Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ako malá chcela byť módnou návrhárkou, svoje šťastie našla na slovenskej výletnej lodi

08.06.2019 (22/2019) Keď bola Denisa Lukáčová (45) malá, chcela byť módnou návrhárkou, dnes prevádzkuje výletnú loď na Bodrogu a teší sa z práce, v ktorej sa našla.
Ako malá chcela byť módnou návrhárkou, svoje šťastie našla na slovenskej výletnej lodi
8 fotografií v galérii
Posádka z jedinej splavnej východoslovenskej rieky: lodník Artur, kapitán Béla „báči“...
Autor fotografie: Vladimír Kampf

Pri dedinke Viničky na juhovýchode Slovenska medzi Slovenským Novým Mestom a Kráľovským Chlmcom má prístav a v ňom výletnú loď. „Život ma sem zavial. Ale nie časopis...“ smeje sa.

„Moje pôvodné povolanie bolo špeditérka – colná deklarantka. Z verejného colného skladu som sa dostala na špedíciu na prekladisko na slovensko-ukrajinskej hranici, kde som preclievala vagóny a kamióny, až kým som sa nevydala. Potom som robila v našej rodinnej firme úplne všetko, čo bolo práve treba.

Keď manžel kúpil prvú osobnú loď, mali sme na nej stevardky. Žiaľ, nemohli sme im poskytnúť prácu na celý rok, čo im nevyhovovalo. V tom čase som bola na materskej. Manžel ma nešetril, len povedal: Choď a skús to! A ja som sa v tom našla,“ spomína s úsmevom.

Organizátorka z kuchyne

Z roka na rok záujem o plavby narastal. Pribúdali spokojní zákazníci, ktorí sa začali na jazdy po rieke vracať, a Denisa sa tešila. Výlety organizuje rovno z kuchyne a potom robí na palube sprievodkyňu a stevardku. Dokonca má aj povolenie na menšie plavidlá.

„Môžem kormidlovať malú lodičku do 12 osôb. Dúfam, že manžel kúpi party boat, ako sľúbil. Povedal, že na nej už budem jazdiť úplne sama.“

LX Flora pripomína topánku „krokodílku“. 8 fotografií v galérii LX Flora pripomína topánku „krokodílku“. Zdroj: Vladimír Kampf

V minulom roku mali doposiaľ najviac plavieb. „Polovica z nich bola pre tých, ktorí sa vracajú. Dobré chýry o nás lákajú ďalších.“

Loď LX Flora vyzerá na prvý pohľad ako topánka „krokodílka“. Je široká, zaguľatená s okienkami vpredu a vyhliadkovými palubami vzadu.

Na Slovensku sa dá takou loďou pristávať zatiaľ iba v jednom prístave, ale už onedlho si plavidlo bude môcť urobiť zastávku aj v Borši, kde stojí rodný kaštieľ Františka Rákociho, alebo budú môcť zájsť do boršianskeho vŕbovo-topoľového lužného lesa, zaradeného medzi biotopy európskeho významu.

Tieto slovenské destinácie doplnia doterajšie zastávky v maďarskom Sárospataku a Tokaji. O pontón v Borši sa postará obec.

Najprv štrk, potom ľudia

Denisa na požiadanie vymyslí a zabezpečí akýkoľvek program. V Maďarsku je okolo rieky živo. Prístaviská, kempy, reštaurácie, pamiatky, ktoré sa oplatí navštíviť. Bodrog tečie tokajskou oblasťou. Vína tu majú okolo rieky jedinečné.

O splavnenie Bodrogu sa pred rokmi postaral Denisin manžel Miloš. Pochádza zo Zemplína, od sútoku Ondavy a Latorice – samého začiatku Bodrogu. Jeho mama chodila na rieku prať koberce a on sníval o tom, ako im raz budú za humnami plávať naozajstné lode.

V mieste, kde rieka opúšťa Slovensko, je najnižšie položené miesto krajiny: 94,3 metra nad morom. 8 fotografií v galérii V mieste, kde rieka opúšťa Slovensko, je najnižšie položené miesto krajiny: 94,3 metra nad morom. Zdroj: Vladimír Kampf

Podarilo sa. „V roku 1997 sme dvoma prenajatými nákladnými loďami a dvoma vlečnými plavidlami zo Szegedu z Maďarska priviezli prvý štrk,“ spomína rejdárka na začiatky ich plavby.

