Vojsť do niektorého z hotelov alebo reštaurácií, s ktorými spolupracovala KATARÍNA STUPAVSKÁ, je ako ocitnúť sa v špičkovej galérii.

Návrhárka veľkoplošných tapiet, ktoré už viac ako osem rokov tvorí v Holandsku, dokáže každému priestoru vdýchnuť neopakovateľnú atmosféru a sprostredkovať zážitkové cestovanie nielen v priestore, ale aj v čase. Hoci Katarína Stupavská pôvodne študovala módu, svoju dušu nakoniec upísala interiérovému dizajnu. Mladá Slovenka vymenila rodné Piešťany za Amsterdam, kde stihla vtisnúť unikátnu identitu sieti luxusných holandských hotelov Van der Valk. Jej návrhy tapiet zdobia aj butikové a historické hotely, reštaurácie, kancelárie, byty či nemocnice. A hoci každý dizajn je jedinečný, spája ich vyžarovaná emócia, ktorá málokoho nechá chladným.

Oceán možností

Do Holandska sa Katarína presťahovala spolu s rodinou ako 14-ročná po tom, ako tu jej mama dostala zaujímavú pracovnú ponuku. Napriek náročným začiatkom, keď sa počas troch mesiacov musela od piky naučiť nový jazyk a za jeden rok vyštudovať naraz dva školské ročníky, si život v Amsterdame pochvaľuje. „Cítila som sa ako ryba hodená do oceána nekonečných možností. Dostala som slobodu vyjadriť sa a mohla som plávať, kam som chcela,“ hovorí dizajnérka, ktorá sa pre svoju kreatívnu povahu v slovenských školách často cítila nepochopená.

Katarína kreslila od okamihu, keď dokázala v ruke udržať ceruzku, a nikdy nepochybovala o tom, že jej miesto je v umení. „Otec raz reagoval, že je to krásny koníček, ale pýtal sa, čím by som sa naozaj chcela stať. Táto veta sa stala mojím motorom do tridsiatky. Ako umelec som sa už narodila, nedokážem byť nikým iným,“ hovorí návrhárka štýlových tapiet.

Vstupenka do sveta módy

K móde to Katarínu ťahalo akosi podvedome, už na strednej škole si začala privyrábať prácou v prestížnom módnom butiku Van Ravenstein. Netušila pritom, že módny talent má zapísaný v DNA. „Ženy z mojej rodiny sa vždy krásne obliekali. Často obdivujem na fotkách ich vkus a štýl. Len nedávno som sa dozvedela, že moji predkovia vlastnili okolo roku 1920 kožušinový obchod vo Zvolene a sami si modely aj vyrábali,“ spomína Slovenka. V butiku prvýkrát nazrela do zákulisia dizajnérskej práce, dokonca sa zúčastnila na amsterdamskom týždni módy. V tom čase už vedela, že iná cesta pre ňu neexistuje.

Na prestížnej univerzite Amsterdam Fashion Institute ju čakala tvrdá drina, no vďaka výborným výsledkom už v prvom ročníku obliekala modelky na prehliadke Viktor & Rolf v Paríži. Nasledoval letný módny kurz v Paríži, kde sa učila od najlepších učiteľov a módnych návrhárov ako Dries van Noten alebo Ann Demeulemeester, neskôr sa v rámci programu Erasmus dostala na vysokú umeleckú školu vo švajčiarskej Ženeve. „Zbožňovala som to tam. Dali nám dokonca kľúčik od školy a mali sme dovolené prespať tam, aby sme ráno zasa mohli rýchlo začať s návrhmi. Na to nadväzovala moja stáž u Marry Katrantzou v Londýne, kde som sa prvýkrát zaľúbila do digitálnej potlače na hodvábe.“

Pokračovanie na ďalšej strane...

Diskusia