Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Amelia Earhart mala byť prvá, kto obletí Zem okolo rovníka. Dožila po núdzovom pristátí na opustenom ostrove?

25.05.2019 (20/2019) Ako prvá žena na svete dostala v roku 1932 najvyššie letecké vyznamenanie. Povedala, že keby mala zomrieť, chcela by zahynúť v lietadle. Možno sa to stalo. Amelia Earhart bola nezvestná od 2. júla 1937 a vyhlásená za mŕtvu v roku 1939.
Amelia Earhart mala byť prvá, kto obletí Zem okolo rovníka. Dožila po núdzovom pristátí na opustenom ostrove?
9 fotografií v galérii
Amelia v kokpite svojho lietadla Lockheed Electra v roku 1936. V júli 1937 sa...
Autor fotografie: Shutterstock

Budúca slávna pilotka, ktorú v detstve volali Millie, nebola žiadnym sladkým dievčatkom. Namiesto hier s bábikami dávala prednosť chlapčenským zábavkám. Lietadlo videla prvý raz, keď mala 10 rokov, no nijako na ňu nezapôsobilo. Vášeň pre lietanie sa u nej objavila až neskôr.

Bolo to v Toronte, keď sa vybrala s priateľmi na letecké dni. Keď jeden z pilotov urobil vydarený letecký manéver, Amelia pocítila niečo veľmi zvláštne a silné. „Bolo to, akoby mi to malé červené lietadlo niečo povedalo,“ spomínala neskôr.

V decembri roku 1920 Amelia prvý raz letela. Odvtedy s istotou vedela, že bude pilotkou a už onedlho absolvovala svoju prvú lekciu. No nezostalo iba pri tom. Zmenila aj svoj vzhľad. Dala sa ostrihať na krátko, aby vyzerala ako ženy pilotky.

Po prvých skúsenostiach s lietaním sa rozhodla, že nebude pokračovať v štúdiu medicíny na Kolumbijskej univerzite v New Yorku. Zato si však kúpila svoje vlastné lietadlo Kinner Airster, ktoré nazvala Kanárikom.

V decembri 1922 prekonala svoj prvý letecký rekord, keď sa dostala do výšky 4 300 metrov. O niekoľko mesiacov neskôr získala ako 16. žena na svete licenciu Medzinárodnej leteckej federácie.

Bola to pekná a mimoriadne zaujímavá žena. Uživila by sa aj ako modelka. 9 fotografií v galérii Bola to pekná a mimoriadne zaujímavá žena. Uživila by sa aj ako modelka. Zdroj: Shutterstock

Po dvoch rokoch lietania ju matka prehovorila, aby sa vrátila k štúdiu. Amelia poslúchla, predala lietadlo, kúpila si žltý kabriolet a odišla na univerzitu. Ale študentský život ju už nijako neoslovoval.

Presťahovala sa do Bostonu, kde učila angličtinu, pracovala ako obchodná zástupkyňa a venovala sa lietaniu. Túto sympatickú, odvážnu a atraktívnu ženu si zapamätala istá osoba, ktorej telefonát jej navždy zmenil život.

Apríl 1928

Jedno popoludnie zdvihla telefón. Volal jej muž, ktorý sa jej bez okolkov opýtal: „Chcete byť prvou ženou, ktorá preletí ponad Atlantik?“ Najskôr si myslela, že je to žart, ale keď zistila, že na druhom konci linky je kapitán Hilton Railey, pilot a publicista, okamžite jednoznačne súhlasila.

Predchádzajúca kandidátka na tento let, dcéra bohatého amerického priemyselníka, v poslednej chvíli vycúvala z projektu, zdal sa jej príliš riskantný. Ale ponúkla sa, že bude let ponad Atlantik sponzorovať.

Navrhla, aby našli vhodné dievča – fotogenické, vzdelané a skromné. Amelia Earhart dokonale stelesňovala ženský prototyp Lucky Lindyho alias Charlesa Lindbergha, ktorý rok predtým ako prvý človek v dejinách preletel sám ponad Atlantický oceán.

V špeciálnej komisii, ktorá mala vybrať Lady Lindy, teda niekoho, kto by pripomínal Lindbergha, zasadal aj newyorský publicista George P. Putnam, jej budúci manžel. Amelia úspešne prešla cez kvalifikačný výber a dostala šancu, aby pokorila Atlantik, ale nie sama ako pilotka, ale ako pasažierka v spoločnosti mužského pilota a mechanika.

Bola šestnástou ženou sveta, ktorá získala licenciu Medzinárodnej leteckej federácie 9 fotografií v galérii Bola šestnástou ženou sveta, ktorá získala licenciu Medzinárodnej leteckej federácie Zdroj: Shutterstock

17. jún 1928

Lietadlo s tromi osobami na palube odštartovalo z Trepassey Harbour v Newfoundlande. Všetko prebiehalo podľa plánu a po 20 hodinách a 40 minútach letu 3-motorové lietadlo Friendship pristálo na Burry Port na pobreží Walesu.