„Naraz sme doviezli 1 400 ton štrku do nákladného prístavu v Ladmovciach. Tam sme ho prekladali na autá a odvážali do Čerhova do závodu na výrobu prefabrikátov. Lode mali v tom čase obrovskú výhodu. Naraz priviezli 700 ton. Kamióny vozili po 20 ton a museli dlho čakať na hraniciach na preclenie.“

Keď už kamióny nemali problém prejsť hranice bez čakania, nákladná lodná doprava po Bodrogu sa skončila. Nič väčšie sa po ňom neplavilo až do roku 2007, keď sa budúcej rejdárke a priekopníkovi obchodných plavieb po Bodrogu donieslo, že v maďarskom meste Baja je na predaj hydrobus Sio, ktorý vozil ľudí na výlety po dunajských ramenách. O rok neskôr bol už v prístave pri Viničkách.

Loď Sio premenovali na LX Artur. „Krstili sme loď aj dcéru Flóru naraz,“ smeje sa lodiarka.

„Akurát loď už mala 80 rokov a slávnu históriu za sebou. Slúžila ako salónne plavidlo maďarských politikov. Vozil sa na nej komunistický šéf a premiér Maďarska János Kádár aj správca maďarskej ríše počas 2. svetovej vojny Miklós Horthy. Loď využívali, keď si chceli vyraziť na Dunaj alebo Tisu. Zostal v nej interiér vykladaný zamatom. Artura sme predali. Mám radosť z toho, že sa vrátil naspäť do Budapešti, kde bude ďalej slúžiť ľuďom,“ hovorí Denisa.

„Krokodílku“ LX Floru priviezli v roku 2014 z maďarského Szegedu a pomenovali ju po dcére. Pontón prístavu vo Viničkách kúpili v Bratislave. Vraj tam na ňom len prespávali narkomani a bezdomovci. Museli ho kompletne deratizovať a vydezinfikovať.

Z Bodrogu sa dá plávať na Tisu, z nej na Dunaj a odtiaľ do Čierneho mora. 8 fotografií v galérii Z Bodrogu sa dá plávať na Tisu, z nej na Dunaj a odtiaľ do Čierneho mora. Zdroj: Vladimír Kampf

Mimochodom, Denisin Miloš je do lodí blázon. V súčasnosti preplavuje cez kus Európy výletnú loď z Prahy cez Labe a kanály v Nemecku na Rýn, odtiaľ kanálom na Dunaj, z Dunaja na Tisu, z Tisy na Bodrog až do vlastného prístavu. Tam ju naložia na náves a ťahačom prevezú na Domašu.

Energia z vína

Plavba výletnými loďami po Bodrogu a ani dobrodružstvo s loďou na Domašu by Lukáčovcov neuživili. Predmetom ich podnikania je výrobná činnosť: pred domom majú jazero pre športových rybárov a pestujú hrozno na tokajské víno pre vlastnú potrebu. Z neho vraj berú energiu. Nie z hrozna – z vína.

Okrem energie potrebujú aj kapitána. Kým ich syn Artur (20) dokončí Žilinskú univerzitu v odbore lodná doprava a urobí si kapitánsky kurz, LX Floru kormidluje Vojtech Matus starší (72). Je malý a býva v Malej Tŕni. K lodiam sa dostal úplnou náhodou. Mal autodielňu a chcel pre ňu ešte väčší priestor. Všetko bolo na dobrej ceste, až kým mu dohodnuté priestory nezrušili.

„Opravoval som autá aj Milošovi Lukáčovi. Keď kúpil nákladnú loď, urobili sme si spolu kapitánske skúšky a dal som sa na plavby po Bodrogu. Teším sa na každý deň a každú minútu na zemi. Mám rád svoju prácu,“ vyznáva sa.

Kapitán Béla „báči“ má od rejdárky zákaz ochorieť. Zohnať v tomto kraji kapitána je nemožné. Rieka Bodrog je vďaka priehrade na Tise splavná stále, len po nej u nás nikto neplával, až kým si Miloš nesplnil detský sen.

„Raz to isto zabalím, len musím nájsť tím ľudí ochotných pre mňa pracovať. Potom budem všetko už iba riadiť ako naozajstná rejdárka,“ smeje sa Denisa.

Sárospatak. V Maďarsku je kde zastaviť a čo obzerať. 8 fotografií v galérii Sárospatak. V Maďarsku je kde zastaviť a čo obzerať. Zdroj: Vladimír Kampf


Bodrog

Rieka, ktorá nemá prameň, vzniká sútokom riek Ondava a Latorica. V minulosti ju napájal namiesto Ondavy Laborec, do ktorého sa Ondava tesne pred sútokom vlievala. Reguláciou riek sa však situácia zmenila a Ondava sa stretáva rovno s Latoricou. Bodrog je tretia a posledná splavná slovenská rieka po Dunaji a Váhu. V mestečku Tokaj sa vlieva do Tisy, tá sa zas pri Novom Sade v Srbsku vlieva do Dunaja.

Focus Media
VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×