Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Po štúdiu žurnalistiky vycestoval do Ameriky ako krasokorčuliarsky nováčik, dnes je leteckým záchranárom a stíha fotiť

21.08.2019 (32/2019) Vo vrtuľníku má vraj pilot zamestnané všetky končatiny. Pri záchrane života tiež. Napriek tomu Tomáš Kika (38), pilot a letecký záchranár, stíha aj fotografovať. Na svete je takých málo.
Po štúdiu žurnalistiky vycestoval do Ameriky ako krasokorčuliarsky nováčik, dnes je leteckým záchranárom a stíha fotiť
9 fotografií v galérii
Cestou na zásah v Dolomitoch na palube juhotirolskej leteckej záchranky Pelikan 2.
Autor fotografie: Tomáš Kika

Na stretnutie prifrčal na elektrickom skejtborde. „Je to najlepší spôsob presúvania sa po meste,“ vysvetľuje nadšene. Na prvý pohľad tak trochu vetroplach. Tomáš Kika je skvelým príkladom húževnatosti a pevnej vôle. „Leto si užívam učením sa,“ mávol rukou pri obľúbenom espresse.

„Aby som si mohol splniť sen o práci profesionálneho pilota, musím sa teraz prelúskať 13 skúškami, skoro 14-tisíc otázok v angličtine. Meteorológia, navigácia, ale aj letecké právo či ľudská výkonnosť, nechceš vedieť...“ zasypáva ma informáciami.

Sen o presadnutí

Tomáš sa pomaly presúva z ľavej sedačky záchranára vo vrtuľníku na pravú sedačku pilota. Plní si sen o presadnutí. Nie je to jeho prvý vážny sen a ako ho poznám, ani posledný. V lietadle sedí kapitán vľavo, vo vrtuľníku vpravo.

„Knipel na ovládanie letu vpred, vzad a do strán má pilot medzi nohami a ovláda ho pravou rukou. Pedále otáčajú vrtuľník okolo osi. Ľavou rukou zasa pilot ovláda páku, ktorá vyzerá ako ručná brzda v aute – riadi ňou stúpanie a klesanie. Hovorí sa, že kapitán vo vrtuľníku sedí vpravo preto, aby nemusel pri nastupovaní a vystupovaní krkolomne prekračovať práve spomínané ovládanie stúpania a klesania.

Nie je to však železné pravidlo – závisí to od viacerých faktorov, najmä od počtu členov posádky, typu vrtuľníka a výrobcu. V záchranárskych vrtuľníkoch v našich končinách najčastejšie sedí v kokpite vľavo záchranár, vpravo pilot a vzadu v kabíne lekár.“

Tomáš Kika miluje slobodu a všetky technické novinky, ktoré ho oslobodzujú. 9 fotografií v galérii Tomáš Kika miluje slobodu a všetky technické novinky, ktoré ho oslobodzujú. Zdroj: Tomáš Kika

Šťastie a nadšenie

Tomášov sen o lietaní časom naberal na vážnosti. „Runway je pre modelky, krídla pre víly a skutoční piloti lietajú vo vrtuľníkoch,“ smeje sa.

Vrtuľníky ho fascinovali už na strednej škole. Tomáš vyštudoval žurnalistiku v Bratislave. Jeho letecký príbeh sa však začal už v detstve v Banskej Bystrici. Ponad panelák, kde býval, lietali stíhačky z letiska Sliač. Ako ôsmak na zá­kladnej škole prišiel na jeden z prvých leteckých dní v Sliači.

„Tatko mi požičal fotoaparát na film. Vtedy som sa začal zaujímať aj o fotografiu. Urobil som nejaké obrázky a dokonca som napísal článok do Banskobystrického večerníka. V telefónnom zozname som našiel číslo na pilota, ktorého som odfotografoval, a zavolal som mu, že mám pre neho fotografiu a noviny,“ spomína.

Bola to vtedy veľká vec, žiakovi základnej školy vyšiel článok vo večerníku. Vďaka nemu sa stretol s pplk. Františkom Zsoldosom, ktorý ho vzal na letisko. Počas jedného cvičenia NATO ho spolu s ozajstnými novinármi vzali aj na palubu vrtuľníka a pripútaného na sedačke operátora ho vystrčili z kabíny von.

„Myslím, že vtedy som mal viac šťastia a nadšenia ako rozumu a talentu. Všetko som veľmi vášnivo vnímal a to formovalo moju ďalšiu cestu. Asi som bol vždy trochu iný. Pamätám si, že neskôr na gymnáziu chodili spolužiaci v piatok večer do krčmy a ja na hodiny klavíra. To však neznamená, že som sa nosil v bielej košeli a kravate... Mal som len jasne vyhranené záujmy.

Keď som od tatka dostal prvý horský bicykel, mohol som na ňom jazdiť na letisko celkom sám! Tam som pozoroval dianie, samozrejme, že som sa popri tom mnoho naučil a nasával podnety doslova ako špongia.

Rovnako živelne som vhupol aj do fotografie, obrovským šťastím bolo atraktívne a mnohým neprístupné prostredie a námet. Veď ako 16-ročný chalan som mal možnosť preletieť sa v skutočnej stíhačke. Aj s fotoaparátom!“

Aj dnes sa Tomáš vracia na leteckú základňu v Sliači. Ako pilot, ale aj ako novinár a komentátor priamych televíznych prenosov z medzinárodných leteckých dní SIAF.

V posádke záchranárskeho vrtuľníka ÖAMTC Christophorus 5 v rakúskej obci Zams. 9 fotografií v galérii V posádke záchranárskeho vrtuľníka ÖAMTC Christophorus 5 v rakúskej obci Zams. Zdroj: Tomáš Kika

Focus Media
VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×