Silvia Slobodová (29) si bez pomoci v USA vybudovala úspešnú firmu. „Hoci ste len priemerný podnikateľ, v Amerike máte stále obrovský potenciál byť dobrý,“ tvrdí.
Silvia mala po skončení školy rozbehnutú kariéru vo financiách. Hoci mala našliapnuté na skvelú budúcnosť a v práci sa jej darilo, americký sen jej v hlave rezonoval dlhý čas.
„Veľmi som túžila žiť v Amerike. Túto krajinu som spoznala vďaka programu Work & Travel, ktorý som absolvovala štyrikrát ako študentka. Postupne som spoznávala Američanov, ich mentalitu a začala som zisťovať, ako tam fungujú rôzne systémy,“ vysvetlila.
Po vycestovaní za veľkú mláku stavila na istotu a svoje podnikanie sa rozhodla rozbehnúť v oblasti, v ktorej mala skúsenosti.
„Začala som spolupracovať so slovenskou agentúrou, pre ktorú som organizovala sezónne práce či ročné platené stáže určené pre Slovákov na Miami. Išlo o program podobný tomu, ktorý som absolvovala roky predtým ja, len lepšie zorganizovaný, so slovensky hovoriacim delegátom, na ktorého by sa študenti mohli v prípade potreby obrátiť,“ popísala začiatky spred siedmich rokov.
Dnes tieto aktivity vykonáva z pozície poradcu, keďže know-how svojej agentúry predala. V krátkom čase totiž zistila, že väčšmi ako riešiť problémy pracujúcich študentov ju napĺňa poradenstvo. To beztak bezplatne poskytovala rôznym ľuďom v núdzi, ktorí ju často vyhľadávali.
„Začalo ma kontaktovať mnoho Slovákov a Čechov. Tí mali vďaka svojim známym informácie o tom, že v Amerike podnikám a chceli vedieť ako na to.
A keďže som bola v rámci česko-slovenskej komunity žijúcej na Floride pomerne známa, občas ma kontaktovali ľudia aj s úplne inými problémami, často v krajných situáciách a v núdzi. Jedného chlapca napríklad zrazilo auto, vodič ušiel, tak som mu pomáhala skontaktovať sa s právnikom.
Som totiž človek, ktorý má rád veci podchytené, všetko naštudované, vedela som každému presne poradiť, kam ísť, čo robiť v prípade rôznych životných situácií a v podstate na základe toho vznikol nápad, že sa týmto poradenstvom môžem živiť.“
Vie ako na to
Pre Silviu je typická jej pohotovosť. Prácu v Miami si pre časový posun nastavila tak, aby mohla byť už od tretej rána slovenským či českým klientom k dispozícii a okamžite reagovať na ich požiadavky. V súčasnosti až 80 percent jej práce tvorí konzulting, vďaka ktorému pomáha našincom naštartovať vlastný biznis.
„V Amerike som bola pomerne dlho, preto dobre poznám nákupné vlastnosti Američanov. Okrem toho viem, ako to tu funguje. Na niektoré podnikateľské aktivity totiž potrebujete špeciálne licencie. Okrem toho musíte ovládať federálne predpisy, rozdiely v zákonoch v rámci jednotlivých štátov a ešte aj miestne predpisy.
Netvrdím, že sú to informácie, ktoré si bežný človek nevie zistiť aj sám, no trvalo by mu to podstatne dlhšie ako mne. Ja viem všetky nutné informácie zhromaždiť rýchlo. Ak sa náhodou stane, že niečo neovládam, viem si to rýchlo zistiť z overených informácií a zdrojov,“ vysvetlila nám Silvia.
Jej služby sa okrem analýzy trhu a založenia firmy vzťahujú na písanie biznis plánov, ktoré nádejní podnikatelia následne predostrú na ambasáde. Na základe toho môžu získať investorské víza určené na podnikateľské aktivity.
Odvetvia, v ktorých sa mnohí rozhodnú realizovať, sú rôzne. Prevažuje IT sektor súvisiaci s tvorbou softvérov, aplikácií a webových stránok.
„Pomáhala som v rozbehu aj dvom konceptom v oblasti fitnes, riešila som požičovňu malých lodí, prevádzku zdravého fast foodu alebo rôzne online služby,“ zaspomínala si.
Podľa jej názoru sú totiž Slováci v porovnaní s Američanmi veľmi pracovití a draví. Niektorí sa preto radi chopia overených služieb, ktoré sa však snažia poskytnúť v omnoho lepšej kvalite.
