Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Novela zákona posiela elektrokolobežkárov na cestu k autám. „Rozbité pravé krajnice neustoja,“ hovorí odborník

29.07.2019 (29/2019) Do parlamentu ide novela zákona o premávke, ktorú už vláda odobrila. Elektrokolobežkárov nepoteší. Zákon ich má „upratať“, ale na praktické skúsenosti ich používateľov nepomyslel.
Novela zákona posiela elektrokolobežkárov na cestu k autám. „Rozbité pravé krajnice neustoja,“ hovorí odborník
6 fotografií v galérii
Je jasné, že kolobežiek bude v našich uliciach pribúdať. Je načase vymyslieť priestor aj...
Autor fotografie: Shutterstock

Aj ja som jej prepadol. Je to skvelé vozidlo nielen v meste pri jazde za prácou, ale aj rekreačne na cyklistických chodníkoch. Kolobežka však nie je ani trochu vhodná na slovenské cesty medzi autá. Žiaľ, Slovensko chce byť opäť raz pápežskejšie ako pápež a rieši aj to, čo v iných kolobežkársky rozvinutejších krajinách neriešia.

Zaoberajú sa nimi len niektoré mestá, v ktorých vyrástli požičovne ako huby po daždi a kolobežky sa im váľajú kade-tade. Napríklad Lisabon nezvládol aktivity prenajímateľov a radnica začala uvažovať o zákaze kolobežiek. Podobný problém s váľajúcimi sa kolobežkami má Praha a čiastočne aj Viedeň.

Maroš Palesch (49) je dopravný konzultant, venuje sa doprave a zároveň je aj cyklista. „Elektrokolobežka je súčasným top fenoménom v doprave. Je to isto dobrá vec, len ju treba používať s rozumom,“ mieni.

Ako cyklista dodáva: „Aj nás pred pár rokmi vytlačili z chodníkov na pravé krajnice a ja stále musím trvať na svojom a radšej využívam chodníky. Pretože na pravých krajniciach sú najmä okolo kanálov aj dvadsaťcentimetrové diery. Jazda bicyklom je tu riziková.

Na kolobežke s malými kolieskami takéto prekážky jazdec neustojí a preletí cez riadidlá ako tiger v cirkuse. Keď budeme mať cesty v poriadku, budeme sa môcť hrať na poriadok. Ako cyklista radšej riskujem pokutu a vozím sa po chodníkoch,“ dodáva.

Maroš Palesch tvrdí, že poslať elektrokolobežkárov na cesty je pritiahnuté za vlasy. 6 fotografií v galérii Maroš Palesch tvrdí, že poslať elektrokolobežkárov na cesty je pritiahnuté za vlasy. Zdroj: Vladimír Kampf

Z novely

Samozrejme, zákon ako celok by nebol žiadny problém ani so všetkými obmedzeniami a povinnosťami. Je skvelé, že ho budeme mať. Nepochopiteľné v ňom je iba to, že posiela elektrokolobežkárov na pravé krajnice. Podľa novely do definície chodca pribudne osoba na kolobežke bez pomocného motorčeka a osoba, ktorá tlačí motorizovanú kolobežku.

Medzi nemotorové vozidlá pribudnú elektrické kolobežky. Budú pre ne platiť rovnaké pravidlá ako pre samovyvažovacie vozidlá, čo okrem iného znamená, že na chodníku budú môcť jazdiť len rýchlosťou chôdze a nesmú pri tom ohroziť ani obmedziť chodcov. Jednoducho ich zákon bude vnímať podobne ako cyklistov. Rovnako ako cyklisti budú spolu s osobami na segwayoch alebo hoverboardoch naplno jazdiť pri pravých krajniciach ciest.

Navrhovateľ – Ministerstvo dopravy a výstavby SR – vysvetľuje, že osoby na elektrických kolobežkách jazdia po chodníkoch a ohrozujú chodcov. Kolízie s chodcami nie sú ničím výnimočným, no podľa súčasného zákona nejde o nehodu a môžu jazdiť aj pod vplyvom alkoholu.

Preto došlo k odlíšeniu elektrickej kolobežky od bežnej a osoba na kolobežke bez motorčeka bude aj naďalej považovaná za chodca. Elektrokolobežkári dostanú rovnakú toleranciu 0,5 promile alkoholu ako cyklisti v obci a na cestičke pre cyklistov.

Zákon upravuje aj vek na používanie samovyvažovacích vozidiel. Mimo cyklochodníkov, poľnej cesty, lesnej cesty a obytnej zóny ich budú môcť využívať len osoby staršie ako 15 rokov.

Pravá krajnica ciest je pre kolobežkára za trest a na zabitie. 6 fotografií v galérii Pravá krajnica ciest je pre kolobežkára za trest a na zabitie. Zdroj: Vladimír Kampf

Diery, hrby, rolety

Elektrokolobežku si asi nikto nekupuje na to, aby sa preháňal po cestách medzi obcami po pravej krajnici cesty alebo nebodaj po diaľnici. Vlastne, po diaľniciach by to bolo z mojich praktických skúseností bezpečnejšie ako po akýchkoľvek iných cestách, pretože asfalt je tam rovný bez výmoľov a dier. Na ostatných Slovenských cestách je to tragédia.

