Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Bude dosť sanitiek? Najväčší poskytovateľ zdravotných služieb na Slovensku odchádza

05.08.2019 (30/2019) Katastrofa či kolaps nehrozia. Máme však dôvod na zamyslenie, prečo od nás odchádza najsilnejší spoľahlivý poskytovateľ záchranárskych služieb.
Bude dosť sanitiek? Najväčší poskytovateľ zdravotných služieb na Slovensku odchádza
5 fotografií v galérii
Čo bude s technikou, zatiaľ nie je jasné. Nový poskytovateľ záchrannej služby príde...
Autor fotografie: Archív NMH

Hovorí sa síce, že rozhodnutie spoločnosti Falck vzdať sa staníc rýchlej lekárskej a zdravotnej pomoci bolo nečakané, niektoré kroky firmy tomu však nasvedčovali. Začiatkom roka Falck inicioval zmenu akcionárskej štruktúry a kúpil 49,11 % podielu minoritného akcionára KPR Health Invest. Tento krok Protimonopolný úrad SR schválil.

Odchod firma oznámila dva dni pred lehotou podávania prihlášok na prevádzkovanie záchraniek, ktorú vyhlasuje Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou SR každých šesť rokov. Falck zostáva hoden povesti poctivého hráča a pravdepodobne za sebou už teraz upratuje, aby si nepokazil povesť. Čo si však počneme bez neho? Veď zabezpečuje takmer štyridsať percent záchraniek.

Znalosti a zručnosti

Wikipédia uvádza: „Falck A/S je dánska akciová spoločnosť s aktivitami vo väčšine Európy a zastúpením na šiestich kontinentoch. Zahŕňa štyri odvetvia: Záchranné služby (hasičské služby, dopravnú a záchrannú zdravotnú službu), asistenčné služby (služby motoristom, zdravotnú starostlivosť kliniky, zdravotnícki asistenti, lekári) a bezpečnostné služby (najmä školenia a tréningy pre námorný sektor a sektor veterných elektrární).“

„Možno sa niekde hovorilo, že Falck sa chystá odísť zo Slovenska, ale ja som sa túto informáciu dozvedel až z novín,“ hovorí náš najznámejší záchranár, prezident Slovenského červeného kríža Viliam Dobiáš.

„Nemusíme sa báť žiadneho vážneho kolapsu, ľudia v systéme zostanú. Nebudeme mať zrazu menej lekárov a záchranárov v posádkach. Predpokladám, že sa len presunú v rámci firiem, ktoré získajú nové licencie.

Možno uvoľnené miesta zabezpečia firmy, ktoré ich už zabezpečujú inde, alebo sa nájde aj nejaký nový poskytovateľ, ktorý prejavil záujem už pred uzávierkou prihlášok. Možno tušili, čo sa chystá, a dali si žiadosti práve na uvoľnené miesta. Ľudia potom jednoducho prejdú do inej firmy, ale ich vedomosti a zručnosti zostanú pacientom k dispozícii.“

Záchranár Viliam Dobiáš je presvedčený, že odchod Falcku nijako neohrozí chod záchranárskych zložiek. 5 fotografií v galérii Záchranár Viliam Dobiáš je presvedčený, že odchod Falcku nijako neohrozí chod záchranárskych zložiek. Zdroj: Archív NMH

Nezaujímavý a rizikový

Prečo u nás Falck so záchrankami končí? Výkonný viceprezident skupiny Falck Jakob Bomholt uviedol, že spoločnosť sa rozhodla pre odchod po prehodnotení trhov. V uplynulých šiestich mesiacoch dôkladne analyzovali ten náš a jeho obchodný a rizikový profil.

„Výsledkom bolo rozhodnutie slovenský trh opustiť a znížiť tak potenciálne riziká súvisiace s prevádzkou záchrannej zdravotnej služby v tejto krajine,“ vyjadril sa Bomholt.

Gigant so spoľahlivým zázemím poskytuje okrem iného aj istotu, že zvládne každú situáciu a že dokáže pružne reagovať aj na nepredvídateľné okolnosti, ktoré by menších hráčov v záchrannej službe mohli položiť na kolená.

