Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ohromil aj kráľa: Diela slovenského rezbára si kúpil španielsky vladár

26.06.2019 (24/2019) Poľovnícke reliéfy rezbára Jána Homolu (60) si obľúbil prezident Ivan Gašparovič, jedálenskú súpravu zdobil pre španielskeho kráľa Juana Carlosa.
Ohromil aj kráľa: Diela slovenského rezbára si kúpil španielsky vladár
10 fotografií v galérii
Ján Homola sa svojou jedinečnou rezbárskou technikou prepracoval do európskej špičky.
Autor fotografie: Jaroslav Slašťan

Vyrezávaný nábytok z jeho dielne poznajú nielen na španielskom kráľovskom dvore. Zdobí interiéry štýlových poľovníckych izieb prominentov z rôznych kútov sveta aj slovenské domácnosti bežných ľudí. Mnohé z jeho výrobkov si našli cestu do celej Európy, ale aj do Kanady, USA, Ruska, Austrálie, Číny a Spojených arabských emirátov.

Ján Homola pochádza z Janovej Lehoty, no dlhé roky býval v Žiari nad Hronom. Ako sám vraví, je dedinčan aj krvou a so životom v meste nebol spokojný. Liekom na nespokojnosť bola práca, oddal sa jej naplno a domov chodil len oddychovať.

„K drevu som inklinoval od detstva, otec ma volal Janko Drievko. Keď som niekde uvidel pekný kúsok, doniesol som si ho domov. Nebol som však v mladosti technicky ani materiálne podporený, nemal som možnosti, aby som tvoril z dreva. Ale túžba vo mne ostala a rástla a drevo ma stále priťahovalo,“ spomína na začiatky svojho vzťahu k drevu majster rezbár.

Od kovu k drevu

Po absolvovaní vtedajšej Vysokej školy technickej v Košiciach, kde študoval odbor tepelné spracovanie kovov, začal pracovať v kremnickej mincovni. O rodinu sa bolo treba postarať, zárobky boli slabé, a tak hľadal popri zamestnaní rôzne spôsoby privyrobenia.

„Najskôr som kreslil a robil rôzne výtvarné veci, no potom ma oslovil kamarát, aby som mu niečo vyrezal do dreva. Dlátka som mal, tak som sa do toho pustil. Zapáčilo sa to ďalšiemu kamarátovi a tak sa to šírilo ďalej. Moja práca sa začala ľuďom páčiť. Čím ďalej, tým viac a viac som začal vyrezávať.

Každý poľovník chce mať na pažbe zvečnený nejaký pekný výjav či motív. 10 fotografií v galérii Každý poľovník chce mať na pažbe zvečnený nejaký pekný výjav či motív. Zdroj: Archív J.H.

Hneď po novembri ’89 som sa stal živnostníkom, dva roky som sa tomu venoval popri zamestnaní a prerástlo to až tak ďaleko, že mi to začalo vynášať viac než práca v mincovni. Napriek tomu ma tá práca bavila, robil som technológa výroby mincí a medailí a spolupracoval som s rôznymi umelcami.“

Jedného dňa si ho zavolal riaditeľ. Vyčítal mu, že doma podniká a pritom v mincovni je mnoho roboty. Nerozumel tomu a právom sa cítil ukrivdený, pretože prácu nezaned­bával a pristupoval k nej zodpovedne.

Ten rozhovor dodnes považuje za impulz – bol zvratom v jeho živote i v kariére rezbára. Rozhodol sa podať hodinovú výpoveď, ktorú však zamestnávateľ neprijal, a tak odpracoval ešte tri mesiace.

Špendlík aj lokomotíva

Odvtedy začal naplno pracovať s drevom, postupne sa zdokonaľoval, učil sa nové techniky a dnes je rád, že jeho záľuba prerástla do práce.

„Som samouk. Všetko som sa naučil sám, išiel som od menších vecí k čoraz väčším, od jednoduchých k zložitejším, postupne som zdokonaľoval techniku a kvalitu práce. Desať rokov som robil doma v obývačke na kolene. Začínal som len s dlátami, potom pribudli frézky, neskôr som si v kuchyni spravil takú odhlučnenú dielničku s vysávačom.

