Stále sú nenahraditeľnou súčasťou slovenského vidieka. Zdá sa, že terénne nákladiaky, ľudovo zvané vétriesky, sú večne živé.

Jedineční pomocníci pri zvážaní nákladov z ťažkého terénu makajú. Na parádu si ich opatruje len málokto. Aj keď vidno, že ich páni k nim majú často veľmi dôverný vzťah a starajú sa o ne. Vétriesku počuť zdiaľky. Vzduchom chladený radový 6-valcový dieselový motor Tatra 912 dokáže riadne zahučať. Túto nevýhodu vyrovnáva jeho spoľahlivosť v extrémnych tepelných podmienkach. Aj to má svoje ale ako všetko na vétrieskách. Štarty bývali za mínusových teplôt ťažké. Motor nemal dekompresor ani žeraviace sviečky. Na ľahší štart v zime vozidlá vybavovali špeciálnym zariadením na vstrekovanie ľahko zápalného éteru do nasávacieho potrubia a už to išlo, hučalo, smrdelo a dymilo.

FOTOGRAFIE NESMRTEĽNÝCH VÉTRIESIEK NÁJDETE V GALÉRII
Vojenský trojtonový trojnápravový špeciál (V3S)
Hromadnú výrobu spustili v roku 1953. Spočiatku to bolo len vozidlo pre armádu. Jednoduchá robustná konštrukcia urobila z vétriesiek najlepšie terénne nákladné automobily, ktoré prekonali dobu. Skvelé technické riešenie je konštrukcia náprav so zostupnými kolesovými redukciami, kde je os nápravy umiestnená nad osou krútenia kolies. Vozidlo je tým zdvihnuté, aj keď má relatívne malé kolesá. Vétrieska nie je ťažká, vďaka čomu prechádza náročným terénom hladko. Na vývoj nového motora nebol čas. Šalamúnsky preto upravili motor z tatrovky, z ktorého jednoducho ubrali jeden rad valcov a hotovo.

Dostanú sa všade

„Som stavbár, ale vždy ma bavili stroje, tak som sa nimi začal zaoberať,“ spomína Ján Štofík z Pichní pri Snine v severovýchodnom kúte Slovenska. Mohutný chlap je známy svojou láskou k vétrieskám. Keď jeho kamaráti a známi niekde vidia nejakú odstavenú, vedia, že by ho mohla zaujímať a hneď mu volajú. „Mám ich na prácu a pre radosť,“ vyznáva sa. „Je to jednoduchý a dobrý stroj. Na vojenčine som jazdil s Tatrou, ale tá je do terénu ťažká. S vétrieskou je to paráda. Dostane sa všade.“

Koľko ich má vo dvoroch, ani sám nevie. Na prvý pohľad je však jasné, že je kráľ V3S. „Na papieroch je ich približne šesť. Niektoré mám poodstavované len dočasne. Neplatím poistky za všetky, to by bolo neúnosné. Veď nepoužívam každú každý deň. Privítal by som, keby sa aj u nás dali prekladať evidenčné čísla z auta na auto, ako je to trebárs v Holandsku či Belgicku. Poistky a technické kontroly sú pre mňa najväčšou finančnou záťažou,“ vysvetľuje. „Drevo zvážam tak tri či štyri razy do mesiaca. Značky pritom musím mať, lebo sa nepohnem,“ dodáva.

Jedinečné veterány najviac využíva pri ťažbe v lese. „Nehovorím, aj iné autá sú dobré do terénu, trebárs mercedesy, ale vétriesku neprekonajú. Je perfektne vyvážená. Lepší stroj do terénu nevymysleli,“ pochvaľuje si. Prvú Pragu V3S mal v sedemnástich. Ešte ani vodičský preukaz nemal. „No brat ho už mal. On na nej jazdil po ceste a ja po lese,“ spomína s úsmevom. „Prvú sme prihlasovali v Humennom. V tom čase ešte Snina nebola okresom. Len čo sme zašli za Sninu, už som brata vyhadzoval od volantu. Odtiaľ som šoféroval ja.“

Pokračovanie na ďalšej strane...

Krivdy a závisť z minulosti neobchádzajú ani život známych osobností. Niektoré nemali byť nikdy odhalené

Tichá vojna v šoubiznise! Krivda a závisť neobišli Turjanovú, Šoralovú ani Bohdalovú

Populárne články
Rakva princa Philipa prichádza do Kaplnky svätého Juraja.

Dráma na kráľovskom pohrebe: Napäté stretnutie Williama a Harryho!

Ilustračná snímka

Ako si politici a političky poradili s problémom zatvorených kaderníctiev?

1969: Milan Lasica

Poklady z nášho archívu: Ako sa MILAN LASICA labužníkom stal

Králiky rozhodne nepatria medzi tuctové obce, čaká vás tu nejedno prekvapenie.

Rarity horskej dediny: Na Králikoch pracujú na vytvorení lyžiarskeho raja

Každé štyri až päť rokov sa objavujú nové choroby zvieracieho pôvodu, proti ktorým nemáme imunitu ani vakcínu.

To najhoršie nás ešte len čaká! Podľa vedcov bude dochádzať k častejším a horším pandémiám

Dlhé vlasy posilňujú korienky. Je to pravda?

Dlhé vlasy posilňujú korienky. Je to pravda?

Zobraziť viac
Diskusia