Je to však aj obchodná spoločnosť a niektoré podmienky u nás jej nemusia vyhovovať. Hovorkyňa Falcku Katarína Načiniaková ubezpečuje: „Kým neskončí posledná licencia, budeme prevádzkovať všetkých 107 staníc. Potom, keď licencie skončia, podľa výsledkov výberového konania prevezme všetky naše stanice niekto iný.“

Čo bude s ich sanitkami a technikou, nie je zatiaľ jasné. „Ide o súkromné vlastníctvo, a čo spravíme s vybavením, je problém, ktorý budeme riešiť, keď to bude aktuálne,“ vysvetlila.

Platnosť sa prvým licenciám končí v decembri, posledným v júli 2020. Ak sa ministerstvu na niektorých miestach nepodarí vybrať nového poskytovateľa, poverí doterajšieho, aby v službe pokračoval, až kým úradníci nenájdu náhradu. Určite sa nestane, že Falck skončí a zrazu nebude mať kto zachraňovať a voziť pacientov.

Paušál na záchranársku činnosť prešiel od roku 2004 len kozmetickými úpravami. 5 fotografií v galérii Paušál na záchranársku činnosť prešiel od roku 2004 len kozmetickými úpravami. Zdroj: Archív NMH

Časovaná bomba

Na Slovensku zabezpečuje záchrannú službu 12 spoločností. Druhým najväčším hráčom je štátna Záchranná zdravotná služba Bratislava, po nej štátna Záchranná služba Košice.

„Nový poskytovatelia isto prevezmú odborný personál, čo je najdôležitejšie. Čo bude s technikou, je ich vec. Neviem, v akom stave sú vozidlá Falcku, koľko majú najazdených kilometrov. Zvyčajne je to tak, že aj stáli poskytovatelia kupujú s novými licenciami aj nové autá. Po šiestich rokoch najazdia aj 300- až 400-tisíc kilometrov,“ mieni Viliam Dobiáš.

Pacienti na Slovensku sa isto nemusia báť, že takmer 40 percent územia zostane nepokrytého záchrannou službou.

„Možno sa do hry vráti poskytovateľ, ktorý mal šesťročnú prestávku. Pred uzávierkou nových žiadostí zverejňoval inzeráty. Pravdepodobne teda pribudne jeden staronový poskytovateľ. Teraz je už všetko na Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, aby posúdil a vybral najvhodnejších uchádzačov, aby obsadili miesta, ktoré opúšťa Falck.“

Žiaľ, Falck to má asi dobre zrátané a vo firme sa o odchode nerozhodli zo dňa na deň.

„Poplatky, ktoré poisťovne platia poskytovateľom záchrannej služby, boli vytvorené v roku 2004 za ministra Rudolfa Zajaca podľa vtedajších skutočných nákladov na posádky záchrannej služby. Po roku 2004 ich upravovali len kozmeticky, pričom ceny vstupov, techniky, energií či nájomného rástli. Keď k tomu prirátame aj infláciu, tak je to dnes podľa našich výpočtov aj 20-percentný rozdiel oproti tomu, čo je žiaduce. Ak záchranky boli pre nejakú firmu pred rokmi rentabilné, dnes už to tak nemusí byť,“ dodáva Dobiáš.

V minulosti poplatky za jedného ministra trochu znížili, za druhého trochu napravili. Žiadna sláva. Ušetrili aj na tom, že niektoré posádky s lekárom zmenili na posádky bez lekára. Takýmto šetrením dokázali poskytovatelia utiahnuť záchrannú službu s rokmi takmer nezmeneným rozpočtom. Že si to časom bez zvýšenia paušálov rozmyslia ďalší, môže byť v súčasnosti časovaná bomba.

Takmer 40 percent záchranárskych staníc opúšťa renomovaný poskytovateľ. 5 fotografií v galérii Takmer 40 percent záchranárskych staníc opúšťa renomovaný poskytovateľ. Zdroj: Archív NMH

V poslednom období paušál za poskytovanie záchrannej služby zdvihli akurát tak, aby vykryli zvýšenie poplatkov za nočnú, víkendovú prácu a prácu počas sviatkov. Vývoj cien a zvýšenia nákladov od roku 2004 v nich zatiaľ nikto reálne nezohľadnil. Čo na odchod Falcku ministerstvo?

„Ide o rozhodnutie súkromnej spoločnosti, ktoré berieme na vedomie. V následnom udeľovaní licencií na prevádzkovanie staníc záchrannej zdravotnej služby budú licencie udelené úspešným subjektom, ktoré splnia stanovené kritériá,“ odpísala hovorkyňa Ministerstva zdravotníctva SR Zuzana Eliášová.

Focus Media
VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×