Robím všetko – od moderny cez sakrálne až po ľudové veci. Z dreva možno vyrobiť všetko, od špendlíka po lokomotívu. Jednoducho všetko, čo ľudia chcú. Prídu s myšlienkou, ktorú musím výtvarne stvárniť a potom vyrezať do dreva. Nebojím sa žiadnej roboty, vždy nájdem techniku, akou sa to dá spraviť. Lebo z dreva sa dá spraviť čokoľvek. Len treba vedieť, z akého, akým nástrojom a akým spôsobom.“

Nábytok z dielne Jána Homolu. 10 fotografií v galérii Nábytok z dielne Jána Homolu. Zdroj: Archív J.H.

Dôležitá anatómia

Jeho prvé rezby zdobili drevené pažby poľovníckych zbraní. Časom pribudol nábytok s poľovníckymi motívmi, reliéfy, sochy či sakrálne predmety. Dodnes najväčšia časť jeho tvorby putuje k poľovníkom. A čo je žiadané? Každý inklinuje k inému zvieraťu, ale najčastejšie si poľovníci chcú dať zvečniť jelene, medvede, diviaky a vlky.

Jeho diela vyhľadávajú pre ich kvalitu, prepracovanosť a najmä rešpektovanie anatómie zvierat. Prepracovaná je nielen stavba tela, ale v jeho rezbách cítiť aj dynamiku a akčnosť, vidieť, že v reliéfoch sa odohráva dej, a to až tak, že čakáte na pohyb.

„Ich anatómia, predovšetkým pri reliéfoch, je nesmierne dôležitá. Keď vyrezávam zvieratá, mám okolo mnoho fotografií, študujem jednotlivé svaly, aby som ich vedel čo najvernejšie stvárniť. No a zo sakrálnych vecí si ľudia najviac vyžadujú utrpenie ukrižovaného Ježiša.

Najskôr sa na záujemcu naladím, povie mi svoju predstavu, potom mu poviem ja svoju, spolu sa zladíme a následne mu to vyrobím. Každý zákazník je iný, každý má inú predstavu, inú požiadavku. Je dôležité, aby sme sa naučili prijať každého takého, aký je. My však mnohokrát ľudí s iným názorom poučujeme, posudzujeme a odsudzujeme. A na to nemáme právo,“ hovorí majster Homola.

Kov, drevo i kameň

V časoch, keď začínal, bol väčší dopyt po jeho výrobkoch.

„Dnes sa nešpecializujem na nič konkrétne, robím všetko. Čokoľvek niekto z dreva chce, viem mu to vyrobiť. Sochu, reliéf, technické veci, ľudovku, sakrálne či svetské umenie. Prosto čokoľvek.“

Okrem zákaziek sa venuje aj vlastnej tvorbe. Tú charakterizuje jemnosť, duchovnosť, rovnováha a mystickosť. Na naše prekvapenie majster ani kov nepovažuje za chladný materiál. Vraví, že teplo i chlad vkladá do každého diela autor.

„Teplo sa dá vniesť aj do kameňa, robím aj kamenné sochy. Každý materiál je tvarovateľný a rezbár, rytec či sochár mu môžu dať rovnako teplo, ako aj chlad. A ak tam dajú lásku, je to obrovská pridaná hodnota. Také dielo potom každého osloví.“

Každý poľovník chce mať na pažbe zvečnený nejaký pekný výjav či motív. 10 fotografií v galérii Každý poľovník chce mať na pažbe zvečnený nejaký pekný výjav či motív. Zdroj: Archív J.H.

Energia dreva

Drevo absolútne nevhodné na rezanie podľa majstra Homolu neexistuje. Vyrezávať sa dá v podstate do čohokoľvek, len treba zvážiť čím a zvoliť správnu technológiu.

„Drevo mi samo ukáže, čo z neho má byť. Posúdim, aké drevo by bolo na danú vec dobré, teda najskôr nájdem vhodný materiál. Základný motív si na materiál nakreslím a potom sa už nechám viesť drevom podľa toho, aká je kresba, či je v ňom hrča, prasklina alebo iná chyba. Tá mi tam neprekáža, viem ju zakomponovať do diela tak, že tvorí jeho súčasť.

Drevo je výnimočný materiál. Žiaľ, mnohí ho dokážeme vnímať len opticky. Ľudia vnímajú a posudzujú často len očami. Moje vedomosti a skúsenosti mi potvrdili, že drevo má obrovskú energiu.

