Pri niektorých sochách Austrálčana Rona Muecka (54) sa človek musí cítiť ako lilipután, iné len ťažko rozlíši od živých bytostí.

Na rozdiel od voskových figurín, ktoré často znázorňujú slávne osobnosti, Austrálčanove sochy sú podobizňami anonymných ľudí. Často ich stvárňuje nahé, a tak vidieť, s akou precíznosťou tento „novodobý Frankenstein“ pracoval aj pri tvorbe najmenších detailov.

Použil svoje vlasy

Ron Mueck sa dlhé roky „zašíval“ v austrálskej televízii, kde vyrábal bábky pre detské televízne seriály a filmy. Prvé realite verné sochy, masky či napodobeniny zvierat začal vyrábať, keď sa presťahoval na druhú stranu zemegule, a v Londýne si založil vlastnú reklamnú firmu. Tieto však mali jednu chybičku krásy – aby nebolo vidno ich konštrukciu, museli sa fotiť len z určitého uhla pohľadu. Preto začal špekulovať nad tým, ako vytvoriť sochy, ktoré by sa dali odfotografovať bez problémov z akéhokoľvek miesta.

1291108:fullwidth:true:true:true

Aj socha Chlapca v podrepe si vyžaduje priestrannú galériu.

Jeho prvé pokusy mali menšie rozmery, no nadchli aj reklamného guru Charlesa Saatchiho, zakladateľa úspešnej agentúry Saatchi & Saatchi, ktorý začal tieto diela zbierať a dohadzovať Mueckovi ďalšie kšefty. Cestu k úspechu pomohla umelcovi vydobyť socha nazvaná Mŕtvy otec, ktorá sa svojou veľkosťou začala približovať realite. Mimochodom, bolo to prvýkrát a naposledy, keď na dokončenie diela použil svoje vlasy.

1291106:gallery:true:true:true

Ron Mueck verne zobrazil dieťa tesne po narodení.

Mueckove ďalšie diela, ktoré vytvára zo silikónu, polystyrénu či zo syntetickej kože, sa odvtedy začali vystavovať vo všetkých uznávaných galériách po celom svete. Napríklad sochu tehotnej ženy odkúpila Austrálska národná galéria za 800-tisíc dolárov. O tom, že to bola dobrá investícia, svedčí záujem ľudí. Tí dnes radi zaplatia za umenie, ktoré ich dokáže šokovať.

1291107:gallery:true:true:true

Stojaca žena na výstave v Japonsku šokovala svojou veľkosťou.

Diskusia