Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zaskočení kňazi: Vyhodení z cirkvi zatajujú, kto ich podporuje

31.01.2010 (5/2010) Sú ako neplavci hodení do vody. Exkomunikovaných mladých kňazov katolícka cirkev vyvrhla a oni zostali bez príjmov V REALITE CIVILNÉHO ŽIVOTA.
Zaskočení kňazi: Vyhodení z cirkvi zatajujú, kto ich podporuje
5 fotografií v galérii
Vyhodení novokňazi. Zľava MARTIN CHLEBEK, STANISLAV CIGÁNEK a MARTIN JARABICA dostali...
Autor fotografie: FOTO: IVAN PASTOR

Hovoria síce, že budú žiť z Božej prozreteľnosti, ale tou zvyčajne za chlieb ani za mlieko v predajni potravín nezaplatia. Predavačka si vždy pýta peniaze.

Štyria kňazi Stanislav Cigánek (28), Martin Jarabica (30), Martin Chlebek (27) a diakon Peter Mazúr žijú po vyhodení z farností v staršom dome pri hlavnej ceste v obci Jarok neďaleko Nitry.

Stretli sme sa s nimi na dvore domu. Dnu nepúšťajú nikoho. Rozhovory poskytujú postojačky na zasneženej tráve.

Pôsobili smutno, zvesené plecia, pomalé tiché rozprávanie. Von vyšli iba bývalí kňazi, diakon ostal dnu. Za bránou stáli dve staršie felície, jedna s českou značkou. Cigánek totiž pochádza z Prahy.

Bezradnosť

„Ešte máme nejaké peniaze z pôsobenia na farách. Ako novokňazi sme mali nástupný plat okolo 300 eur čistého mesačne. Teraz sú to prvé týždne, čo sme bez príjmu,“ vysvetľuje Martin Chlebek.

Kňazi majú rovnako ako ostatní zamestnanci zmluvy, v ktorých sú rozpísané práva a povinnosti. Takže aj výpoveď dostávajú rovnako ako civili. Vyhodení muži museli ísť na personálne oddelenie arcibiskupstva a dostali papier. Zo zamestnania odišli bez odstupného. Cirkev im prestala platiť aj sociálne a zdravotné poistenie.

Zostali trochu zaskočení, keď sme sa ich pýtali, či sa boli prihlásiť v poisťovniach, aby ich pri prípadnej chorobe lekári ošetrili a aby sa im zaratúvali roky do dôchodku. Až po chvíli rozmýšľania povedali, že práve teraz riešia detaily. Poistky si budú platiť sami. Pri niektorých praktických „svetských“ otázkach z nich cítiť, že tápajú. Nešli sa ani zaevidovať na úrad práce.

Tvrdia, že zatiaľ majú na zaplatenie elektriky, vody a podobne. „Boh nám posiela ľudí, ktorí nám pomôžu. Sympatizujú s nami, pomáha aj rodina. Nebojíme sa, že nebudeme mať z čoho platiť,“ hovorí Martin Jarabica. Kňazi však nechcú prezradiť, ktorých ľudí im Boh posiela a ako im pomáhajú. Je otázne, či existujú.

Nepočítali s tým

Najvyšší cirkevní predstavitelia ich chcú ešte viac pridusiť, minulý týždeň vyzvali svojich veriacich, aby exkomunikovaným kňazom neposkytovali žiadnu podporu.

Na mladých mužoch vidieť, že vôbec nemajú predstavu, ako bude ďalej. Čo budú robiť, keď sa im minú peniaze? „Pán sa postará,“ tvrdia. Nevylučujú, že si budú hľadať prácu: „Sme vysokoškolsky vzdelaní, každý z nás vie pracovať i manuálne. Nejaká práca sa vždy nájde.“

Ako sa do tejto situácie vôbec dostali? Za kňazov ich vysvätili len nedávno. A hneď si trúfli „rýpať“ do najmocnejších cirkevných predstaviteľov v krajine. Biskupov vyzvali, aby verejne vyznali katolícku vieru. Dali im dokonca ultimátum, dokedy to majú spraviť. Tí reagovali hneď - povedali, že mladí kňazi urobili činy, ktoré ich exkomunikovali z cirkvi. Keďže exkomunikovaní nemôžu slúžiť omše ani robiť žiadne úkony v cirkvi, suspendovali ich tým, že im dali výpovede. Od januára ich vyhodili z pohodlia farností na ulicu.

