba. Keď bola v dedine fašiangová či iná zábava, našli odvahu ukázať sa rodákom aj na verejnosti.

„Cestu na pódiá vo svete otvoril našim predchodcom fotograf, filmár a zakladateľ filmovej fakulty Akadémie múzických umení v Prahe legendárny Karel Plicka, ktorý našu dedinu navštívil v roku 1927. O štyri roky neskôr pozval mužskú spevácku skupinu do Prahy, svoje umenie predviedli v záhradách Belveder. A o pár rokov neskôr potešili ľudoví umelci z našej dediny svojím umením dokonca aj prezidenta Edvarda Beneša,“ načrel do histórie syn pána Baláža a vedúci známej Ľudovej hudby Stana Baláža.

UMELECKÉ DIELO MIRA ŽBIRKU A INÝCH SI POZRITE V GALÉRII...

Dar k jubileu Raslavičana

Stanislav Baláž starší k jubileu folklórnej skupiny Raslavičan, ktorá už dlhé desaťročia patrí k tomu najlepšiemu, čo slovenský folklór má vo svojom talóne, venoval každému členovi tohto umeleckého kolektívu portrét namaľovaný uhlíkom a suchým bielym pastelom. Takú kolekciu portrétov asi mnoho súborov vo svete nemá. „Keby som už nebol na dôchodku, na namaľovanie 60 portrétov by som si čas asi nebol našiel. Každý portrét mi zabral dva, niektoré aj tri dni, ale bola to pre mňa veľmi výnimočná práca, dnes mi je aj ľúto, že tie portréty hudobníkov, tanečníkov, spevákov sú už dokončené. Najviac mi dali zabrať kroje, kresba tých nádherných výšiviek na košeliach či lajblíkoch, ako tu na Šariši vravíme vestám,“ hovorí pán Baláž o tvorbe nezvyčajnej výtvarnej kolekcie.

K maľovaniu portrétov inšpirovala STANISLAVA BALÁŽA manželka ANNA.
Zdroj: Peter Ličák

Na portrétovanie folkloristov zvolil uhlík, ktorý považuje za najzákladnejší prírodný výtvarný materiál. „Maľovanie uhlíkom či zuhoľnateným drievkom má päťdesiattisícročnú tradíciu, je to technika známa od praveku. Uhlík je výsostne prírodný materiál, vyrába sa z viniča alebo konárov dubového či vŕbového dreva, ktoré sa čiastočne spáli. Práve pre svoj prírodný pôvod som ho považoval za ten správny materiál, veď aj ľudové kroje členov Raslavičana sú zhotovené z prírodných materiálov,“ vysvetlil nám výber výtvarného materiálu autor portrétov.

Kým odišiel do dôchodku, 30 rokov meral každý deň cestu z rodnej obce do Bardejovských Kúpeľov, nastúpil tam ako rehabilitačný pracovník vo vodoliečbe v práve otvorenom kúpeľnom dome Ozón. „Do roboty ma prijímal riaditeľ Radač, vynikajúci špecialista na choroby zažívacieho traktu, za ktorým chodili so svojimi zdravotnými problémami ministri a kadejakí funkcionári až z Prahy. Liečila sa tam aj manželka prezidenta Husáka, keď si zlomila ruku, poslali po ňu vládnu helikoptéru, ktorá pri návrate do Bratislavy havarovala, pád nikto neprežil,“ spomína pán Baláž na prácu v kúpeľnej rehabilitácii. „Boli to pre mňa veľmi pekné roky, pri rehabilitácii som spoznal mnoho výnimočných ľudí, napríklad Jožo Ráž, líder legendárneho Elánu, bol na liečení v Bardejovských Kúpeľoch asi desaťkrát.“

Pokračovanie na ďalšej strane...

Diskusia