Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Mohol žiť!

22.05.2006 (20/2006) V tú nedeľu AYRTON SENNA nechcel jazdiť. Celý víkend bol bez nálady, trápila ho zlá predtucha. V piatok mal haváriu jeho krajan Rubens Barrichello, v sobotu na dráhe v Imole zahynul Rakúšan Roland Ratzenberger. Ayrton uvažoval, že sa z pretekov stiahne. Škoda, že si to rozmyslel.
Mohol žiť!
1 fotografia v galérii
Ayrton Senna
Autor fotografie: Archív

Bol jedným z najlepších jazdcov formuly jeden všetkých čias. Nebol dlhoročným rekordérom, iba trikrát získal titul majstra sveta, nebol búrlivákom, ktorý napĺňa stránky bulváru. A predsa sa stal pojmom a legendou ešte zaživa. Znalci motorizmu tvrdia, že piloti F1 musia mať správny prístup k rýchlym monopostom, dobrú kondíciu, vytrvalosť a charizmu. Ayrton Senna bol jediný, kto v sebe skombinoval všetky tieto vlastnosti a na dôvažok mal charakter, ktorý obdivoval celý svet.

Posadnutý motokárami
Akoby bol od detstva predurčený stať sa rýchlym šoférom. Narodil sa v Sao Paole ako Ayrton da Silva. Jeho otec, bohatý brazílsky majiteľ pôdy a fanúšik motorizmu, si všimol synovu záľubu pre autá, keď ako štvorročný vliezol do jeho auta, naštartoval a vybral sa do ulíc. Neskončilo sa to iba pokutou, keď ho stopli policajti – otec dal zhotoviť synovi prvú motokáru. Súťažne, na kartingovom okruhu začal jazdiť od trinástich rokov. Súperil so staršími a skúsenejšími chlapcami, ktorých predbiehal na rovných úsekoch, ale oni ho prekonávali v zákrutách a s radosťou doňho narážali. Dospievajúci Ayrton bol posadnutý motokárami a túžbou zlepšovať sa. Stal sa z neho obávaný súper. V roku 1977 vyhral juhoamerické majstrovstvá v kartingu, a hoci súťažil aj na svetových majstrovstvách a bol dobrým pilotom, svetové prvenstvo v tejto disciplíne nikdy nezískal.

Smer Európa
Dvadsaťjedenročný nádejný talent sa spolu s manželkou Lilian odsťahoval do Anglicka. Európa bola centrom motoristického športu a ponúkala veľa príležitostí pre mladíkov túžiacich presadiť sa. Nielen zmenou mena. Keďže da Silva je v Brazílii bežné, Ayrton si pridal aj matkino priezvisko Senna. Stal sa členom tímu Van Diemin a začal jazdiť v britskej súťaži Formula Ford 1600, ktorú s prehľadom vyhral. Po jeho prvej sezóne časopis Autosport v roku 1981 napísal: „Vo Formule Ford nikto nedominoval takým spôsobom ako Senna.“ Ayrton mohol byť šťastný, ale nebol. Lilian sa v Anglicku necítila dobre, a ani sponzori sa nehlásili tak intenzívne, ako očakával. Odcestoval do Sao Paula, ale o rok nato ho zlákali späť do Európy. Ralph Firman, vlastník tímu Van Diemin, chcel mať víťaza a dostal ho. Ayrton získal nielen britský, ale aj európsky titul, keď vyhral 22 z 26 pretekov Formula Ford 2000. Nedokázal však zabrániť rozpadu manželstva. Jeho prvá daň za slávu.

Majster dažďa
Senna prenikal do sveta profesionálov F1 postupne. V roku 1982 prvú ponuku od šéfa McLarenu odmietol. V roku 1983 jazdil v britskej súťaži F3, ale už po ňom siahali stajne zvučných mien. Testovacie okruhy robil pre Williams, McLaren, Brabham a Toleman. Miesto jazdca vo formule jeden pre rok 1984 mu zabezpečila najmenšia stajňa Toleman, ktorá v porovnaní s konkurentmi mala malý tím. Senna sa stal ich hviezdou. Prvý bod na Majstrovstvách sveta F1 získal na juhoafrickom okruhu v Kyalami, no rešpekt konkurentov si začal budovať až po Veľkej cene Monaka, kde v daždi na mokrej dráhe predbehol Nikiho Laudu a skončil na druhom mieste za Alainom Prostom. Prvýkrát stál na stupni víťazov. A potom ešte veľakrát, či už jazdil pre tím Lotus, alebo McLaren. Po monackom úspechu dostal prezývku Majster dažďa.

