Kĺby bolia takmer milión Slovákov. Bezmála pätnásť percent z nich má artrózu, k lekárovi však mnohí nejdú. Odkladané problémy s kĺbmi v strednom veku môžu viesť k neskorším komplikáciám.

Pohybom a fyzickou záťažou sa kĺby opotrebovávajú. Kĺbová chrupavka sa postupne stenčuje a poškodzuje. Kosti sa začnú o seba trieť, môžu sa na nich objaviť výrastky a nakoniec kĺb úplne skostnatie. Takmer polovica ľudí nad 45 rokov, ktorí majú problémy s kĺbmi, pociťuje bolesť každý deň a skoro štvrtina sa preto musela úplne vzdať svojich záľub. A nejde len o profesionálnych športovcov a seniorov. Boľavé kĺby strpčujú život aj mladým ľuďom a ľuďom v strednom veku. Pri fyzickej aktivite sa namáhajú predovšetkým kolenné, bedrové a ramenné kĺby. Hlavnou príčinou opotrebovania je nadmerná fyzická záťaž a veľký podiel na poškodení kĺbov má aj genetika. Deti rodičov, ktorí v skorom veku museli podstúpiť výmenu jedného či viacerých kĺbov, pravdepodobne budú mať problémy s artrózou tiež.

Čo môžete urobiť pre svoje kĺby?
  • K opotrebovaniu kĺbov prispieva aj zlé držanie tela a anomálie kĺbov, ktoré sa dajú zistiť už v detstve. Navštívte fyzioterapeuta, poradí vám, ako zlepšiť svoju chôdzu či postoj.
  • Vyhýbajte sa prechladnutiu a zime, virózy môžu kĺby vážne poškodiť. 
  • Ak už aj máte prejavy choroby, vždy môžete pre svoje kĺby niečo urobiť. Každý schudnutý kilogram im uľaví. 
  • Nezabúdajte na pohyb. Voľte prechádzky a bicyklovanie, pohyb vás však nesmie bolieť. Vtedy si oddýchnite a potom pokračujte.
  • Nežujte žuvačku. Ak ju žujete viac ako pár hodín denne, je to zvýšená a neprimeraná námaha pre vašu čeľusť.
  • Nenoste topánky s vysokými opätkami – od topánok nezávisia len kolená, ale aj držanie celého tela, čo zas spätne ovplyvňuje zaťaženie kĺbov.
  • Bremená vždy dvíhajte s vystretým chrbtom a zaťaženie preneste na kolená.
  • Neopakujte tie isté cviky a striedajte druhy športu.

Rizikovým faktorom pri poškodení kĺbov je aj nosenie ťažkých bremien, práca v stoji, neúmerné zaťažovanie kĺbov intenzívnym športom a nadváha. Obezita naozaj veľmi poškodzuje kĺby. Ak človek má od dvadsiatich rokov sto kíl, v štyridsiatke má také zničené kĺby, akoby mal sedemdesiat rokov. Priveľká hmotnosť neprimerane preťažuje nosné kĺby – bedrové a kolenné. A nielen to. Obéznym ľuďom v krvi koluje veľa tukov, glukózy a kyseliny močovej, ktoré pohybový aparát ničia a vedú k artróze. Chorobné zmeny v chrupavke sprevádza krutá bolesť, kĺby tuhnú, opúchajú a zhoršuje sa ich ohybnosť. Úplne ideálnou pomocou svojim kĺbom je teda zníženie hmotnosti.

Článok pokračuje na ďalšej strane.

Diskusia