Cyklisti majú problém a pre elektrokolobežkárov to bude istá smrť. Malé kolieska na ich kolobežkách diery, hrby a rolety nezvládnu. Okrem toho aj na rovnom povrchu je doslova nebezpečné avizovať natiahnutou rukou zmenu smeru. Také niečo je doslova cirkusový kúsok. Aj tu hrozí „tiger“ cez riadidlá.

„Samozrejme aj medzi kolobežkármi sa nájdu chrapúni. Myslia si, že celý svet je len ich. Mali by sme byť k sebe tolerantní. Aj chodci sa majú ešte čo učiť. Chodník tiež nie je len ich. Môžu argumentovať, že elektrokolobežkár predsa môže využívať chodník rýchlosťou chôdze.

Lenže, v tomto prípade tento dopravný prostriedok stráca význam. Ak budú chcieť cestovať rýchlejšie a nebudú mať k dispozícii cyklochodník, musia na nešťastnú pravú krajnicu,“ hovorí Palesch.

Žiaľ, rýchlosť chôdze na elektrokolobežke je neustály zápas o udržanie stability a jej náhla strata môže spôsobiť kolíziu s chodcom skôr ako o čosi vyššia rýchlosť, pri ktorej je jazde stabilnejší.

Toto spomalenie kolobežkárov je doslova pritiahnuté za vlasy. Rozumnejšie by bolo, keby zákon umožnil dvojnásobnú rýchlosť chodca. Nie 4 až 6 kilometrov za hodinu, ako je to definované teraz, ale 8 až 10. Najdostupnejšie, lacné kolobežky však vytiahnu 25 až 30 kilometrov za hodinu.

Každý cyklochodník sa končí či začína niekde vo vozovke. 6 fotografií v galérii Každý cyklochodník sa končí či začína niekde vo vozovke. Zdroj: Vladimír Kampf

Teória relativity

Ak chceme byť ekologickí, mali by sme byť k cyklistom a kolobežkárom ústretovejší. No nie tak, ako si to vysvetlili na niektorých miestach v Bratislave.

„Napríklad na štvorprúdovej ceste na Košickej ulici vyznačili z pravej časti pravého pruhu parkovacie miesta a vedľa nich smerom k stredu cyklocestu. Ako vodič tŕpnem, či mi pri vystupovaní nepreletí nejaký cyklista cez dvere. Ak sa cyklista nechce zabiť, musí to tiež sledovať. Medzi zaparkovanými autami a autami v pohybe to žiadna pohodlná jazda nie je. Žiaľ, nemáme reálne napojené cyklotrasy. Každá ústí do nejakej vozovky.“

Z pohľadu vodiča je dopravný konzultant Palesch presvedčený, že kolobežkári na pravú krajnicu u nás nepatria.

„Každý normálny človek si dá na seba za zníženej viditeľnosti reflexné prvky. To nie je žiadny špás. Ja mám bicykel vysvietený spredu, zozadu a v noci mám na sebe aj reflexnú vestu. To všetko pre vlastnú bezpečnosť aj napriek tomu, že mi to zákon v obci neprikazuje. To hádam urobí každý rozumný človek.“

Kým nebudeme mať bezpečné cyklotrasy, je podľa Palescha akákoľvek zákonná úprava iba teória relativity. Z pohľadu vodiča vníma elektrokolobežkárov na cestách ako nebezpečných aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky.

„Hrozia kolízie s motorkármi a o veľkých nákladných autách ani nehovorím.“

Je jasné, že elektrokolobežky budú v našich mestách pribúdať. Vývoj sa zastaviť nedá. Tak ako bicykle, aj kolobežky zostanú zatiaľ v bezpečí na chodníkoch. Veď zákon, ktorý poslal bicykle na pravé krajnice, veľmi nepomohol.

Ako vodič som zažil napríklad babičku s dieťaťom na bicykli, ktorá mi náhle odbočila z chodníka vľavo na priechod pre chodcov a prešla akoby zo zatvorenými očami bez toho, aby podľa zákona zosadla z bicykla. Videl som aj, ako telefonujúci cyklista na chodníku za jazdy zrazil staršiu paniu. Všetko je o ľuďoch.

E-kolobežkári budú „v jednom mechu“ s cyklistami. 6 fotografií v galérii E-kolobežkári budú „v jednom mechu“ s cyklistami. Zdroj: Vladimír Kampf


Prvá obeť

V Londýne zahynula pri nehode na elektrokolobežke televízna moderátorka a youtuberka Emily Hartridgeová (†35). Podľa britských médií, ktoré o tom cez víkend informovali, ide v krajine o prvú smrteľnú nehodu užívateľa elektrickej kolobežky. Tá sa podľa ich zákonov nesmie používať v dopravnej premávke. Zrazilo ju nákladné auto na kruhovom objazde v Battersea, a bola na mieste mŕtva.

6 fotografií v galérii Zdroj: Instagram

 

 

Spoveď Martina Šmahela: Pravda o tom, ako moja dcérka trpela!
Fašírky z údeného mäsa
Ľudia si o mne myslia, že som suverénka, ale pravdou je, že mám z ľudí stres. Ako s tým bojovať?

Focus Media
VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×