Často a rád používam hrčavé drevo, lebo má viacej energie. To drevo má viac prežitých konfliktov, čokoľvek sa v blízkosti stromu deje, odzrkadlí sa to v kresbe jeho dreva. A čím viac energie strom do svojho dreva ukotví, tým viac jej môže odovzdávať a tým lepšie dokáže liečiť.“

Proti sebe nepôjdem

V práci našiel slobodu, pretože ho napĺňa dobrým pocitom.

„Cieľ nie je dôležitý, dôležitá je cesta. Chcem vnímať na svojej ceste každú sekundu, užívať si každý deň šťastného života. Človek by mal byť slobodný. Pre každého môže sloboda znamenať niečo iné, mať inú formu. Niekto je slobodný pri jazde na motorke, iný pri turistike, ďalší pri fúriku a lopate. Treba si nájsť, čo je sloboda konkrétne pre mňa.

Niekedy som si chcel dokázať, že viem požadovanú vec spraviť, a prijímal som všetky zákazky. Dnes robím pocitovo. Ak sa na danú vec nedokážem naladiť a nemám z nej dobrý pocit, tak zákazku jednoducho odvolám. Teda už nejdem za hranice, nepotrebujem si dokázať, že to ‚dám‘, a keď som to sľúbil, tak to musím spraviť. To by som šiel proti sebe,“ hovorí rozhodne.

Ak chce niekto drevorezbu vtáka, znamená to, že sa necíti slobodný. 10 fotografií v galérii Ak chce niekto drevorezbu vtáka, znamená to, že sa necíti slobodný. Zdroj: Jaroslav Slašťan

Najkrajšia pochvala

S kvalitou jeho práce sú ľudia spokojní, má meno a jeho tvorba úroveň. Na otázku, čo považuje zatiaľ za svoje „naj“ dielo, odpovedať nevie.

„V rezbárstve nejde o veľké veci, niekedy ma dokáže uspokojiť miniatúrna vec. Pre španielskeho kráľa som napríklad robil vyrezávaný stôl a stoličky. Pre mňa však nie je dôležité, pre koho robím. Tú robotu som urobil tak, ako by som to robil hocikomu inému.“

Druh dreva volí podľa toho, čo z neho ide vyrezávať, najčastejšie však používa ovocné dreviny, hlavne hrušku.

„Tá ma správnu tvrdosť, je dobre tvarovateľná, má rovnomernú štruktúru a neštiepa sa. Ako rezbár potrebujem štruktúru dreva potlačiť, aby vynikla rezba. A to sa pri hruške dá. Potrebujem rezbu dostať hore, teda do priestoru, aby vynikla.

Je jedno, pre koho robím – či pre kráľa, štátnika, alebo bežného človeka. Ide o to, akú energiu za svoju prácu dostanem. Najkrajšia pochvala, akú som dostal, bola bez slov. Vyrezal som reliéf poslednej večere, ktorý som vystavil vo Svätom Antone. Prišli dve babky, kľakli si predeň, pomodlili sa a pri odchode ma so slzami v očiach pohladkali po líci. Bez slova.

Drevo lieči

V minulosti bolo drevo materiálom našich starých otcov. Vyrábalo sa z neho takmer všetko, všetky veci každodennej potreby. Taniere, lyžice, poháre, podlahy, nábytok, okná, domy. Všetko od kolísky po truhlu.

Bez dreva si naši predkovia nevedeli predstaviť život. Drevu človek kedysi rozumel, vedel ho spracovať, bol to materiál dostupný a pomerne lacný. Potom prišla doba, keď začalo postupne zo životov ľudí miznúť. Nahradil ho kov, sklo, plasty a iné materiály. Dnes sa však ľudia k drevu vracajú.

„Mnohé zdravotné problémy sa dajú drevom liečiť, opraviť a odstrániť. Drevo potrebujeme. Nie pre jeho krásu, ale pre jeho energiu,“ uzatvára zaujímavé rozprávanie nielen o dreve a svojej práci sympatický rezbár.

Vlastná tvorba autora je súladom techniky a umenia. 10 fotografií v galérii Vlastná tvorba autora je súladom techniky a umenia. Zdroj: Jaroslav Slašťan

Focus Media
VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×