„Na Slovensku ste buď dobrý a v podnikaní sa vám darí, alebo vás zožerie konkurencia. V Amerike môžete byť pokojne aj priemerný, no stále ste úspešný. V podnikaní ani nemusíte byť jednotkou na trhu a aj tak sa stále môžete tešiť z vysokých tržieb.
Je to preto, lebo pomyselný koláč, o ktorý sa delíte s ostatnými firmami, je obrovský a vaša šanca preraziť niekoľkonásobne vyššia,“ ozrejmila mladá podnikateľka, ktorá mnohých klientov nabáda k tomu, aby v krajine neobmedzených možností začali najskôr s menším biznisom.
„Realita je taká, že podnikateľ musí preinvestovať len taký objem peňazí, ktorý si daný biznis vyžaduje. Pri službách to môže byť investícia už od 30 000, no z toho nemusí byť celá čiastka minutá.
Často klientom radím, aby nehľadali biznis, ktorý si vyžaduje 300-, 500-tisícovú investíciu s tým, že vyhliadky na návrat zisku sú dlhodobé a neisté. Skôr im radím nájsť si niečo menšie, s čím majú skúsenosť, čo im je blízke. Väčšinou ich inšpirujem v tom, aby zbytočne neinvestovali ťažko zarobené státisíce.“
Zažila šok
V rámci svojej práce sa stretáva s dvoma typmi klientov: „Takí, ktorí Ameriku navštívili, sú trošku zorientovaní napríklad vďaka výmenným programom, ktoré predtým absolvovali. Sú to väčšinou mladí ľudia s veľkou víziou.
Potom sú to zabehnutí podnikatelia, ktorým príde slovenský trh malý a chceli by sa s rodinou presunúť do inej krajiny. Práve pred takými ľuďmi mám veľký rešpekt, keďže majú zodpovednosť aj za svoju rodinu.
Začať od nuly, keď má niekto 25 rokov, je iné, ako keď v novej krajine začínate s celou rodinou v štyridsiatke. Tam človek aj na začiatok potrebuje úplne iné životné náklady, napríklad na poistenie a školy,“ uviedla.
Za roky praxe už Silvia pomohla naštartovať biznis okolo päťdesiatim firmám. Iba v dvoch prípadoch nebola úspešná, paradoxne, problémy malo práve jej podnikanie.
„Keďže som si potrebovala obnoviť investorské víza, vypracovala som nový plán, ktorý však zjavne nepochopili. Vôbec si neuvedomili, čo robím, lebo ja v podstate prinášam nových investorov do Ameriky, ktorí tu prečerpávajú rôzne množstvo peňazí a vytvárajú pracovné príležitosti,“ prekvapila nás cieľavedomá biznismenka.
Tá po obrovskom sklamaní vycestovala do Miami na iný typ víz ešte dvakrát.
„Nemohla som zrazu zostať doma a všetko v USA zahodiť. Musela som nastaviť svoje podnikanie tak, aby som ho dokázala riadiť aj zo Slovenska. Samozrejme, vo firme mám nových partnerov, ktorí ma zastupujú v New Yorku aj na Miami a všetko nakoniec dobre dopadlo.“
Jej práca ju našťastie neviaže na konkrétne miesto. Takto sa dokonca môže osobne stretnúť s každým záujemcom o podnikanie v USA. Keď žila na Miami 6 rokov, s mnohými svojimi klientmi sa fyzicky nikdy nestretla. Navyše, podnikateľský plán môže písať kdekoľvek, aj na Islande.
Nové priority
Ako sa hovorí, všetko zlé je na niečo dobré a po predýchaní prvotného šoku vzala týmto spôsobom novú životnú situáciu aj samotná Silvia. Na Slovensku žije už 4 mesiace, počas ktorých si uvedomila, že jej tunajší ľudia a ich mentalita chýbali.
„Som bližšie k svojej rodine a môžem povedať, že teraz mi je doma dobre. Uvedomila som si, že Amerika je úžasný trh na podnikanie, no nie je vhodný na založenie rodiny. Keďže mám o chvíľu 30 rokov, postupne sa začínam zamýšľať aj nad tým, čo ďalej so svojím súkromím.“
Popritom by sa tiež rada angažovala v projektoch, ktoré zvýšia povedomie o možnostiach pôsobenia Slovákov a Čechov na americkom trhu. Ako sama hovorí: „Informácií je málinko a väčšina z nich je poriadne skreslená.“
Jej rukami prešlo približne 500 klientov, preto vie, že novým záujemcom má čo ponúknuť...