Žiadna sláva to nie je. Napríklad Talian by zrejme nad kamennými mostmi pre nás a u nás zaujímavými len krútil hlavou. Takých u nich doma majú nespočetné množstvo takmer v každej dedine. Najnovšie kamenné mosty stavali na území dnešného Slovenska ešte na začiatku dvadsiateho storočia. Väčšinou boli určené pre železničnú dopravu. Je medzi nimi aj náš najkrajší a najimpozantnejší Chmarošský viadukt. Viadukty vynechajme a poďme ešte hlbšie, do čias spred rozvoja vlakovej dopravy. Takých historických mostov, ktoré sú aspoň sčasti kamenné, sa nám už veľa nezachovalo.

História mostov siaha až kamsi k jednoduchým lávkam z kmeňov stromov. Rimania už vedeli stavať klenby. V tom čase sa začala aj výstavba kamenných konštrukcií. Neboli to iba cestné spojky, ale trebárs aj akvadukty. Neskoršie románske mosty vychádzali z rímskych vzorov. Počas gotiky ich konštrukciu zdokonalili. Mosty stavali s väčšími oblúkmi. Renesancia priniesla ľahšie piliere a širšie mostovky. Ešte počas nástupu železničnej prepravy bol kameň v kurze, vytlačila ho však liatina a betón.
Pokračovanie na ďalšej strane...