Vedci sa inšpirovali Báthoryčkou: Myši žili dlhšie vďaka proteínu z krvi mladších

09.07.2019 (26/2019) Injekcia proteínu z krvi mladších myší by mohla byť kľúčom k dlhšiemu životu.
2 fotografie v galérii
Proteín eNAMPT súvisí s tvorbou energie, keď sme mladí, máme ho viac, s vekom oň...
Autor fotografie: Shutterstock

Naznačuje to nová štúdia publikovaná vo vedeckom časopise Cell Metabolism a nejde o žiadne drobné. Staršie myši vďaka proteínu od mladších žili o 16 percent dlhšie a výrazne sa im skvalitnil život. Ak si to prerátame, pre ľudí by to znamenalo predĺženie života zo 79 na 91 rokov!

Legendu o fontáne mladosti oživila skupina vedcov z Lekárskej fakulty Washingtonskej univerzity v St. Louis. Práve drobným hlodavcom vďačíme za množstvo fungujúcich medicínskych postupov a liekov, teraz vo výskume spojili sily mladšie aj staršie ročníky a výsledok je ohromujúci.

Za všetkým je proteín označovaný ako eNAMPT. Nachádza sa v krvi a zodpovedá za to, do akej miery sú bunky schopné produkovať energiu. Jeho množstvo v krvi mladého človeka je vysoké, ako však telo starne, bunky postupne prichádzajú o schopnosť účinne produkovať energiu zvanú NAD.

„Odkedy vieme, že NAD s pribúdajúcim vekom nevyhnutne klesá, mnohí výskumníci majú záujem nájsť prostriedky proti starnutiu, ktoré by dokázali udržiavať hladinu NAD počas starnutia,“ vyjadril sa profesor vývojovej biológie a jeden z autorov štúdie doktor Imai.

Vedci pri výskume pracovali s dvomi skupinami starších myší. 2 fotografie v galérii Vedci pri výskume pracovali s dvomi skupinami starších myší. Zdroj: Shutterstock

Chytili druhý dych

Pri výskume pracovali s dvomi skupinami starších myší. Jednej skupine dal tím koncentrovaný eNAMPT, ktorý odobrali mladším myšiam, a druhej dal inú skupinu fyziologického roztoku. Kým myši zo skupiny, ktorá dostala fyziologický roztok, zomierali v priebehu 2,4 roka, skupina myší, ktorej podali proteín od mladších jedincov, sa dožívala až 2,8 roka. Myši, ktoré dostali „elixír mladosti“, teda žili približne o 16 percent dlhšie.

Nešlo pritom len o nezmyselné predĺženie staroby. Ukázalo sa, že starším myšiam s vyššou hladinou mladého proteínu sa zlepšila kvalita spánku, kognitívne funkcie a boli aj aktívnejšie – opäť viac behávali v kolesách v klietke.

„Našli sme úplne novú cestu k zdravému starnutiu,“ popísal pozitívne výsledky doktor Imai. „To, že môžeme zobrať eNAMPT z krvi mladších myší, dať ho starším myšiam a vidíme, že staršie myši vykazujú výrazné zlepšenie zdravia vrátane zvýšenej fyzickej aktivity a lepšieho spánku, je pozoruhodné,“ dodal.

Doktor Imai a jeho tím sa domnievajú, že rýchlejšie starnutie pri poklese hladiny proteínu nejako súvisí s hypotalamom. V ďalšom výskume chcú zistiť, nakoľko nízke hladiny proteínu eNAMPT súvisia s ochoreniami starších ľudí, aby sa dal použiť doslova ako sérum proti starnutiu.

Focus Media