A práve pod týmto názvom – 20 hodín 40 minút, Náš let na Friendshipe – sa na konci roku objavila prvá kniha o Amelii Earhartovej, ktorá v nej opisovala svoje zážitky a dojmy z transatlantického letu.

Hoci na tejto výprave mala len pasívnu účasť, ona tomu hovorila, že tam bola iba batožinou ako vrece zemiakov, žena cestovateľka sa stala okamžite slávnou. Amelia využívala svoju slávu aj na to, aby sa zapojila do hnutia za práva žien.

Onedlho sa stala prvou predsedníčkou organizácie The Ninety-Nines, ktorá združovala ženy pilotky. Otázka zrovnoprávnenia žien bola totiž pre Ameliu veľmi dôležitá. Už v detstve zbierala články, ktoré písali o tom, aké úspechy dosiahli ženy v typicky mužských profesiách ako režisérky, právničky, tvorkyne reklám alebo inžinierky.

Rok 1931

Amelia, ktorá nikdy neuvažovala o tom, že sa raz vydá, stojí pred oltárom. Jej vyvoleným je George P. Putnam, ktorý ju musel o ruku požiadať šesťkrát, kým súhlasila. Partnerský zväzok so známym publicistom mal svoje veľké výhody. Manžel dbal o renomé svojej ženy, ale vyvolával v nej aj určité obavy.

Už pred svadbou mu napísala list, v ktorom zdôrazňovala, že potrebuje mať pocit slobody a prosila ho, aby jej dovolil odísť, ak spolu nenájdu šťastie. Rok po svadbe Putnam vydal druhú knihu o Amelii a potom vzal manželku na únavné niekoľkomesačné turné po Spojených štátoch, na ktorom rozprávala o svojich leteckých zážitkoch a skúsenostiach.

Amelia s rodinou Laughlinovcov v Culmore. Boli to prví ľudia v Severnom Írsku, s ktorými sa stretla po svojom sólovom transatlantickom lete, keď skončila na írskej pastvine. 9 fotografií v galérii Amelia s rodinou Laughlinovcov v Culmore. Boli to prví ľudia v Severnom Írsku, s ktorými sa stretla po svojom sólovom transatlantickom lete, keď skončila na írskej pastvine. Zdroj: Shutterstock

20. máj 1932

Amelia stála pred novou výzvou, na ktorú sa pripravovala s manželovou pomocou. Chcela preletieť ponad Atlantik, ale tentoraz úplne sama. Plánovala zopakovať vynikajúci počin Lindbergha a zavrieť tak ústa tým, ktorí spochybňovali jej schopnosti pilotky. Mala v úmysle tiež dokázať, že „ženy sú schopné urobiť väčšinu z toho, čo robia muži“.

Ale nebolo to vôbec jednoduché. Počas piatich rokov, ktoré uplynuli od slávneho letu Charlesa Lindbergha, 20 osôb, medzi nimi 3 ženy pilotky, zahynuli počas pokusu prekonať oceán.

„Jednoducho nemyslím na katastrofu,“ povedala napokon pred štartom.

Do lietadla si so sebou zobrala ranné vydanie miestnych novín a plánovala, že keď pristane v Paríži, dátumom na novinách potvrdí, kedy vyletela zo Spojených štátov. Počas letu sa však akoby proti nej spriahli všetky živly: fúkal silný severný vietor a krídla lietadla boli čoskoro obalené vrstvou ľadu. Keď sa chcela vyhnúť búrke a bleskom, musela znížiť hladinu letu a letieť tak nízko, že videla pod sebou vlny Atlantiku.

Časť prístrojov v lietadle prestala fungovať, takže nebola schopná určiť, kde sa práve nachádza. Ale vedela, že do Paríža určite nedoletí. Našťastie, na svitaní zbadala pobrežie Írska a pristála na pastvinách neďaleko mesta Derry.

Po tomto lete sa sláva Amelie Earhartovej zmnohonásobila. Po návrate do Ameriky ju považovali za hrdinku a stala sa jednou z najznámejších žien krajiny.

Obklopená davom obdivovateľov v Londýne 1. júna 1932. 9 fotografií v galérii Obklopená davom obdivovateľov v Londýne 1. júna 1932. Zdroj: Shutterstock

Rok 1935

Amelia začína spolupracovať s Purdue University ako poradkyňa pre kariéru žien a pracuje tiež ako konzultantka v štátnom oddelení letectva. Od školy dostala k dispozícii najmodernejšie lietadlo Lockheed L-10E Electra, na ktorom lietala a premýšľala, čo by ešte mohla dosiahnuť.

V tom čase mnohí piloti prekonávali jeden rekord za druhým. Preleteli ponad všetky kontinenty a oceány a obleteli už aj zemeguľu. Dovtedy sa však ešte nikomu nepodarilo obletieť Zem okolo rovníka. Earhart sa rozhodla, že chce byť prvá.

Išlo o veľmi ťažký a náročný projekt. Veď trasa merala 45 000 kilometrov a z toho podstatná časť viedla ponad Pacifik.