Martin Jarabica hovorí, že s takým rýchlym postupom biskupov nepočítali. „Nemysleli sme si, že bude nasledovať taká tvrdá kampaň, že nás vyhodia a na našu výzvu na vyznanie viery zareagujú tak, ako reagovali.“

Nad možnosťou súdiť sa s cirkvou za to, že dostali výpovede, neuvažujú. Najskôr by totiž museli ísť na cirkevný súd a tam dokázať, že ničím neporušili ustanovenia pracovnej zmluvy a že biskupi nemajú pravdu. To je však problém, lebo najvyšší sudca cirkevného súdu je biskup. Čiže mladí kňazi by žalovali toho istého, ktorý by ich súdil.

Čo si myslieť

Jarabica s Chlebekom vyrastali v rovnakom radovom dome v Krásne nad Kysucou. Našli sme tam Jarabicovu mamu, no tá hovoriť nechcela. Len medzi dverami prehodila, že syn bol odmalička poslušný chlapec s dobrou hlavou. „My sme rešpektovali jeho rozhodnutia ísť za kňaza a podporovali sme ho.“

Martin Chlebek už rodičov nemá, v rodičovskom dome býva brat, ktorý bol odcestovaný v práci. V centre Krásna nad Kysucou býva jeho stará mama Paula Kasajová (75). Na prvý pohľad vidieť, že je z vnukových starostí zničená. „Martin je naša najbližšia rodina, tak je pochopiteľné, že vždy budeme stáť na jeho strane,“ rozhovorila sa.

„Bývali sme na kopaniciach, ale Martin sa už narodil tu. Bol futbalista, hrával za Krásno, podobne ako jeho otec a dvaja bratia. Myslím, že bol útočník. Najskôr sa učil v drevárskej škole. Žiak bol dobrý. Žiadne problémy ani neprajníci. Keď išiel na teológiu, boli sme hrdí, že nám Pán Boh požehnal kňaza. Z Krásna nad Kysucou je ich asi trinásť alebo štrnásť,“ povedala Paula Kasajová. Priznala, že ľudia v meste nevedia, čo si o exkomunikácii rodákov majú myslieť.

Jeden z miestnych obchodníkov tvrdí, že v obchode sa mu premelú denne stovky ľudí, o mladých kňazoch sa medzi sebou rozprávajú skoro všetci. „Niektorí sa ich zastávajú, iní odsudzujú s tým, že si trúfli rúbať príliš vysoko. Aj na vojenčine mladí nikdy nemohli vyskakovať, len mazáci si to mohli dovoliť. Je to všeobecný názor mnohých ľudí. Z toho, čo sledujem ja, je viac negatívnych reakcií na to, čo urobili. Mrzí to celé Krásno, sú naši rodáci, boli sme hrdí, že sú od nás. Uvidíme, čo bude ďalej. Možno o sto rokov budú vyhlásení za učiteľov cirkvi. Ale oni sa toho asi nedožijú.“

Kde je pravda?

Veľmi zvláštne je terajšie nové pôsobisko vyhodených kňazov v Jarku. V obyčajnom dedinskom dome založili kláštor a Spoločenstvo sv. Bazila Veľkého. Odmietajú však vysvetliť, kto im dom poskytol.

Cítiť z nich, že sa ešte počas štúdií v seminári dobre naučili to, čo je cirkvi vlastné - snažiť sa vyhnúť nepríjemným otázkam a problémy riešiť interne, bez medializovania.

