Mandlová hrala spoločne s Vlastom Burianom v Lamačových komédiách Ducháček to zařídí (1938) či U pokladny stál (1939).
Adina Mandlová bola hviezdou prvorepublikového filmu, očarila divákov svojou krásou, jej životný príbeh však bol plný dramatických zvratov. Obdobie jej hereckých úspechov bolo relatívne krátke - trvalo od roku 1933 do konca druhej svetovej vojny. Od narodenia herečky uplynie v utorok 28. januára 110 rokov.
Adina Mandlová sa narodila 28. januára 1910 v Mladej Boleslavi ako Jarmila Anna Františka Marie Mandlová. Jej otec bol prednostom stanice a inšpektorom železníc. Po jeho predčasnej smrti sa rodina ocitla v zlej sociálnej situácii.
Adina Mandlová mala už v škole problémy so správaním. Vylúčili ju z reálneho gymnázia, úspechom sa neskončilo ani jej štúdium v Paríži. Rok pracovala ako sekretárka, no rýchlo sa zoznámila s ľuďmi, ktorí ju priviedli do sveta filmu.
Prvý raz sa na striebornom plátne objavila v roku 1932 vo filme Děvčátko, neříkej ne! dnes už zabudnutého režiséra prevažne nemých filmov Josefa Medeottiho - Boháča.
Prelomový moment sa dostavil, keď sa Mandlová zoznámila s hercom Hugom Haasom. Aj vďaka jeho snahe si zahrala v komédii Život je pes, ktorú napísal a režíroval Martin Frič. "Hugo Haas aj napriek nesúhlasu a protestom majiteľa Moldavia filmu vedľa seba do hlavnej roly presadil svoju chránenkyňu a milenku Adinu Mandlovú, ktorá po kurzoch u Růženy Naskovej a domácej príprave pod vedením Haasa a Friča vstúpila tento raz pred kameru v celkom inej forme," píše Pavel Jiras v publikácii Barrandov.
V ďalšom roku nasledovali komédie Nezlobte dědečka s Vlastou Burianom v hlavnej úlohe (režisérom bol Karel Lamač) a Fričova snímka Mazlíček, na ktorej sa Haas podieľal ako herec aj spoluautor scenára. Haas a Mandlová boli tiež hviezdami filmov Ať žije nebožtík (1935), Velbloud uchem jehly (1936), či komédie Děvčata, nedejte se (1937).
V tom čase už patrila Mandlová k najznámejším herečkám, vynikala nielen šarmom, ale aj hereckým dôvtipom a prirodzenosťou. Len v roku 1937 účinkovala v deviatich filmoch. Ich kvalita bola rôzna, podobne ako herecký priestor, ktorý jej ponúkli. Haas si však strážil, aby najviac vynikla v jeho projektoch.
K vrcholom ich spolupráce patrí komédia Mravnost nade vše (Martin Frič, 1937). Mandlová tu stvárňuje dcéru hlavného hrdinu, upätého moralistu v podaní Huga Haasa. V ženských úlohách jej konkurujú Světla Svozilová a Věra Ferbasová, herecké výkony a vtipný scenár však robia z filmu jednu najlepších komédií svojej doby.
Mandlová hrala spoločne s Vlastom Burianom v Lamačových komédiách Ducháček to zařídí (1938) či U pokladny stál (1939).
Článok pokračuje na ďalšej strane.