Rok 1937

Prvý pokus obletieť Zem okolo rovníka nebol úspešný. Počas pristávania v Honolulu sa lietadlo tak poškodilo, že už nemohla pokračovať v lete. Druhý pokus po niekoľkých mesiacoch zopakovala s navigátorom Fredom Noonanom. Po mnohých medzipristátiach v Južnej Amerike, Afrike, Indii a Ázii pristála v meste Lae v štáte Papua-Nová Guinea.

Mala za sebou väčšinu trasy a zostávalo jej prekonať už len 11 000 kilometrov nad nekonečným Pacifikom.

V liste manželovi vtedy napísala: „Chcem, aby si vedel, že som si vedomá rizika. Robím to, pretože chcem. Ženy musia skúšať dosiahnuť to isté, čo muži a ich prípadný neúspech musí byť výzvou pre ďalšie ženy.“

Ako prejav uznania sa v roku 1963 dostala aj na poštové známky. 9 fotografií v galérii Ako prejav uznania sa v roku 1963 dostala aj na poštové známky. Zdroj: Shutterstock

Lietadlo Electra vzlietlo z letiska v Papue-Novej Guinei s plnými zásobníkmi paliva a mohlo tak letieť takmer 27 hodín. Lietadlo nebolo schopné prekonať Pacifik bez medzipristátia, ktoré malo byť na ostrove Hovland ležiacom v polovici cesty medzi Austráliou a Havajskými ostrovmi. Je to v oceáne stratený malý kúsok zeme s dĺžkou 2 km a šírkou necelých 500 metrov.

„Hovland je taká malá kvapka v Pacifiku, že každá možnosť, aby som ju lokalizovala, musí byť k dispozícii,“ povedala Earhart, kým si sadla na miesto pilota.

V mnohom sa spoliehala na to, že jej úspešnú lokalizáciu umožní americké námorníctvo, ktoré malo v oblasti niekoľko lodí. Rádiovým spojením mali usmerňovať let, aby mohla šťastne pristáť na malom ostrove.

Veľkým problémom však bolo, že prognózy na dobré počasie sa nepotvrdili. Lietadlo sa dostalo do silnej búrky, pričom viditeľnosť bola minimálna. Možnosť, aby vizuálne zbadala maličký ostrov v nekonečnom Pacifiku, bola takmer nulová a spojenie medzi lietadlom a námornými loďami bolo veľmi zložité. Nedokázali spolu komunikovať.

Ráno pilotka Earhart vyslala svoju poslednú správu, že nie je schopná zachytiť odkazy, ktoré jej posielajú, a že lietadlo má problémy, pretože sa míňa palivo. Po dvadsiatich hodinách letu sa pilotka odmlčí.

Pred osudným letom manželovi napísala: „Ženy musia skúšať dosiahnuť to isté, čo muži a ich prípadný neúspech musí byť výzvou pre ďalšie ženy.“ 9 fotografií v galérii Pred osudným letom manželovi napísala: „Ženy musia skúšať dosiahnuť to isté, čo muži a ich prípadný neúspech musí byť výzvou pre ďalšie ženy.“ Zdroj: Shutterstock

Okamžite sa začína záchranná akcia, do ktorej sú zapojené lode amerického námorníctva a Ameliu Earhart hľadá 60 pilotov. Hoci skontrolovali 640 000 štvorcových kilometrov oceánu, nenašli stopu po žiadnej havárii. Nenašli nič, čo by naznačovalo, aký osud postihol jednu z najvýznamnejších pilotiek v dejinách letectva.

V roku 1939 bola Amelia Earhart oficiálne vyhlásená za mŕtvu.


Zomrela na ostrove Nikumaroro?

Záhadná smrť Amelie Earhart vyvolala sériu domnienok o tom, čo sa vlastne stalo. Jedna z teórií hovorila, že pilotka využila možnosť, aby sa mohla vrátiť do USA ako neznáma osoba a dožiť svoj život v pokoji a že svoju smrť iba fingovala. Hovorilo sa tiež o tom, že núdzovo pristála na jednom z japonských ostrovov, že ju tam zajali a celý zvyšok života prežila v Japonsku.

Napokon sa ukázalo, že nemusela zomrieť pádom lietadla do Pacifiku, že let prežila, no neprežila svoj pobyt na neobývanom ostrove Nikumaroro, kde pristála. Správa, že niekto tam istý čas žil a potom zomrel, bola známa ešte v 40. rokoch minulého storočia. Lenže pre vojnu sa tomu nevenovala patričná pozornosť. Až neskôr, keď sa mohli najlepší odborníci zaoberať záhadným nedokončeným letom Amelie Earhartovej, zistili, že na ostrove Nikumaroro boli nájdené pozostatky človeka. Podľa dokumentov, ktoré o tomto náleze vyhotovil obhliadač, poprední antropológovia skonštatovali, že patrili žene. Okrem toho sa na ostrove našla ženská topánka značky, ktorú mala rada a nosila Amelia. Našli sa tam aj časti lietadla, čo nasvedčovalo, že Amelia núdzovo pristála na tomto ostrove v západnej časti Tichého oceánu a po niekoľkých mesiacoch tam aj zomrela.

Ostrov Nikumaroro 9 fotografií v galérii Ostrov Nikumaroro Zdroj: Shutterstock

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×