Oprávnene. Veľakrát potvrdil, že mokré cesty, ktoré minimalizujú motoristické prednosti áut a vyžadujú skúseného šoféra, našli svojho pokoriteľa. V Monaku Senna prvýkrát získal majstrovský titul (1988) a dokopy až šesťkrát tu dvíhal nad hlavu pohár víťaza. Aj preto mu prischla ďalšia prezývka – Majster Monaka.

Plané predtuchy
„Bude to sezóna plná nehôd... Budem šťastný, ak sa nič vážne nestane,“ zaprorokoval Ayrton Senna pred začatím súťažnej sezóny v roku 1994. Po desiatich rokoch v F1 už bol trikrát majstrom sveta (1988, 1990 a 1991 pre McLaren/ Honda), osemdesiatkrát stál na stupni ocenených. Poznal príjemné, ale aj tienisté stránky tohto športu. Odvahu mal za volantom a aj mimo neho, keď sa postavil proti organizátorom pretekov. Žiadal zvýšenie bezpečnostných noriem pre pretekárov.

Je iróniou osudu, že v nedeľu ráno, pred svojou poslednou jazdou, rokoval s ostatnými pilotmi o stratégii, ako presvedčiť organizátorov zvýšiť bezpečnosť. Bol z nich najstarší, zvolili ho za svojho lídra a hovorcu. Už neprehovoril, ale práve jeho tragická smrť prinútila usporiadateľov vstúpiť si do svedomia a urobiť maximum pre bezpečnosť pilotov. Keď odstraňovali vrak jeho auta z dráhy, našli v ňom zakrvavenú rakúsku zástavu. Ayrton si ňou v prípade víťazstva chcel uctiť rakúskeho kolegu Ratzenberga, ktorý zahynul pri havárii deň predtým...

Anjeli strážni zlyhali
V nedeľu 1. mája 1994 počas siedmeho kola Veľkej ceny San Marina v nájazde do zákruty Tamburello v rýchlosti 300 km/ h na Ayrtonovom aute zlyhalo pravé predné koleso. Narazil do múru, os odtrhnutého kolesa mu narazila do hlavy a lebečné zlomeniny mali tragické následky. Ak by aj prežil, už nikdy by nebol normálne fungujúcim človekom. Dodnes je veľa záhad okolo jeho smrti. Umrel na dráhe, alebo až počas prevozu do nemocnice? Vyhlásili ho za mŕtveho o 19.07 hod., ale podľa niektorých lekárov skonal po vytiahnutí z auta, čo malo prinútiť organizátorov prerušiť preteky. Neprerušili ich. Prišli by o 6,5 milióna dolárov! Prerušiť ich mali už v sobotu, keď umrel Ratzenberger. „Magic Senna“ mohol žiť.

Po Sennovej smrti vyšli najavo skutočnosti, ktoré robia česť jeho pamiatke. Milióny dolárov venoval na detskú charitu, čím sa nikdy nechválil. Na jednej strane viedol „studenú vojnu“ s Alainom Prostom, na druhej strane neváhal zastaviť auto a riskovať svoj život, keď roku 1992 zachraňoval z vraku pilota Erika Comasa alebo o rok neskôr Alessandra Zanardiho. Iba jemu, pilotovi s veľkým srdcom, nemal kto pomôcť. Aj napriek tomu, že sa vždy pred pretekmi modlil, ako spomína jeho najlepší priateľ pretekár F1 Gerhard Berger: „Ayrton pred štartom vždy držal v rukách Bibliu, kým ja som listoval Playboy.“ V ten deň, keď Ayrton Senna († 34) ani nechcel jazdiť, mali jeho anjeli strážni voľno.

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×