Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Prevrat v leteckej doprave? Má tvar písmena V, unesie rovnaký počet cestujúcich a bude ekologickejšie!

04.07.2019 (25/2019) Nazvali ho podľa legendárnej gitary a k životnému prostrediu má byť oveľa šetrnejšie než jeho konkurenti. Nové lietadlo s atypickým tvarom.
Prevrat v leteckej doprave? Má tvar písmena V, unesie rovnaký počet cestujúcich a bude ekologickejšie!
3 fotografie v galérii
Flying-V od holandských tvorcov sľubuje úspornejšie cestovanie pri zachovaní štandardov...
Autor fotografie: Tudelft.nl

Zaujme na prvý pohľad. Hoci je rozmermi porovnateľné s tradičnými dopravnými lietadlami, ako sú Boeing 787 či Airbus A350, v jednom sa absolútne líši. Jeho tvar pripomína písmeno V.

Nápad pochádza z dielne technickej univerzity v Holandsku a priekopnícky letecký projekt pomáha financovať holandská národná letecká spoločnosť KLM. Podarí sa im úplne zmeniť prístup k usporiadaniu komerčných lietadiel? Uvidíme.

Cieľom inovátorských inžinierov z holandskej univerzity nebolo priniesť iba nové dizajnérske vízie a prestavať tradičný prístup v konštrukcii lietadiel, inžinieri zaostrili aj na ekológiu. Lietadlo Flying-V má podľa nich pri šírke 65 metrov, dĺžke 55 metrov a kapacite 314 cestujúcich spaľovať o 20 percent menej paliva ako podobne veľké dopravné lietadlá.

„Nové a energeticky zdatné návrhy lietadiel, ako je Flying-V, sú dôležité v rovnakej miere ako nové formy pohonu. Naším konečným cieľom je let bez emisií,“ netajil sa odvážnymi plánmi profesor a súčasne dekan holandskej univerzity Henri Werij.

Detaily taja

Lietadlo sa od kokpitu uhlopriečne rozširuje do strán, vďaka čomu vytvára dokonalé písmeno V, a práve vďaka aero­dynamickejšiemu tvaru minie menej paliva, takže ušetrí a drasticky zníži uhlíkovú stopu. V oboch krídlach má byť priestor pre cestujúcich, nákladný priestor a palivové nádrže. Aj dvojprúdovým motorom našli tvorcovia netypické miesto: nebudú pod krídlami, ako je teraz zvykom, ale nad nimi.

Hoci súčasný návrh ráta s leteckým palivom, v prípade budúcich inovácií by sa mal dať poľahky upraviť. Povráva sa o inovatívnom usporiadaní sedadiel i priestorov pre cestujúcich a posádku, ktoré sú však vzhľadom na atypický tvar stroja celkom logickým vyústením. Zariadenie interiéru by malo byť čo najľahšie, čo pomôže maximalizovať palivovú úspornosť.

Spoločnosť KLM na čele s generálnym riaditeľom Pieterom Elbersom si zatiaľ detaily projektu nechávajú pre seba, no už teraz ho predstavujú ako potenciálneho lídra v oblasti „iniciatív udržateľného letectva“.

Prvý prototyp plánujú predstaviť už na jeseň, v službe by ho radi videli medzi rokmi 2040 a 2050. A že vám lietadlo niečo pripomína? Áno, pokojne môže – slávnu elektrickú gitaru Flying V od firmy Gibson. Hrával na nej Jimi Hendrix aj Brian May a práve po­dľa nej nové lietadlo pomenovali.

Airbus A350-900: Dĺžka - 66,89 m, rozpätie - 64,75 m, počet cestujúcich - 325, spotreba - 5 800 /h 3 fotografie v galérii Airbus A350-900: Dĺžka - 66,89 m, rozpätie - 64,75 m, počet cestujúcich - 325, spotreba - 5 800 /h Zdroj: Shutterstock Boeing 787-9: Dĺžka - 63 m, rozpätie - 60,12 m, počet cestujúcich - 250, spotreba: - 5 500 l/h 3 fotografie v galérii Boeing 787-9: Dĺžka - 63 m, rozpätie - 60,12 m, počet cestujúcich - 250, spotreba: - 5 500 l/h Zdroj: Shutterstock

Focus Media
VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×