„Dom nám poskytla súkromná osoba. Nechceme zverejňovať meno, aby nemala zle. Lebo vidíme, ako konajú biskupi. Je lepšie, keď zostane v anonymite.“

Podľa výpisu z katastra patrí dom Róbertovi Jarabicovi a Zdenkovi Tkáčikovi. Obaja sú kapláni a obaja z Krásna nad Kysucou, čiže mestečka, z ktorého pochádzajú aj exkomunikovaní Martin Jarabica a Martin Chlebek. V súčasnosti je na nehnuteľnosť plomba, čo znamená, že pracovníci katastrálneho úradu práve pracujú na zmene zápisu majiteľa. Dom zrejme prepíšu na štyroch rebelov.

Jarabica s Tkáčikom získali dom v roku 2004 darovacou zmluvou. Pravdepodobne ho dostali od Delegatúry sv. Prokopa Rádu sv. Bazila Veľkého v ČR, ktorej predtým patril. Za delegatúrou zrejme stál „nechcený“ český kňaz Antonín Dohnal, ktorého mnohí označujú za extrémistu a dnes pôsobí na Ukrajine. Tam si založil vlastnú Ukrajinskú pravovernú gréckokatolícku cirkev. V Čechách mal totiž množstvo konfliktov s tamojšími cirkevnými predstaviteľmi, neskôr odmietol poslušnosť a jeho českú „delegatúru“ mu oficiálne zrušili.

Je tak pravdepodobné, že nitky vedú práve k Dohnalovi na Ukrajinu. Minimálne história ich novej nehnuteľnosti to naznačuje. Exkomunikovaní kňazi však tvrdia, že Dohnal ich nepodporuje: „Inšpirovali sme sa Ukrajincami, ako chcú robiť reformu, ale podriadení im nie sme. My sme rímskokatolícki kňazi, oni sú gréckokatolícka cirkev. Dohnala, samozrejme, poznáme, pôsobil v Čechách aj na Slovensku. To, že sme pod jeho vplyvom, sú konštrukcie. Nezmysel.“

Exkomunikovaní sú biskupi

Štyria cirkevní rebeli tvrdia, že v Jarku majú zatiaľ nabitý program, poskytujú rozhovory médiám, slúžia si súkromné omše, rozjímajú, rozprávajú sa.

Sú presvedčení, že exkomunikovaní nie sú oni, ale biskupi, ktorí nevyznali vieru. „Podľa nás biskupi zastávajú svoje úrady v rozpore s Božími zákonmi. Nemajú tam čo robiť. Sú heretici a apostati, odpadli od katolíckej cirkvi. Pre nás sú pred Bohom vylúčení z tajomného tela Kristovho,“ hovorí Martin Jarabica. „Nám nedokázali žiaden blud, žiadnu herézu. Naopak, arcibiskupi ich zastávajú. Na začiatku sme formulovali základné pravdy viery a najväčšie herézy, ktoré sa šíria. Vyzvali sme ich, aby vyznali katolícku vieru. Neurobili to a tým na seba uvrhli trest exkomunikácie.“

Mnohé reakcie hovoria, že mladí kňazi sa blížia až k moslimskému extrémizmu alebo ku križiactvu. Oni sa na tom smejú: „Ak je podľa niekoho vyznanie katolíckej viery extrémizmus, tak všetci úprimní katolíci sú extrémisti.“

Je možnosť, že sa ešte niekedy vrátia do cirkvi? „My sme ďalej katolícka cirkev, biskupi nie sú. Oni ako heretici, odpadlíci, musia činiť verejné pokánie, čiže verejne vyznať vieru a oddeliť sa od všetkých heréz. Potom ich môže Svätý Otec naspäť prijať do cirkvi. To je riešenie.“

Keď sa to nestane, čo ďalej? „Preto sme založili tento kláštor, aby sme mohli byť svedectvom o pravej viere. Modlitbou a písaním upozornení na bludy, ktoré sa šíria,“ zakončil Stanislav Cigánek.

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×