HALLUX VALGUS alebo vybočený palec je nepríjemná choroba, ktorá sa začína poklesom priečnej klenby chodidla. Ak sa toto ochorenie vyskytlo vo vašej rodine, zrejme ho budete mať tiež.

Vybočenie kĺbu palca na chodidle nie je iba estetická záležitosť, má aj vážne zdravotné dôsledky. Začína sa klesaním priečnej klenby na chodidle. Palec drží šľacha, ktorá je viac namáhaná a začína ho tlačiť na ostatné prsty. Tlak dráždi aj kĺb, ten postupne hrubne, rozširuje sa, zväčšuje sa a palec ešte viac tlačí na zvyšné prsty. Nakoniec je celá predná časť chodidla zdeformovaná a robí človeku ťažkosti pri chôdzi.

Hoci si mnohí myslia, že na vine sú úzke topánky či vysoké opätky, nie je to pravda. Niektoré ženy na nich chodia celý život a nič, iné si dávajú pozor, a predsa sa halluxu nevyhnú. Keby to bola iba otázka vhodnej obuvi, mnohí ľudia by sa vyhli problémom. Žiaľ, na vine je genetika. Ak sa vybočený palec v rodine „dedí“, je až deväťdesiatpercentný predpoklad, že sa mu nevyhne ani nasledujúca generácia. Takže namieste nie je otázka, či dotyčný človek bude hallux mať, ale skôr kedy. Niekedy sa chodidlo nemení až do štyridsiatky, potom to príde, inokedy sa degeneratívne zmeny zjavia už v detskom veku. Je to individuálne, rovnako ako rýchlosť ich postupu. Najčastejšie však tento problém vzniká u žien po tridsiatke.

Hallux môže vzniknúť aj po úraze

Okrem genetiky sa hallux môže vytvoriť aj ako poúrazový stav, napríklad u športovcov. V týchto prípadoch by sme však skôr mali hovoriť o poúrazovom stave, artróze. Zlomenina palca sa môže zle zhojiť, na kosti sa objavia výrastky a tlačia na kožu.

 

Prevenciou aj pre tých, ktorí hallux nemajú podmienený geneticky, je vhodná obuv. Ak už musíte nosiť úzke topánky na podpätku, potom by po vyzutí topánky mala nasledovať nožná gymnastika. Teda rozcvičiť si prsty, rozhýbať chodidlo. Ak budete nosiť topánky s úzkym špicom desať hodín denne a tlačiť tak palec dovnútra, pravdepodobnosť, že to palec nezvládne a vytvorí sa hallux, je vysoká.

 

Ak sa proces tvorby halluxu spustí na jednej nohe, dá sa predpokladať, že čoskoro zasiahne aj druhé chodidlo. Platí, že hoci halluxom už trpíte, mali by ste sa vyhýbať úzkym topánkam, dožičiť si uvoľňujúce masáže chodidiel a rozhodne zabudnúť na vysoké podpätky. Masážou môže byť aj prechádzka bosými nohami po tráve alebo po drobných kamienkoch.

Pokračovanie na ďalšej strane...

Diskusia